Friday, June 3, 2011

Puding Tembikai

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Inilah puding tembikai yg tngh hot buat masa ni. Puding ni saya buat semalam, jadi kalau kawan2 teringin tu, bolehlah mencubanya utk berbuka puasa hari ni. Selain sedap rasanya mudah pula membuatnya. Kalau tak percaya..cubalah. Ramai kawan2 yg sudah mencubanya...kawan2 juga boleh lihat di rumah Noorma, K.Ilah, Anna, Lina PG dan Nieza. Sungguh menarik puding tembikai mereka semua...Terima kasih pada penyumbang resepi asal...izinkan saya kongsikan kat sini pula ya.




Bahan-Bahan:(loyang 8 inci, kalau guna 7 inc lagi cantik)
  • 1 paket agar2 serbuk tanpa warna/plain (dalam 15gm) (sy gn agar2 serbuk 10g)
  • 2 keping roti gardenia *
  • 6 cawan air (4cwn air)
  • 1 1/2 cawan gula (1/2 cwn gula)
  • 1/2 tin susu pekat (1/2 cwn susu pekat) *
  • 1 cawan susu cair (sy tambah) *
  • 2 sudu besar mentega
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • cincau dipotong kecil
  • sedikit pewarna hijau /merah
Cara-Cara:
  1. Masak agar2 bersama gula dan air.Hingga agar2 dan gula hancur.
  2. Sementara itu, rendam roti dalam susu cair dan carik-carikkan.Masukkan susu cair,roti dan susu pekat manis.Blend halus
  3. Setelah agar2 dan gula hancur, masukkan bahan blend ke dalam periuk, juga masukkan esen vanilla dan mentega.Kacau hingga mendidih dan pekat sedikit.Tutup api.
  4. Ambil sedikit adunan dan warnakan hijau (sebagai kulit tembikai)sy gn 1cwn.Biar keras sedikit.
  5. Pastu sedikit lagi warna asal(sy gn 3/4cwn), curahkan di atas lapisan hijau tadi. Biar keras sedikit
  6. Adunan selebihnya diwarnakan merah, curahkan diatas lapisan putih/warna asal tadi. Taburkan potongan cincau tadi sebagai biji tembikai. Biar sejuk.Simpan ke dalam peti sejuk.

41 comments:

  1. Salam Yat,

    5 star untuk puding tembikai Yat ni..terpegun akak tengok..rajin tul yat ni...

    ReplyDelete
  2. org 1st datang ni kot..mintak2 dpt sedulang nak bawak balik..hehe..cantik potongan tembikai...hihi..sedap kan kan...

    ReplyDelete
  3. selamat tengahari kak yatie...
    nyami....
    memang patut ayu gelar kak ratu puding dan talam...

    mmg nampak menarik hasil tanganmu..
    kak... tukar dgn bingka boleh??? hehehe

    ReplyDelete
  4. Salam kak yatie!!! waaaaaaaa...akak pun dah buat!!! kita pun ank buat jugaklah! tp tunggu cincau ada dulu :D kak lapisan yg putih tu akak ada letak apa2 ke? kaler putih?(mana nak dpt kaler putih eak) hihihi... ke akak biar plain gitu jer eak?

    ReplyDelete
  5. salam yatie...

    memang tengah hot skrg puding ni kan? kat rumah kurang peminat puding.. kalau buat tak boleh buat byk2...

    ReplyDelete
  6. Salam Kak Yatie, terkeliurnya tgh puding ni. Nak tanya soalan sikit kak, agar2 serbuk tu nak beli perisa apa, ataupun mmg ada agar2 serbuk yg perisa asli? Kaz gi cari kat kedai tadi, semua agar2 serbuk ada perisa, contohnya laici, strawberry dsb.Kalau guna yg berperisa tu takut lain pula rasanya.

    ReplyDelete
  7. Kak Yatie..Jgn lupa sue ya..Tinggaikan sikit..Hehhehehehe...Tetengahari ni dapat puding..sejuk2 lak tu..emmm..nyamannya...Terasa2 ja masuk kat tekak ni..Ngeeee

    ReplyDelete
  8. aduhhh sorang lg menggoda dgn puding tembikai.. smlm nieza yg menggoda, arini yatie lak.. aish... pejam mata..balik dulu sambil amik 2 ketul utk berbuka.. takper kan :)

    ReplyDelete
  9. Assalam kak yatie,cantik sgt kak..Mmg menarik n tertarik..Nak tanya nih kak,akak guna loyang bulat ke petak n bape inc kak..

    ReplyDelete
  10. eh eh kratif nya la dia...cntiknyaaa....
    Dah mmg betul2 mcm tembikai...hehehehe

    ReplyDelete
  11. @norkhamsiah
    wkmsalam, terima kasih....kalau teringin tu, bolehlah mencubanya...

    ReplyDelete
  12. @Anna Qawina
    kalau betul2 dtng 1st tadi..mmng seloyang terus akak bagi...tapi takpelah akak bagi sepiring..bolehkan..ada 5 ketoi tu..suka tak...ekekekke...

    ReplyDelete
  13. @Citarasa Rinduan
    wkmsalam, seganlah dngn gelaran tu..nnti orng kata akak perasan pulak..takmo2...apapun tq Ayu...boleh gak tukar dngn bingka pisang tu..kuih kegemaran akak tu...

    ReplyDelete
  14. @ijayuji
    wkmsalam, lapisan putih tu akak biar plain jek..takyah letak apa2 kaler...guna cincau pun sikit jek..cubalah..akak wat cepat abes..teruja anak2..

    ReplyDelete
  15. @MaDiHaA a.k.a Ratna
    wkmsalam, owyeke...cubalah akak buat puding ni..mesti anak2 teruja sbb menariklah...sedap pulak tu..

    ReplyDelete
  16. @Kaz
    wkmsalam, guna agar2 yg plain jek...takpun tunggu ada bahan2 semua barulah buat ya...

    ReplyDelete
  17. @ibh
    mestilah akak ingat adikku sorang ni...takpe akak tolong makankan ya...adilkan..wakakakaka...

    ReplyDelete
  18. @K.Nor
    Yatie wat puding ni smlm utk berbuka puasa kak...tapi ada lagi setakat 2 ketoi utk akak...hehehhe...takpelah Yatie watkan akak yg baru ya..sesuai utk berbuka nanti..tunggu tawwww..

    ReplyDelete
  19. @Zaliedana
    wkmsalam, akak guna loyang lonjong...hehehe..boleh guna loyang petak 8 inci..sesuai sangat..

    ReplyDelete
  20. Salam k.yatie..aduhai dah sampai dapur sini pulak puding tembikai ni...menggoda betul la...semalam tgk kat umah nieza...aduhhh..sedapnya..mkn ketika cuaca panas nih...

    ReplyDelete
  21. salam yatie.. hihi boleh tersama pulak kita buat puding tembikai....

    ReplyDelete
  22. Cantiklah puding tembikai ini ye... Kalu potong macam tu org ingat mesti tembikai betul :)

    ReplyDelete
  23. Wah, makin ramai yang buat puding ni...cantiknya puding Yatie..

    ReplyDelete
  24. wow dah sampai sini dah puding ni kak...sebijik mcm tembikai tu kak....cantik-cantik pandai akak potong gitu kena pakai loyang tinggi lah yer...tapi puding ni memang sedap...saya suka...tak jemu bila mkn tu..hehe

    ReplyDelete
  25. @Sis-Lin
    ni gara2 tergoda tngk kawan2 buat..rupanya mudah je..sedap dan menarik pulak tu...cubalah...berbaloi..

    ReplyDelete
  26. @Ezadlieza
    wkmsalam, mmng puding tngh hot masa kini..sedap tau..cubalah, pasti anak2 suka..

    ReplyDelete
  27. @AZLITA AZIZ
    wkmsalam, betullah Ita, boleh tersama pulak...sedapkan puding ni..

    ReplyDelete
  28. @Kakzakie
    tulah..bila potong tigasegi jadi mcm tembikai betul pulak..cubalah, mmng sedap...

    ReplyDelete
  29. @Antan Bertingkah
    terima kasih..cubalah kak..mmng sedap puding ni..

    ReplyDelete
  30. @Nieza
    inilah puding yg akak ckp smlm tu...arini baru post....busy memanjang...mmng sedapkan puding ni..nak buat lagi atas permintaan anak2..

    ReplyDelete
  31. Nazrah Bakery,
    mmng menarik puding ni..akak tertawan dek tngk kat umah kawan2..tu yg terus buat..cubalah, mmng sedap...

    ReplyDelete
  32. Salam yatie.Cantik sungguh nampaknya puding ni.Nanti kak ros nak cuba buat

    ReplyDelete
  33. oh..sungguh kutergoda...cantiknya..

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum akak...
    cantiknya puding tembikai tu akak... sukanya tengok... memang menarik resipi nie.. bila ler gaknya nak sampai seru nak buat nie.. sukanyaaa ngan resipi nie..

    ReplyDelete
  35. salam ziarah kak Yatie..sedap nampak puding tembikai tu..so cute..

    ReplyDelete
  36. Kak yatie..suka tengok puding nie..kena cuba sgt menarik budak2 pasti suka

    ReplyDelete
  37. kak yatie..cantiknya puding...
    mas juga tak buat2 lagi...

    ReplyDelete
  38. Yatieeeeeeee...mintak puding tembikai sikit...amboiii cantikkknyaaa..bila la akak na try ni eh..

    ReplyDelete
  39. cantiknya dan kreatif ... rajin sungguh.

    ReplyDelete
  40. salam kak...

    Balik je dari kampung ramai dok tayang puding ni, kena try juga ni

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails