Monday, February 23, 2015

Kuih Bom Kentang

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Menu minum petang yg sangat mudah dan sedap. Saya suka betul kuih muih tradisional ni, buatnya mudah dan rasanya semestinya sedap. Kali ni saya cuba resepi dari AlongRoz dan saya kopipes dari blog CT Delima. Inti kuih tu ikut selera masing2 ya, ada yg suka inti kelapa, kcng hijau ataupun kacang merah. Saya lebih suka inti kacang merah, lagipun nak cepat..guna inti yg dah siap je. Maklumlah nak makan kuih sedap, tapi ada kemalasan sikit...hi3.. Kuih ni mmng sedap bila di campur kentang ataupun keledek rebus yg di lecek. Jadi kuih taklah liat, sedang elok je kelembutannya. Pada penggemar kuih muih mcm ni, bolehlah cuba. Jom semak resepinya dan slmt mencuba.



Bahan-Bahan
  • 160 gm Keledek / kentang - kukus dan lecek
  • 240 gm Tepung Pulut
  • 40 gm Tepung Gandum
  • 70 gm Gula Kastor
  • Secubit Garam
  • 200 ml Air
  • Biji Bijan - untuk salut
  • Inti Kelapa/Kacang Merah/ Kcng Hijau- bulat2kan kecil
Cara-cara :
  1. Campurkan kesemua bahan (kecuali bijan dan inti). Tuangkan air sedikit demi sedikit dan uli adunan tepung sehingga sebati dan menjadi doh yang lembut. Bahagikan kepada 24 ketul.
  2. Leperkan seketul doh, letak seketul inti, balut dan bulatkan.
  3.  Golekkan ke atas biji bijan sehingga menyaluti seluruh permukaan bola kuih.
  4. Ulang sehingga habis.
  5.  Goreng dengan minyak yang dalam sehingga garing. Angkat dan toskan.
**petua supaya bijan melekat cantik di keliling kuih, dngn mencelupkan doh yg berisi inti ke dlm air sekejap saja dan salutkan bijan dan bulatkan rata. Siap dan bolehlah di goreng guna api sederhana hingga kekuningan.

Friday, February 13, 2015

Butter Prawn

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Hari ni nak kongsikan resepi butter prawn yg sangat sedap. Kalau dah namanya udang, masak apa pun sedapkan. Lebih2 lagi dpt udang fresh gitu, terasa manis kan. Resepi ni mudah je, saya kerap guna resepi ni utk butter prawn. Kawan2 juga boleh lihat diSINI. Pada peminat udang tu, boleh cuba resepi ringkas ni, lebih sedap ratah2 mcm tu je....maunya tak cukup mkn sekor. Biasanya saya gandakan dari resepi asal.



Bahan-Bahan
  • 12-15  ekor udang saiz sederhana besar
  • 2 sudu besar butter
  • 3 biji kuning telur
  • sedikit daun kari
  • sedikit cili padi
  • serbuk kunyit & garam
  • minyak utk menggoreng
Cara2:
  1. Lumur serbuk kunyit & garam kat udang. Goreng sehingga masak.Bila udang hampir masak tu, masukkan daun kari & cili padi. Gaul seketika sebelum diangkat. Bila dah masak,ketepikan.
  2. Dengan menggunakan minyak yg sama (yg ni Yatie guna minyak baru dlm 1/2 cawan)
  3. Panaskan minyak dan masukkan butter. Biarkan butter cair & minyak betul2 panas.Sementara tu,kacau2 telur bagi rata dan masukkan telur kuning dalam bekas roti jala.
  4. Matikan api bila minyak tu panas2. Dengan menggunakan 2 tangan, tgn kiri pegang telur kuning ..tgn kanan pegang garfu...tuang perlahan2 telur sambil tgn kanan mengacau dlm bentuk pusingan. Biar dia bertali2. Kemudian bila dah selesai, angkat telur tu danletak dlm tapis utk membuang minyak berlebihan. Boleh juga guna kitchen towel. Bila dah sejuk bolehlah di lerai2kan dan satukan bersama udang tadi.

Tuesday, February 10, 2015

Ikan Kerisi Tumis Asam

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Lama tak bersiaran, bukannya tak masak....tiap2 hari masak dan menu pun kerap yg sama je. Kalau nak kongsikan kat blog ni takut ada yg boring plk sbb menu sama je. Tak kisahlah kan, ni blog sempoi....jadi tak kisahlah tuan rumah nak letak apa2 menu yg di masak sendiri. Kali ni saya masak ikan kerisi tumis asam kegemaran kami sekeluarga. Resepi mcm ni paling senang, cuma potong2 je dan tumis...tambahkan garam dan gula dan perasakan. Bila dah siap bolehlah di hidangkan bersama nasi panas2....mudah je kan. Kalau nak tambah potongan buah tomato pun boleh. Oklah kita semak resepi mudah ni, boleh juga adik2 di luar sana cuba resepi mudah dan semestinya sedap ni.



Bahan-Bahan
  • 5 ekor ikan kerisi (ikan apa2 pun boleh)
  • 1 btng serai- di titik
  • 2 sudu besar asam jawa-bancuh bersama 1/2 cwn air
  • Garam dan sedikit gula
  • Sedikit kunyit serbuk utk goreng ikan
  • Minyak secukupnya
  • 1 cawan air atau secukupnya
Bahan di hiris
  • 2 tangkai cili hijau/merah
  • 6 tangkai cili padi
  • 1 labu bawang besar
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 cm halia
Cara-Cara
  1. Siang ikan, cuci bersih dan toskan. Gaul ikan kerisi bersama garam dan serbuk kunyit. Goreng hingga separuh masak. Angkat, toskan dan ketepikan dulu.
  2. Tinggalkan sedikit minyak dlm kuali dan tumis bahan yg di hiris tadi, masukkan juga serai yg diketuk tadi.
  3. Setelah wangi, masukkan air asam jawa. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Tambahkan sedikit air lagi jika perlu.(ikut selera masing2 ya nak kuah bnyk atau sikit)
  4. Masukkan ikan yg telah di goreng tadi dan gaul sebentar. Perasakan...sekiranya dah cukup rasa, matikan api dan hidangkan.
  5. Sedap di makan bersama nasi putih panas.
Related Posts with Thumbnails