Wednesday, July 23, 2014

Puding Cendol Soya Yeo's Gula Melaka

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Bertemu kita di bulan Ramadan yg mulia ini. Kali ni saya nak kongsikan resepi puding yg menggunakan minuman soya Yeo's. Produk soya Yeo's ni bukan sekadar buat minuman je, tapi kita boleh pelbagaikan dngn membuat agar2, puding ataupun kek. Nampak mcm susah je kan. Sebenarnya mudah je, kita yg buat dia...maka jadilah pelbagai resepi dari soya Yeo's ni. Puding cendol soya Yeo's ni sedap di makan sejuk bersama sirap gula melaka. Rasanya seakan2 kita  minum cendol pula. Pada kwn2 yg teringin nak merasa tu, bolehlah cuba. Minuman soya Yeo's ni harus sentiasa ada di setiap rumah. Saya mmng suka minuman soya Yeo's ni dari dulu lagi. Kedatangan Aidilfitri yg bakal menjelma tak lama lagi, mari kita sama2 serikan aidilfitri dngn minuman soya Yeo's utk tetamu yg datang. Jom kita tngk resepi puding yg sedap ni. Selamat mencuba...




Bahan A

  • 10 gm serbuk agar2
  • 1 cawan air
  • 1/4 cawan gula pasir
  • 1/2 cawan susu cair
  • 4 cawan air soya Yeo's- (1 liter)
  • 2 sudu besar tepung kastad-(bancuh dngn air soya dulu)
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 250 gm cendol-toskan airnya
Cara-Caranya

1. Masukkan 1 cawan air, gula dan serbuk agar2 dlm periuk Masak guna api sederhana hingga mendidih.
2. Masukkan susu cair, minuman soya Yeo's dan esen vanilla.Masak hingga mendidih dan kacau sentiasa.
3. Bila dah siap, tutup api dan ketepikan dulu. Sementara tu masukkan cendol dlm acuan.
4. Tuangkan adunan puding dlm bekas yg berisi cendol tadi.
5. Biarkan sejuk dan mengeras. Masukkan dlm petiais.
6. Hidangkan bersama sirap gula melaka. Sedap di makan sejuk.

Bahan Sirap Gula Melaka
  • 250gm gula melaka
  • 1/4 cwn gula pasir
  • 500ml air
  • 2 helai daun pandan-simpulkan
Cara penyediaannya.

  1. Racik gula melaka halus2.Masukkan semua bahan dlm periuk dan masak hingga gula larut.
  2. Biarkan sejuk dan sedap di makan bersama puding cendol soya Yeo's gula melaka.


Monday, July 21, 2014

Cornflakes Madu

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Minggu yg sibuk sangat, jadi kita buat biskut raya yg paling mudah dan semestinya di gemari kami sekeluarga. Kalau buat biskut ni, mmng kejap je dah habis. Tapi tak kisahlahkan....kita buat mmng utk di makan, nnti kalau dah jemu, dah takmo makan dah. Resepi mcm biasa, kwn2 juga boleh lihat di SINI.


Tuesday, July 15, 2014

Biskut Bangkit Cheese

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Ramai antara kwn2 yg telah mula buat biskut raya. Bagi saya pula teruja nak buat, tapi kesihatan tidak mengizinkan. Dah 2 hari demam dan batuk. Bila keluarkan butter asyik masukkan balik je dlm petiais. Ini di sebabkan ngantuk yg amat sngt bila mkn ubat batuk tu. Kebetulan hari minggu lepas Seri balik bercuti, jadi mama adunkan doh biskut, Seri tlng siapkan biskut ni. Alhamdulillah, bila ank dah besar ni bolehlah membantu buat kerja2 kita.

Bangkit Cheese ni mmng sedap sngt. Tak sangka rasanya yg crunchy mcm ada kekacang plk dlm biskut tu. Kalau tau sedap mcm ni, dari thn lepas lagi saya dah buat. Kali ni terus buat 2 adunan sekali....mmng berbaloi sbb mmng sedap sngt. Terima kasih pd penyumbang resepi asal. Saya kopipes dari AlongRoz yg mmng rajin mencuba resepi2 terbaru. Izinkan saya kongsikan resepinya kat sini pula ya. Pada kwn2 yg nak merasa keenakkan bangkit cheese ni, bolehlah cuba....mmng sedap..Jom tngk resepi.




Bahan-Bahan

  • 250gm Mentega
  • 180gm Gula Aising
  • 2 biji Kuning Telur
  • 250gm Tepung Ubi - sanggar 10 min
  • 225gm Tepung Jagung
  • 1/2 st baking powder
  • 70gm Parutan Keju Cheddar- utk letak dlm adunan
  • kuning telur dan sedikit parutan keju - utk hiasan

CARA2:
 
1. Pukul Mentega & Gula sehingga sebati.
2. Masukkan kuning telur & pukul sehingga sebati.
3. Masukkan bahan2 kering.
4. Canai & terap.Sapukan sedikit kuning telur di permukaan biskut dan taburkan sedikit parutan keju atas setiap biskut.
5.Bakar 160C 15 -20 minit.


Related Posts with Thumbnails