Monday, April 19, 2010

Ayam Panggang Kerisik

Assalamualaikum dan bertemu kembali. Ayam panggang kerisik ni saya masak hari jumaat lepas, sama dngn acar nenas tu. Masa hari jumaat tu, saya pergi bercuti, jadi saya siapkan bekalan ayam panggang dan acar nenas ni utk mkn tengahari dan dinner sekali. Maklumlah di perantauan ni mmng sukar utk mendapatkan masakan mcm di Msia semasa perjalanan. Oleh kerana kesibukkan yg terlampau, tak sempat nak N3masa tu. Hari ni kita tengok jelah ayam panggang ni...kalau nak minta, memang dah habis...hi3....Ayam ni mmng sedap sbb bau kerisik tu yg harum dan mengasyikkan. Kalau nak tahu rasanya macamana...cubalah.
Resepi ni saya dapat di rumah JC. Saya minta izin C&P ya JC resepi yg sedap ini....terima kasih banyak2.



Bahan-Bahan

5 keping leg quarters ( saya guna 1 ekor ayam, di potong 4 bahagian)
3 sudu besar kerisik*
2 btg serai*
6 ulas bawang putih *
3 ulas bawang kecil*
2 sudu besar pes halia*
3 btg cili merah atau 3 sudu besar cili kisar* ( kalu nk lg pedas bole tambah lada kecil)
2 sudu teh serbuk ketumbar*
1 sudu teh serbuk jintan manis*
1 sudu teh serbuk kunyit*
2 sudu teh garam*

Cara-Cara
  1. Kisar semua bahan2 yg bertanda*.
  2. Kepingan ayam dikelar2, kemudian campurkan bahan kisar dgn ayam dan gaul rata (sumbat2 marinate dlm kulit ayam).
  3. Perapkan selama 1-2 jam. Panaskan oven atau grill pd suhu 400'F.
  4. Setiap setengah jam, balik-balikkan ayam.
  5. Bakar selama 1 jam 15 min atau hingga masak dan golden brown ( kulit ayam jadi ranggup)..Enjoy.

3 comments:

  1. salam yatie..melepaslah nampaknye ye..ingat nak mintak sikit tadi..hihi

    ReplyDelete
  2. Salam Yatie,


    Shakila here. Been trying to call you at 225-334-5110 but no one picked up the phone since yesterday. saya cuba lagi pagi ni dari tpt kerja pun tak dapat. Is your phone working?

    My email is : shakila.yacob@gmail.com

    Thanks.

    Shakila

    ReplyDelete
  3. Datin El=> wkmsalam, takpe...lain kali bila Yatie msk lagi, Yatie jemput datin ye...

    Shakila=> wkmsalam, sorry Yatie takde kat rumahlah masa tu..

    MamaFami=> memang sedap mama...tapi dah abeslah..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails