Thursday, December 16, 2010

Talam Lapis Coklat Delight

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua. Hari ni n3 kuih talam lagi....jngn ada yg jemu ya...sbb tuan rumah mmng peminat setia kuih talam...apa2 kuih talam teruja nak buat dan rasa, Kali ni saya nak kongsikan bersama kuih talam lapis coklat delight yg sangat sedap. Rasanya seperti kuih ala2 nyonya yg kenyal2 manja gitew. Resepi asal adalah dari Puan Yon dan saya C&P dari Akma. Terima ksih kepada penyumbang resepi. Pada peminat kuih talam tu...bolehlah cuba resepi yg sedap ni.




BAHAN-BAHAN:
  • 300 gm tepung beras (saya guna 2 1/2 cwn tpng beras)
  • 200 gm tepung ubi (saya guna 1 1/2 cwn tpng ubi)
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 1/2 sudu kecil air kapur (saya guna 1 sudu kecil)
  • 900 ml santan pekat (saya guna santan kotak kara 200ml....saya guna 2 kotak tambahkan air selebihnya)

  • 1 s/b serbuk koko *
  • coklat paste secukupnya *(saya gantikan dgn coklat emulco )
  • 1 s/b santan pekat *
  • 1 s/b jus pandan *
  • pewarna hijau secukupnya *
BAHAN SIRAP:
  • 320 gm gula kastor
  • 250 ml air
  • 4 helai daun pandan
CARANYA:
  1. Masakkan bahan untuk sirap hingga gula cair dan sedikit didih. Biarkan seketika hingga suam. Masukkan santan dan garam, kacau rata.
  2. Panaskan pengukus. Gunakan loyang 8X8 inci...(saya alas plastik di permukaan loyang dan sapu sedikit minyak di sekelilingnya.
  3. Satukan tepung dan air kapur. Masukkan campuran sirap dan santan, kacau rata dan tapis.
  4. Bahagi kepada 3 bahagian:
  5. - Bawah : Campurkan dengan serbuk koko & Coklat paste
  6. - Tengah: Campurkan dengan 1 s/b santan pekat (saya tambah esen ros sikit)
  7. - Atas : Campurkan dengan 1 s/b jus pandan dan pewarna hijau.
  8. Tuang adunan coklat sebagai lapisan bawah kedalam loyang. Kukus selama 5-7 minit/hingga masak dengan api kuat. Setalah masak , cakar-cakarkan...baru lapiskan dengan lapisan tengah. Lakukan hingga habis.
  9. Last sekali, teruskan mengukus untuk selama 20 minit/ hingga masak.
  10. **Kuih hendaklah betul2 sejuk..barulah di potong dngn menggunakan pisau plastik supaya kuih kelihatan rata dan cantik.

35 comments:

  1. syedapppppp.... syedapppppppp...

    ReplyDelete
  2. kak yatie,mie nak!!!! sedap sgt2 nampak gambo tu...rase cam nk g umah kak yatie skarang je nak mintak sepinggan...5 ketul ye????

    ReplyDelete
  3. salam yatie..macam mana yatie boleh buat kuih talam yang cantik..

    ReplyDelete
  4. salam yatie,
    memang nampak sedap kuih ni dan memang harus masuk list juga..aduh dah panjang berbatu2 list kita tau..hehe

    ReplyDelete
  5. akak, saya heran sungguh, kenapa setiap kueh yang memerlukan pengukusan, mesti tak menjadi (basah aje kat atas tuh) wlpun dah balut penutup ngan kain. then kukus pulak tuh sampai 2-3 jam tak kering2... memang fail lah saya kalu kueh tuh kene kukus2n.. pakai kukus elektrik ke or kukus atas gas ke sama aje.. memang tension!

    ReplyDelete
  6. adoih haii mengancam tol la talam ni yatieee bwakan kak ilah sikit utk berbuka ptg ni.. kak ilah buat apam salju lagi tapi inti blueberry jem..

    ReplyDelete
  7. cantiknyer kuih nih.. dah tentunyer sedapp...bila la nk sampai seru wat talam2 kakyatie... tingin benooo....

    ReplyDelete
  8. sedappnya..nnti mas pun nak try buat....kuih talam ari tu pun tak puas makan lagi....

    ReplyDelete
  9. mmg tabik sokmo kalau yatie buat kuih tradisional nih.. :)

    ReplyDelete
  10. Salam Kak Yatie,
    wah kuih talam cun pula....menarik dan tertarik....terseru-seru nak mencuba ni kak yatie...bila nk rajin mcm akak ni yer...:)

    ReplyDelete
  11. Salam kak Yatie,
    Maaf kak lewat sampai..cantek jadinya kuih tu..mmg kak yatie boleh jd primadona kuih2 talam lah..sbb sumenya cantek2 belaka. Tkasih sudi mencuba dan war2kan di sini..

    ReplyDelete
  12. salam yatie...wah berlapis2 plak..kite yg tak lapis pun tak pass lagi huhuhu..ada lagi ke tu..meh sket

    ReplyDelete
  13. @Anawahid.mmng sedap..cubalah..nah rasa seketoi dulu...hi3..

    ReplyDelete
  14. @Mimiey.. (^-^)
    mailah dtng sini..akak tunggu...tak pun akak isi piring tu dlm 6 ketoi...lebih satu..leh kan...hi3...mmng sedap kuih ni..

    ReplyDelete
  15. @kak Erna
    wkmsalam, cantik ke kak..terima kasih..yatie ikut bahan2 dan cara2nya kak...insyaAllah menjadi..
    =kalau angkat kuih dari kukus, sengetkan dulu loyangnya...klau ada air sikit...ambil guna sudu sikit2 dan buangkan...pastu angkat dan biarkan betul2 sejuk...tu je...cubalah..

    ReplyDelete
  16. @Ayu
    wkmsalam, mmng harus di cuba Ayu..sbb kuih ni sedap sngt...Ayu mesti suka punya..

    ReplyDelete
  17. @pearl
    kalau buat kuih/kek atau masakan mestilah dngn adanya minat..klau tak jadi..cuba lagi..insyaAllah menjadi punya...
    =klau kukus kuih tu ikut cara2 nya..klau dah masak ada air sikit atas kuih tu..sengetkan loyang tu..pastu buangkan air yg ada tu guna sudu sikit2...pastu biarkan betul2 sejuk..barulah potong...barulah cantik..

    ReplyDelete
  18. @ilahjy
    Kalau dekat akak lah orng pertama yatie beri..mmng sedap kak kuih ni...wow ada apam salju ya..yatie dtng umah akak skrng ya..tunggu tau..hi3..

    ReplyDelete
  19. @hana
    gara2 tergoda kat umah Akma, tu yg akak cuba kuih ni..mmng sedap dan menarik kuih ni..cubalah buat separuh klau takut tak abes...

    ReplyDelete
  20. @Mas
    buatlah Mas, mmng tak rugi punya...sedap sangat..

    ReplyDelete
  21. @K.Nor
    mekaceh kak..yatie mmng peminat setia kuih talam ni kak..sedap kuih ni..cubalah..

    ReplyDelete
  22. @Nieza
    wkmsalam, sini akak seru2 sikit kat Nieza...buatlah mmng sedap kuih ni..berbaloi..

    ReplyDelete
  23. @Iza Akma
    wkmsalam, fulamak primadona kuih talam pulak..aritu orng gelar akak ratu talam..klakor betullah..akak ni peminat setia kuih talam je..dan suka mkn kuih mcm ni..terima kasih Akma berkongsi resepi yg best ni..akak suka sngt..

    ReplyDelete
  24. salam..
    kak yatie bab men`talam`...memang klass...

    ayu kalau dapat singgah ke rumah kak...nak makan kuih talam jer..apa2 lah..nangka ker, kacang hijau ker, roti ker, bla...bla...bla

    (ayu suka kuih talam....tapi, muka ku bukan talam 2 muka yer...) hahaha

    ReplyDelete
  25. @lina_pg
    wkmsalam, suka tngk kuih talam yg berlapis mcm ni..menarik dan sedap...nak bagi udah pinishlah...lain kali ya..

    ReplyDelete
  26. @Citarasa Rinduan
    wkmsalam, boleh je klau nak dtng..nnti akak sediakan kuih talam yg Ayu mau...sampai jemu tngk kuih talam...akak pun sama tau bkn talam 2 muka...kah3..

    ReplyDelete
  27. cantik dan membuka selera....
    n
    dah lama tak buat kuih talam

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikumwbh kak Yatie...:) thank u suuuuuuuuudi jenguk ayu...emang busy kak....hu3.....nak wat kuih talam expert cam kak arr...tapi gelap mase depan jer...huk3...got no time.......

    Tempah leh ker?

    ReplyDelete
  29. Bila masuk sini je....wah jadi lapo...:)

    Nota : Dengar2 Yatie ddk area Tmn U ke?

    ReplyDelete
  30. salam kak yatie..

    lamanya mie tak makan talam lapis nie.. eisshh terliur mie kak...
    kan best kalau kak yatie jadik jiran mie.. tiap hari mie hulur pinggan.. keh keh keh...

    seyes tak malu dok hulur pinggan kan...

    hehehehe

    ReplyDelete
  31. @ibuintan
    kuih talam ni mmng menarik sbb ada 3 lapisan...pastu sedap sangat..cubalah..

    ReplyDelete
  32. @Ayu Safieza
    wkmsalam wbt Ayu, klau tempah tu leh je...kih3..cubalah sesekali buat kuih talam,mmng sedap tau..akak mmng suka kuih yg kukus sbb moist je..

    ReplyDelete
  33. @CT
    Lapor ke..mailah jamu brng seketoi dua kuih talam ni...mmng yatie dok JB...

    ReplyDelete
  34. @miMiE aZiMaSK ^V^
    wkmsalam,klau jadi jiran akak mmng selalu dpt kuih yg akak buat...seyes ni...tak caya tanya jiran akak...kih3..(mailah pindah sini...
    )

    ReplyDelete
  35. Em.. nampak mcm sedap... nak wat berbuka puasa:)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails