Monday, September 15, 2014

Congo Bars

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Lama dah teringin nak buat dan merasa congo bars ni. Sebelum ni mcm pernah buat, tapi tak sempat ambil gambar dan habis. Biasalah, kdng2 malas bebenor nak ambil gambar masakan ni. Mana rakan yg seangkatan tu, mesti memahaminya kan. Ramai kwn2 dah buat congo bars ni, pd yg belum dan teringin nak cuba buat sendiri tu...bolehlah cuba. Ianya mudah, cepat dan sedap di makan. Terima kasih pd Rima yg berkongsi resepi ni, kali ni saya copy paste dari blog Ita Masam Manis. Kalau pergi blog mereka berdua ni mmng takleh nak kelip mata rasanya....terpesona dngn kecantikkan hasil kerjanya. Menu2 yg di sediakan mmng amat memukau dan menyelerakan. Ita yg saya kenali mmng penyabar dan teliti orangnya, sbb tu hasil kerja tangannya amat memuaskan....jujur saya kagum sangat. Kalau saya ....janji boleh je, yg penting sedap dan keluarga menyukainya...Jomlah semak resepi mudah ni...pastu buat tau...


Bahan- Bahan
  • 315 gm tepung gandum
  • 2 1/2 sudu kecil baking powder
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 150 gm butter
  • 300 gm gula perang - boleh kurangkan
  • 3 biji telur gred A
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • 250 gm chocolate chips
  • 1 cawan kacang pecan atau apa2 kekacang - optional
  • Kepingan badam untuk taburan - optional


Cara- Caranya

1. Ayak tepung, baking powder dan garam dalam bekas besar dan ketepikan.
2. Dalam bekas lain campurkan gula perang bersama mentega dan kacau rata sehingga butter melarut.
3. Masukkan telur sebiji demi sebijik dan putar sebati.
4. Masukkan esen vanila.
5. Masukkan tepung , baking powder dan garam yang telah di ayak dan kacau rata. Akhir sekali masukkan chocolate chips dan kekacang dan gaul sempurna.
6. Tuangkan adunan kedalam tin pembakar ukuran 13 X 9 atau 10X10X2 inciyang telah digris dgn butter dan dialas dgn kertas minyak.
7. Ratakan permukan adunan dan taburkan kepingan badam dan chocolate chips jika suka sebagai hiasan.
8. Bakar pada suhu 170C selama lebih kurang 30 minit atau sehingga permukaan atasnya kuning keemasan. Jangan terlebih bakar.



Ikan Siakap Bakar Portugis

 Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Hari ni nak kongsikan resepi ikan bakar portugis yg sangat sedap. Biasanya kalau beli ikan siakap mesti nak masak samabl, masam manis ataupun di kukus. Kali ni saya cuba resepi dari Mat Gebu plk, anak2 siap tanya kenapa di beri nama ikan bakar portugis. Saya pun cakap, kena tanya pakcik Mat Gebu lah mcm ni...he3..
Resepi ni mudah je, bila ikan dah masuk dlm oven, kita boleh buat kerja lain sambil sesekali tu jengah2 gaklah tngk ikan ni...kang rentunglah pulak.
Pada peminat ikan bakar tu, boleh cuba resepi ni, mmng sedap. Terima kasih pd Che Mat berkongsi resepi ni, izinkan akak kongsikan resepinya kat sini pula ya. Resepi ni juga akak kopipes dari blog Yana Shaiful. Selamat mencuba semua..
 
 
 Bahan-Bahan
  • 2 ekor ikan siakap sederhana besar
  • 3 helai daun limau purut
  • 4 camca besar cili kisar
  • 1 kuntum bunga kantan ~ hiris halus
  • 3 sudu besar minyak bawang putih ( 5 ulas bawang putih, cincang halus, goreng dalam 1/2 cawan minyak, tapis dan boleh gunakan )
  • Garam dan gula secukup rasa
  • 2 camca besar jus asam jawa
  • Daun pisang secukupnya ~ layur atas api supaya lembut ~ saya guna aluminium foil

BAHAN KISAR HALUS :-
  • 6 biji bawang merah /1 labu bwng besar
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 batang serai ~ hiris halus
  • 1 kuntum bunga kantan ~ hiris
  • 3 biji buah keras
  • 1/2 cm hirisan lengkuas
CARA PENYEDIAAN:-
  1. Cuci ikan dan perap dengan limau kasturi dan sedikit garam. Ketepikan. Sementara itu kita buat sambal.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar halus hingga harum. Masukkan cili kisar dan daun limau purut. Tumis hingga garing dan terbit minyak. Masukkan jus asam jawa, perasakan dengan garam dan gula secukupnya. Masakhingga pekat. Angkat dan sejukkan.
  3. Ikan siakap dicuci kembali hingga bersih. Kemudian toskan. Ambil 2 helai daun pisang/aluminium foil. Sapu sedikit sambal atasnya, letak ikan sapu sambal atas ikan tadi dan tabur sedikit hirsan bunga kantan. Bungkus ikan tadi dan kemaskan.
  4. Kemudian bakar dalam oven hingga masak. Boleh juga di bakar dalam pemanggang ajaib..Hidangkan dengan perahan jus limau kasturi.

Friday, September 12, 2014

Bingka Pisang

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Menu petang kami arini iaitu bingka pisang yg sangat sedap. Dah banyak kali guna resepi DZana ni, mmng puashati dan sedap sngt. Ramai kwn2 dah mencubanya, pd yg belum dan masih tercari2 resepi bingka pisang yg mudah dan sedap tu, bolehlah cuba resepi ni. Jom semak resepinya...



Related Posts with Thumbnails