Wednesday, October 22, 2014

Siakap Masam Manis

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Menu ringkas yg sangat di gemari kami sekeluarga. Biasalah kalau ikan siakap ni, lebih mudah di masak masam manis je. Kalau masak mcm ni mesti laku punya. Resepi ringkas mcm biasa, boleh lihat di SINI.


Monday, October 20, 2014

Susu Sedap Nutri Goat Miracle 8

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Alhamdulillah....hari ni diberi kesempatan utk saya berkongsi khasiat susu kambing NGM8 yg sangat sedap. Susu ni sedap, tak berbau hamis. Pada yg belum rasa, pasti tertanya2 betul ke tak rasa susu ni yg sedap dan tak berbau hanyir/ hamis. Jujur saya katakan dan saya dah meminumnya hampir 4 bulan. Susu ni sangat sedap dan ianya memberikan tenaga pada pengamalnya. Ianya bukan sekadar susu kambing saja, NGM8 ini mengandungi 8 makanan sunnah seperti kismis, kurma, madu, saffron/za'faran, habbatussauda, buah zaitun, buah delima dan buah tin.Setiap satu ada khasiatnya yg tersendiri di gabungkan dngn susu kambing dan terhasillah NGM8 yg sangat sedap ni.

Jujur saya katakan yg mulanya saya pun ragu2 nak mencubanya sbb takut susu tu berbau. Saya mmng tak makan kambing...tu yg takut nak mencuba. Alhamdulillah bila pertama kali meminumnya, saya terus jatuh cinta dngn susu sedap ni, tak tipu punya. Rasa nak minum 2 sachet je utk satu hari sbb sedap sangat. Susu ni menjimatkan, minum satu sachet utk satu hari pun dah cukup. Harganya taklah mahal. Satu kotak tu ada 15 sachet dan harganya cuma RM4O. Ianya harga mampu milik punya. Pada kwn2 yg berminat boleh hubungi saya Yatie 013 7298872.


Kebaikan mengamalkan Nutri Goat Miracle 8
  • Merendahkan kolestrol
  • Memberi tenaga kepada ibu mengandung
  • Mengurangkan risiko jaundice pada bayi
  • Sumber kalsium yang tinggi
  • Melawaskan perkumuhan
  • Mengurangkan risiko tekanan darah tinggi
  • Menguatkan sistem imunisasi
  • Meningkatkan daya ingatan dan fokus
  • Menambahkan susu badan 
Siapa yang perlukan Nutri Goat Miracle 8

  • Pelajar
  • Ibu yang mengandung
  • Ibu yang menyusukan anak
  • Orang yang bekerja
  • Orang tua yang sakit sendi


Apam Pisang Gebu

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Malam tadi merajinkan diri buat apam pisang kegemaranku. Dalam pada rajin tu ada malasnya juga. Mulanya nak kukus guna acuan kecil biar apam pisang nampak comel dan senang anak2 nak makan, takyah potong segala. Maka terjadilah apam guna acuan besar ni. Apam pisang ni dah rupa mcm kek pulak, jngn ada yg keliru ya, kalau kukus tu jadilah apam pisang, kalau adunan di bakar tu jadilah kek pisang. Apa yg penting apam pisang ni sangat gebu, lembut dan moist je. Saya suka apam ni, lembut dan gebu je.

Terima kasih pada Azita Zain berkongsi resepi, izinkan Yatie kongsikan kat sini pula ya. Terima kasih juga pd penyumbang resepi asal. Pada peminat apam pisang tu, bolehlah cuba, mmng sedap. Kak Azita pun dah banayk kali buat apam pisang guna resepi ni...mmng sedap. Jom semak resepi mudah ni.




Bahan-bahan :
  • 8 biji pisang emas / 6 biji pisang berangan - saya guna pisang yg dah di lenyek dlm 1 cwn
  • 4 biji telur
  • 1 cawan gula
  • 3/4 cawan minyak jagung / minyak masak / mentega cair
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1 sudu kecil baking powder

Cara2nya :
  1. Panaskan kukusan. Glis loyang dengan sedikit marjerin dan taburkan tepung. Ketepikan.
  2. Ayak tepung gandum bersama soda bikarbonat dan baking powder. Ketepikan.
  3. Lenyek pisang hingga hancur dan ketepikan dulu.
  4. Pukul telur dan gula dengan menggunakan whisk hingga gula hancur.
  5. Masukkan minyak dan sebatikan.
  6. Masukkan campuran tepung dan kacau rata.
  7. Masukkan pisang yang telah dilenyek tadi dan kacau hingga rata.
  8. Tuang adunan ke dalam loyang.
  9. Kukus dengan api sederhana selama 40 minit.
Nota :
  1. Boleh gantikan tepung gandum dengan tepung naik sendiri tapi tidak perlu tambah baking powder dan soda bikarbonat.
  2. Boleh tambah cokelat urai ke dalam adunan jika suka.
  3. Jika guna acuan kecil2 dan comel2, kurang masa mengukus. 15 minit sudah memadai.
Related Posts with Thumbnails