Friday, March 20, 2015

Talam Suji

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Lama dah tak buat kuih2 talam ni, rasa teringinlah pulak nak makan kuih talam. Bila nak buat ni, peninglah pulak, kalau boleh semua2 nak di buatnya. Kalau kat rumah ni ramai takpelah juga ada yg makan, ni cuma Dina dngn Hamka je. Kalau nak buat pun time ada tempahan dan nak bawa blk kmpng, masa tu buatlah lebih. Ok kali ni saya buat talam suji kegemaran kami sekeluarga. Resepi mcm biasalah dari Chef Asma yg mmng terkenal dngn kuih muih yg cantik dan sedap tu. Banyak kali saya guna resepi ni, mmng mudah dan semestinya sedap sangat. Pada kwn2 yg masih tercari2 lagi resepi talam suji sedap tu, boleh cuba resepi ni.




BAHAN2 UTK LAPISAN BAWAH

Bahan (A)
  • 180gm tepung suji @ semolina
  • 450gm air
Bahan (B)
  • 220gm gula castor
  • 2 biji telur
  • 200ml santan (saya guna santan kotak Kara)
  • 250ml air
  • pewarna kuning
Cara-caranya:-
  1. Rendam bahan-bahan A selama 30 minit. rendam dalam periuk.
  2. Satukan semua bahan-bahan B dalam bekas, kacau rata dan tapis masukkan dalam periuk yang mengandungi bahan A.
  3. Kacau atas api yang sederhana dengan senduk kayu. Kacau biar keras sedikit (adunan akan nampak seperti terangkat sedikit dari periuk)
  4. Guna loyang 10 x 10 x 2 @ 3. sapukan sedikit minyak dan lapik plastik diatas loyang supaya senang untuk mengeluarkan kuih talam. Kukus selama 25 minit.
BAHAN2 UTK LAPISAN ATAS

Bahan (A)
  • 300gm gula merah
  • 50gm gula castor
  • 500ml air
Bahan (B)
  • 150gm tepung gandum
  • 3 biji telur
  • 250ml santan (saya guna santan kotal Kara)
  • 1/2 tsp garam
Cara-caranya:-
  1. Rendam bahan-bahan A sekejap untuk hancurkan gula atau anda boleh masak sehingga gula merah hancur dan sejukkan.
  2. Satukan semua bahan-bahan B, kacau sehingga rata
  3. Masukkan bahan B kedalam bahan A dan tapis.
  4. Kacau atas api yang sederhana dengan senduk kayu. jangan pekat dan jangan cair sangat. Tutup api dan guna pemukul telur untuk ratakan adunan.
  5. Tuang keatas lapisan bawah dan kukus selama 30 minit.

Thursday, March 19, 2015

Lempeng Bersama Sambal Sardin Dan Kari Daging

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Menu ringkas tapi menyelerakan. Lempeng ni nampak je mudah, tapi kdng2 nak menyediakannya pun malas, makan rajin plk tu. Hari ni saya merajinkan diri wat lempeng mudah ni. Kebetulan ada sambal sardin dan lebihan kari semalam, jadi buatlah lempeng ni. Bila makan tu mmng tak ingat...maunya berkeping2, sedap yg amat. Pada adik2 di luar sana yg nak buat lempeng mudah tu, boleh cuba resepi ni....slmt mencuba.





Bahan-Bahan
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 1/2 cawan air
  • 1/2 sudu kecil garam
  • minyak masak untuk sapu di keliling kuali
Cara-Cara
  1. Satukan semua bahan2 untuk lempeng, kacau rata dengan whisk, boleh juga di blend semuanya.
  2. Rehatkan adunan 10 minit dan ketepikan sebentar.
  3. Panaskan non-stick frying pan. Sapukan dengan sedikit minyak masak.
  4. Tuang 1/2 cawan adunan tadi dan ratakan.
  5. Bila permukaan kelihatan pucat, terbalikkan lempeng tadi, masak hingga garing sedikit.
  6. Setelah masak, angkat dan letak dalam pinggan.
  7. Ulangi proses memasak hingga siap. Boleh hidangkan bersama kuah kegemaran.

Tuesday, March 17, 2015

Udang Galah Masak Lemak Cili Api Sama Nenas

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Syukur dpt bertemu kembali di blog kesayangan saya ni. Hari ni dapatlah luangkan masa berkongsi resepi mudah tapi sedap dan menyelerakan. Lama dah nak masak udang galah bersama nenas ni. Bila udang nya dah ada, nenasnya takde pulak. Bila nenas ada, stok udang plk takde. Macam arini udang dan nenas ada, tngk2 petiais takde daun kunyit plk....yg ada daun limau. Tapi mcm tak best plk nak letak daun limau, last tak masukkan segala daun, jadilah dah bau serai tu....yg penting kuahnya dah rasa masam manis nenas tu.
Terima kasih Che Mat berkongsi resepi, akak ni mmng kerap sngt ke blog DTS sbb semuanya nampak sungguh menyelerakan. Izinkan akak kongsikan resepinya kat sini ya. Pada kwn2 yg nak merasa tu, bolehah cuba resepi ni. Pastikan semua bahan2 mencukupi ya kalau nak masak ikut resepi Mat Gebu ni. Jom semak resepinya.



BAHAN-BAHANNYA :-)

  •  5 ekor udang kaki merah @ udang pengantin bersaiz besar, Yatie guna 12 ekor udang galah
  • 1 biji kecil nenas madu
  • 2 batang serai, diketuk
  • 2 helai daun kunyit, disiat (boleh juga ganti dengan daun limau purut, jika suka)
  • 1 liter santan cair
  • 400 ml pati santan
  • 1 keping kecil asam gelugor
  • Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
  • 3 biji cili merah
  • 6 biji bawang merah kecil
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 inci kunyit hidup
  • 1/2 inci belacan, dibakar
  • 3 biji buah keras, dihiris
  • 1 keping hirisan lengkuas


CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang dibersihkan, kerat muncungnya dan buang kotoran dibahagian kepala udang. Cuci dan toskan. Nenas dikupas, kemudian dibelah 4, buang empulur dan hiris sederhana tebal. Ketepikan.
  2. Masukkan bahan2 kisar halus ke dalam periuk bersama serai titik dan santan cair. Kacau dan masak hingga mendidih. Masukkan nenas dan masak hingga nenas lembut. Tambah udang dan asam gelugor. Kacau rata dan masak sekejap.
  3. Tuang pati santan, masukkan daun kunyit (atau daun limau purut). Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak dengan api kecil hingga mendidih dan udang masak. Kacau sentiasa untuk mengelakkan pecah santan. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, sambal belacan dan lauk lain.


CATATAN MAT GEBU :- Ada yang tanya, che mat apa maksud 'pecah santan' tu?..Maksud pecah santan tu bila kuah masak lemak atau gulai kelihatan seperti mendadih, tidak licin sebaliknya nampak seakan2 bergentel kecil2. Tu sebab bila kita tuang santan pekat dalam masakan gulai, kena masak dengan api kecil dan dikacau sentiasa sehingga mendidih seketika untuk mengelakkan pecah santan. Kemudian boleh matikan api. Satu lagi jangan tutup periuk rapat2 masa masak lemak anda tengah panas,  renggangkan tudungnya untuk mengelakkan masak lemak cepat basi....
Related Posts with Thumbnails