Wednesday, April 7, 2010

Nasi Lemak Hijau

Assalamualaikum dan bertemu kembali. Hari ini saya masak nasi lemak hijau dan di makan bersama opor ayam merah. Rasa nasi ni memang sedap sangat. Masa nak masak dulu, ingatkan macam nasi lemak biasa, cuma letak pewarna dan perisa pandan. Rupanya tidak sama sekali...ternyata nasi ini sungguh istimewa rasanya. Bau harum pandan dan rempah yg membuatkan nasi ini sedap sekali. Resepi asal adalah dari Amy Beh dan saya C&P dari rumah Che Mat Gebu. Terima kasih banyak ya Che Mat. Kalau kawan2 nak tahu macamana rasanya, cubalah sendiri....pasti tak mengecewakan.



Bahan-Bahannya

*4 cawan beras Basmathi, cuci dan rendam 20 minit, toskan
*4 cwn santan (1 biji kelapa parut)
*1 cawan air utk di kisar bersama 10 helai daun pandan >>di kisar halus dan tapiskan
*2 batang serai, dititik
*1 helai daun pandan, disimpul
*1 inci halia, diketuk
*3 ulas bawang putih, diketuk
*5 biji bawang merah kecil, dihiris halus
*1 batang kayu manis*
*1 kuntum bunga lawang*
*5 kuntum bunga cengkih*
*3 biji buah pelaga*(*rempah tumis)
*1 sudu kecil serbuk lada hitam
*Sedikit garam

Bahan Sampingan
*Sambal tumis udang
*Hirisan timun dan tomato
*Ikan/ayam goreng
*Telur dadar/rebus
*Apa2 lauk kegemaran masing2

Cara membuatnya
  1. Tuang kisaran daun pandan tadi dalam kelapa parut, tambah air secukupnya, ramas dan perah hingga mendapat 5 cawan santan (gunakan cawan yang sama untuk menyukat beras). Masukkan beras yang ditoskan tadi dalam rice cooker. Ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Tumis rempah tumis, bawang kecil hiris, bawang putih ketuk, halia titik dan serai titik tadi hingga harum. Tuang santan dan masukkan daun pandan yg disimpul.
  3. Masukkan garam dan serbuk lada hitam, biar mendidih. Matikan api dan tuang santan tadi dalam beras yang telah diisi ke dalam rice cooker tadi. Tekan "ON" dan masak seperti biasa, bila nasi masak, balik2kan nasi menggunakan chopstick. Jangan terlebih dibalikkan, nanti nasi patah2.
  4. Boleh dihidangkan bersama bahan2 sampingan sebelum dihidang.. selamat mencuba!!

3 comments:

  1. Salam, rajinnya kak yatie buat nasik lemak ni. Nasik lemak mmg sdp tp tak leh mkn selalu sbb takut byk lemak kat badan..he3.. Yg akk buat ni sy nk sepinggan.. Tomato nk lebih..

    ReplyDelete
  2. AdryDaud=> wkmsalam dik, adik punya pasal boleh je...mailah mkn sama2...tomato ni pun banyak lagi..mkn gitu je pun sodap..

    ReplyDelete
  3. tak pernah nampak nasi lemak hijau ni....boleh cuba ni..mintak C & P lah resepinya...TK

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails