Wednesday, January 28, 2015

Sambal Tumis Udang

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Hari ni kita masak sambal tumis udang. Kebetulan nak makan dngn nasi lemak, jadi tak payahlah nak letak petai segala, kalau letak gerenti anak2 takmo makan sbb tak suka bau petai tu....hi3.. Terpulang pd selera masing2lah ya. Sambal udang ni sedap juga di mkn bersama nasi putih je, kena plk ada ikan goreng dan sayur bening....perghhhhh maunya bertambah2 nasi dan lauk. Ok resepi mcm biasa je, jom semak resepi mudah ni...


Bahan-bahan
  • 600 gm udang sederhana besar
  • 1 cwn cili kering kisar* -(20 btng cili kering, rebus/rendam dngn air panas)
  • 1 biji bawang besar*
  • 4 ulas bawang putih*
  • Sedikit belacan*
  • 1 biji bawang besar- di mayang
  • 1/4 cwn air asam jawa
  • garam dan gula secukup rasa
  • 1/2 cwn minyak masak utk menumis
Cara-cara
  1. Kisar bahan yg bertanda *.
  2. Panaskan minyak, tumis bawang besar yg di hiris sebentar je.
  3. Masukkan bahan kisar tadi. Tumis hingga terbit minyak. 
  4. Masukkan air asam jawa,garam dan gula. Kacau sebati.( Gunakan api sederhana je)
  5. Akhir skali masukkan udang dan kacau sebati.
  6. Perasakan,( biasanya sambal udang sedap manis sedikit) sekiranya rasa dah ok, bolehlah di angkat dan di hidangkan.

Apam Kampung Perisa Pandan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera  semua. Menu kali ni kuih biasa2 je, tuan rumah ni suka sangat kuih2 apam mcm ni...selera kampung gitu. Saya mmng suka sngt kuih mcm ni sejak dulu lagi. Kalau dah suka tu, seminggu tu sampai 3 kali buat. Lagipun senang je buatnya dan saya paling suka buat sarapan kuih apam mcm ni, ianya ringan dan mengenyangkan. Pada pengunjung blog ni, jngn boring ya dngn kuih yg biasa2 ni...nanti kalau rajin bolehlah buat menu yg canggih2 sikit....tapi ntah bilalah nak dtng rajinnya tu kannnn.. Ok kita cuci mata ngan apam hijau ni...sedap tau..



Bahan A 
  • 2 sudu kecil rata yis mauripan
  • 1/4 cwn air suam
  • 1 sudu kecil gula halus
Bahan B
  • 2 cwn tepung gandum
  • 1/2 cwn gula pasir
  • 1 1/4 cawan air
  • secubit garam 
  • 1 sudu kecil perisa pandan
  • 1 sudu kecil pewarna hijau
Cara-Cara
  1. Satukan bahan A, kacau rata dan biarkan 5 minit atau sehingga berbuih.
  2. Satukan bahan B dlm mangkuk besar dan gaul rata.
  3. Masukkan bahan A tadi. Gaulkan, setelah sebati, tutup dan biarkan perap selama 1/2 jam.
  4. Lenserkan loyang  9x9x3 inci dngn sedikit minyak, gaulkan lagi adunan tadi sebati dan tuangkan adunan ke dlm loyang dan biarkan selama 1/2 jam lagi. Kukus adunan selama 40 minit.
  5. Biarkan kuih  betul2 sejuk barulah di potong dngn menggunakan pisau tajam dngn cara spt gergaji kedepan ke belakang supaya kuih tak kelihatan mampat.
  6. Sedap di makan bersama kelapa parut putih yg di gaul dngn sedikit garam.
**Selalunya saya gaul sebati adunan, kemudian perap 1/2 jam. Setelah setengah  jam, saya gaul rata lagi, barulah tuang dlm loyang yg telah di gris minyak. Saya perapkan lagi dlm 1/2 jam dan terus kukus dlm 40 minit. Saya buat mcm ni supaya apam ni naik cantik dan halus je texture nya. Kalau kita terus tuang kat loyang dan perap, kemudian kukus...apam naik tinggi tapi texture nya kasar. Terpulang pd selera masing2 ya.

** Jangan biarkan adunan apam terlebih naik, nnti apam rasa masam dan menurun bila di kukus. Kalau nak apam naik tinggi sikit, guna loyang 8 inci utk adunan ni.
 **Kalau guna acuan spt di atas, kukus selama 20 minit. Sebelum tuang adunan, sapukan sedikit minyak di sekeliling acuan.

Monday, January 26, 2015

Nasi Goreng Ikan Masin Ala Thai

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Hari ni nak kongsikan resepi nasi goreng ikan masin yg sangat ringkas dan semestinya sedap. Saya mmng suka sngt nasi goreng ikan masin. Kalau makan kat luar mesti order nasi goreng ikan masin, kena plk pedas2 sikit...mmng best. Kali ni saya nak kongsi resepinya yg pd saya mmng kena dngn selera saya. Pada peminat nasi goreng ni bolehlah cuba..mmng sedap. Terima kasih pd Azie Kitchen berkongsi resepi mudah ni. Izinkan saya kongsikan resepinya kat sini pula ya. Jom semak resepinya..



Bahan-bahan 
  • 3 cwn nasi sejuk
  • 1/2 labu bawang besar - dihiris
  • 4 ulas bawang putih  -di ketuk
  • 8 biji cili padi - diketuk
  • 3 keping ikan tenggiri masin- buang tulang
  • 2 sb sos tiram
  • 1 sb sos ikan
  • 2 helai kailan
  • 1 btg kacang panjang - dipotong kecil
  • Karot - hiris panjang
  • 2 biji telur
  • Sedikit garam - rasakan dahulu
Cara-cara
  1. Panaskan minyak dan tumis ikan masin, tekan tekan sikit dgn sudip supaya hancur. Bila ikan masin nak garing masukkan bawang besar, bawang putih dan cili padi. 
  2. Tumis sampai naik bau masukkan sos tiram dan sos ikan.
  3. Masukkan kacang panjang, karot dan kacau hingga karot lembut.
  4. Ketepikan rencah dan tuangkan telur. 
  5. Masukkan nasi dan kacau supaya telur bersalut dengan nasi. Boleh letak garam sikit kalau belum masin.
  6. Bila nasi dah nak masak baru letak daun kailan. 
  7. Siap utuk dimakan....
Related Posts with Thumbnails