Thursday, November 27, 2014

Murtabak Lapis Kraker Sedap

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Petang2 ni sedap makan murtabak buatan sendiri. Kalau nak menebar mcm roti canai, alamat tak terbuatlah sbb tak berapa mahir. Lagipun malas tangan nak bersalut minyak bagai. Kalau murtabak guna biskut kraker atau biskut lemak ni, mmng mudah je. Rasanya pun sedap mcm murtabak juga. Banyak kali dah buat murtabak lapis kraker ni, pd kwn yg nak merasa tu, bolehlah cuba...alhamdulillah sedap. Kali ni saya tambah parutan cheese, mmng lagi sedap. Jomlah semak resepinya. Terima kasih pd penyumbang resepi asal..




Bahan-Bahan:-(loyang 9x9x3inci)
  • 27keping biskut krackers (Yatie guna 27 keping sbb buat 3 lapis)
  • 200 ml santan 
  • 1 tin susu cair 
  • 6 biji telur
  • parutan cheese- jika suka
Untuk Lapisan Daging
  • 400 gm ayam/ daging kisar
  • 3 biji bawang besar dicincang halus
  • 1 paket kecil serbuk kari daging- Yatie letak 3 sudu besar
  • 7 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 batang lobak merah diparut
  • 1 tangkai cili merah- di cincang (Yatie tambah)
  • daun bawang daun sup dicincang
  • 3 sudu besar minyak masak
  • garam secukup rasa, sedikit gula
Cara Masak Inti
  1. Tumbuk bawang merah, bawang putih dan halia hingga halus. Campurkan pada rempah kari sehingga menjadi pes basah.
  2. Panaskan minyak tumis pes basah sehingga gareng dan naik baunya. Masukkan bawang besar dan daging cincang.
  3. Masukkan 1/4 cawan air dan masak sehingga daging empuk.
  4. Masukkan garam, lobak merah dan daun bawang dan daun sup. Angkat dan sejukkan.
Cara Buat Lapisan Kraker.
  1. Rendamkan 9 keping krackers dalam campuran susu dan santan tadi. Rendam dlm 1 minit je.
  2. Oleskan 9 x 9 dulang pembakar dengar mentega. Alas dngn aluminium foil atau kertas minyak.
  3. Susun krackers yang telah dicelup tadi ke dalam loyang.
  4. Lapiskan dengan lapisan daging.
  5. Pukul ringan telur dan tuangkan separuh dari telur ke atas lapisan daging tadi.
  6. Susun lagi krackers atas lapisan daging dan telur tadi.
  7. Tuangkan lagi separuh dari susu tadi.
  8. Ulangi proses lapisan sehingga habis, lebih kurang tiga lapis.
  9. Akhir sekali tuangkan baki susu sehingga habis. Bakar selama 45 minit pada kadar 190C. (Yatie buat 2 lapisan daging dan 3 lapisan biskut kraker, bahagian atas di akhiri dengan biskut krakers)
  10. Biarkan betul2 sejuk baru di potong dan hidangkan bersama sos dan mayonis, makan mcm tu je pun dah sedap.

Tuesday, November 25, 2014

Bingka Pisang Sedap

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Petang2 ni sedap layan bingka pisang. Kalau ada stok pisang masak banyak, mesti buat kuih bingka pisang ni selain apam pisang. Paling2 pun jemput2 pisang. Banyak kali guna resepi DZana ni. Kalau buat bingka pisang,mesti guna resepi ni sbb sedap sngt, mewah dngn rasa pisangnya. Rasanya seakan2 kuih lepat/belebat pisang, cuma tak guna daun pisang je. Pada peminat kuih muih berasaskan pisang tu, bolehlah cuba resepi ni, boleh juga tngk bingka pisang sblm ni.




Bahan-Bahan (loyang 8 inci)
  • 1 sisir pisang masak ( 10 - 13 biji).. di lenyek kasar
  • 1 cwn tepung gandum*
  • 3/4 cwn gula pasir*
  • 1 cwn santan*
  • 1 cwn susu sejat/cair*
  • 1 biji telur*
  • 2 sudu besar butter*-cairkan dulu, biarkan suam
  • sedikit garam
Cara-cara
  1. Blender semua bahan*
  2. Tuang adunan ke dalam mangkuk berisi pisang lenyek dan di gaul rata.
  3. Masukkan ke dalam loyang yang telah dilenser dengan butter.
  4. Bakar 180C selama 1 jam.. or lebih untuk dapatkan kerak yang hebat.
  5. Sejukkan.. baru di potong.. masuk peti ais lagi sedap.

Sunday, November 23, 2014

Delicious Apple Cake

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Selamat bercuti pd anak2 semua juga pd guru2 yg terlibat. Moga cuti persekolahan ini dpt di manfaatkan bersama dngn sebaiknya. Kek epal ni saya buat masa jamuan akhir tahun sekolah agama Hamka. Jamuan tu kena pada hari yg sama, jadi saya buat Apple Strudel Muffins utk sekolah Kebangsaan dan Delicious Apple Cake ni utk jamuan akhir tahun Sekolah Agama. Hamka mmng suka makan epal, jadi dia yg cadangkan supaya mama buat epal kek utk kwn2nya. Kebetulan bahan2 semua ada, jadi mudahlah kerja mama di dapur. Alhamdulillah kek ni mmng sedap, nak buatnya pun mudah. Pada kwn2 yg teringin nak merasa tu, bolehlah cuba. Lebih2 lagi dah cuti sekolah ni, bnyk permintaan anak2 yg kita kena tunaikan. Kalau nak makan kek tu, boleh cuba resepi kek epal yg sangat sedap dan moist ni. Resepi juga boleh lihat diSINI.Terima kasih pd penyumbang resepi asal.




Bahan-Bahan- (loyang 8 inci)
  • 500gm Buah Epal (Green/Fuji) - kupas kulit, buang empulur tengah, cincang 1cm kiub
  • 150gm Gula Perang 
  • 3 biji Telur (Gred A)
  • 1 cwn Minyak jagung/minyak masak
  • 1 sudu teh Parutan Kulit lemon -tak letak pun takpe
  • 200gm Tepung Naik Sendiri
  • 1/3 sudu teh Serbuk Kayu Manis
Cara-Cara
  1. Letakkan gula, telur dan minyak ke dlm mangkuk, pukul sehingga pekat.  
  2. Campurkan parutan kulit limau.  
  3. Ayakkan tepung dan serbuk kayumanis ke dlm adunan dan kacau rata.  
  4. Gaulkan epal sehingga rata .
  5. Tuangkan ke dlm tin yg di minyakkan dan bakar 170C selama 45-50minit atau sehingga masak.
  6. Biarkan kek betul2 sejuk, barulah di potong.
** Kalau guna tepung gandum, tambahkan 1 sudu kecil baking powder dan ayakkan bersama. Saya guna epal Gala sbb rasanya yg masam manis.
Related Posts with Thumbnails