Tuesday, May 5, 2015

Resepi Udang Kam Heong Sedap

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Hari ni nak kongsikan resepi yg mudah dan semestinya sedap. Lama tak bersiaran sejak saya mula berniaga kuih muih frozen. Masa amat terhad, setiap hari ada saja tempahan dari kenalan...syukur alhamdulillah. Bila dan busy tu nak tangkap gambar masakan pun jadi malas, nak hias2 bagai lagilah takde masa. Jadi saya kongsikan resepi dan gambar seadanya ya. Pada kwn2 yg teringin nak merasa tu, boleh cuba resepi mudah ni. Resepinya saya kopipes dari blog Intai Dapur, terima kasih berkongsi resepi dan izinkan saya kongsikan resepinya kat sini pula ya.


Bahan-Bahan

  • 600 gm udang sederhana besar( digoreng dengan sedikit tepung) 
  • sedikit garam
  • sedikit tepung jagung

  • 4 tangkai cili padi (diketuk)
  • 2 tangkai cili merah (dihiris)
  • 2 labu bawang besar (dicincang)
  • 4 ulas bawang putih (dicincang)
  • 1 sudu besar udang kering- di rendam, toskandan cincang halus

  • 2 sudu makan rempah kari
  • 2 sudu makan cili sos cili
  • 2 sudu makan sos tomato
  • 2 sudu makan kicap
  • 2 sudu makan sos tiram
  • 5 helai daun kari
  • Garam dan gula secukup rasa


Cara-caranya:
  1. Gaulkan udang bersama tepung jagung dan sedikit garam dan kemudian goreng hingga masak. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dan tumis bawang besar dan bwng putih hingga naik baunya.
  3. Kemudian masukkan serbuk rempah kari bersama sos cili, sos tomato, daun kari, kicap dan juga sos tiram.. Kacau rata dan biarkan hingga pekat.Tambahkan sedikit air jika perlu.
  4. Masukkan udang bersama cili merah dan juga cili padi. Gaulkan udang rata.
  5. Masukkan garam, gula dan angkat.
  6. Hidangkan bersama nasi putih.

Saturday, April 25, 2015

Puding Sumi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Alhamdulillah bertemu kembali setelah sekian lama berehat panjang. Sebenarnya saya ok je, cuma masa yg tak berapa mengizinkan utk berlama2an di lappy ni. Hari ni saya nak kongsikan resepi puding sumi yg hot sblm ni. Sebelum ni nak buat, tapi takde acuan yg sesuai, so tak kesampaianlah nak buat dan merasa. Padahal resepinya mudah je, tapi bila guna acuan ni dan susunan sumi yg cantik mcm ni buatkan siapa melihatnya pasti teruja nak buat sama, betul tak? Saya lah tu.. Bila dah buat ni baru puashati dan puas makan...sedap di makan sejuk.

Terima kasih pd tuan punya resepi, kali ni saya kopipes dari blog Dapur Miza. Pada kwn2 yg masih tercari2 resepi puding sumi ni, bolehlah cuba resepi mudah ni...sedap taw. Jom kita semak resepinya.





Bahan-Bahan:-

  • 10 gm  serbuk agar-agar  (yang tak berwarna)
  • 200 gm gula pasir
  • 1 liter air
  • 2 helai daun pandan, dicarik dan disimpul
  • 4 sudu besar tepung kastard*
  • 1 tin susu cair*(bhn bertanda *disatukan)
  • 1 bungkus jelly sumi atau secukupnya
  • sedikit esen vanila
  • pewarna jika suka

Cara- Caranya

1. Buka setiap sumi dan toskan airnya. Susun sumi ke dalam acuan. Simpan ke dalam peti sejuk beku dahulu.

2. Dalam periuk, masukkan air, serbuk agar-agar, gula dan daun pandan. Bukak api, masak sampai agar-agar dan gula hancur dan mendidih. Buangkan daun pandan.

3. Masukkan tepung kastard yang dilarutkan dengan susu cair ke dalam bancuhan agar-agar tadi.

4. Dah mendidih, tutup api, biarkan suam sedikit sebelum dituang ke atas acuan yang berisi sumi.

5. Kalau nak berwarna, tuangkan sedikit pewarna ke dalam bancuhan dan tuang ke dalam loyang.

6. Biarkan suam sedikit sebelum disimpan dalam peti selama 3 jam atau semalaman sebelum dihidang.

**Bila nak lapis adunan puding, biarkan beku sedikit, kelar2kan sikit permukaan barulah tuangkan adunan yg seterusnya supaya puding melekat cantik.

Friday, March 20, 2015

Talam Suji

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Lama dah tak buat kuih2 talam ni, rasa teringinlah pulak nak makan kuih talam. Bila nak buat ni, peninglah pulak, kalau boleh semua2 nak di buatnya. Kalau kat rumah ni ramai takpelah juga ada yg makan, ni cuma Dina dngn Hamka je. Kalau nak buat pun time ada tempahan dan nak bawa blk kmpng, masa tu buatlah lebih. Ok kali ni saya buat talam suji kegemaran kami sekeluarga. Resepi mcm biasalah dari Chef Asma yg mmng terkenal dngn kuih muih yg cantik dan sedap tu. Banyak kali saya guna resepi ni, mmng mudah dan semestinya sedap sangat. Pada kwn2 yg masih tercari2 lagi resepi talam suji sedap tu, boleh cuba resepi ni.




BAHAN2 UTK LAPISAN BAWAH

Bahan (A)
  • 180gm tepung suji @ semolina
  • 450gm air
Bahan (B)
  • 220gm gula castor
  • 2 biji telur
  • 200ml santan (saya guna santan kotak Kara)
  • 250ml air
  • pewarna kuning
Cara-caranya:-
  1. Rendam bahan-bahan A selama 30 minit. rendam dalam periuk.
  2. Satukan semua bahan-bahan B dalam bekas, kacau rata dan tapis masukkan dalam periuk yang mengandungi bahan A.
  3. Kacau atas api yang sederhana dengan senduk kayu. Kacau biar keras sedikit (adunan akan nampak seperti terangkat sedikit dari periuk)
  4. Guna loyang 10 x 10 x 2 @ 3. sapukan sedikit minyak dan lapik plastik diatas loyang supaya senang untuk mengeluarkan kuih talam. Kukus selama 25 minit.
BAHAN2 UTK LAPISAN ATAS

Bahan (A)
  • 300gm gula merah
  • 50gm gula castor
  • 500ml air
Bahan (B)
  • 150gm tepung gandum
  • 3 biji telur
  • 250ml santan (saya guna santan kotal Kara)
  • 1/2 tsp garam
Cara-caranya:-
  1. Rendam bahan-bahan A sekejap untuk hancurkan gula atau anda boleh masak sehingga gula merah hancur dan sejukkan.
  2. Satukan semua bahan-bahan B, kacau sehingga rata
  3. Masukkan bahan B kedalam bahan A dan tapis.
  4. Kacau atas api yang sederhana dengan senduk kayu. jangan pekat dan jangan cair sangat. Tutup api dan guna pemukul telur untuk ratakan adunan.
  5. Tuang keatas lapisan bawah dan kukus selama 30 minit.
Related Posts with Thumbnails