Friday, May 27, 2011

Apam Polkadot

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Semoga anda semua sihat dan ceria di hari jumaat yg penuh keberkatan ini. Dah sarapan ke belum? Pagi ni saya bf apam polkadot/apam dot-dot. Dah lama teringin nak buat apam ni, tapi tak terbuat2 sbb bnyk sangat resepi yg sedap2 nak di cuba. Jadi apam polkadot ni terpaksa mengalah dok kat belakang. Malam tadi saya buat apam ni 3 adunan sbb anak2 nak bawa sekolah. Lagipun hari ni adalah hari terakhir sebelum bermulanya cuti persekolahan selama 2 minggu. Anak2 teruja nak beri pada kawan2nya. Saya pun jadi teruja sebab anak2 rajin membantu mengdot2kan apam ni...tengoklah tu ceria je kaler maler apam ni.

Terima kasih pada penyumbang resepi, saya pun tak pasti resepi asal sbb ramai sangat kawan2 yg sudah mencubanya. Saya C&P resepi apam ni dari SINI. Pada kawan2 yg belum mencubanya tu, bolehlah mencuba resepi yg mudah dan sedap ni. Jom kita lihat bahan2 yg di perlukan.




Bahan-bahan ( 50 biji papercup medium )
  • 3 biji telur-dari peti sejuk(gred A)
  • 275 gm tepung gandum
  • 220 gm gula halus
  • 150 ml susu segar@susu cair
  • 3 sudu teh baking powder
  • 1 sudu kecil ovalette
  • filling-blueberry@strawberry@apa2 ikut citarasa
  • pewarna
Cara-cara
  1. Masukkan semua bahan apam kedal mangkuk mixer dan pukul dengan kelajuan maksima sehingga kembang
  2. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian,kemudian titiskan pewarna mengikut pilihan
  3. Masukkan setiap adunan berwarna kedalam piping bag
  4. Picitkan adunan ke dalam mangkuk kertas-setengah sahaja
  5. Letakkan filling secukupnya-nak senang masukkan dalam plastik kemudian picitkan
  6. Picit lagi adunan sama @ warna berbeza sehingga hampir penuh.
  7. Last sekali dot-dot kan dengan warna pilihan,kemudian kukus selama 10-15minit @ sehingga masak

34 comments:

  1. Salam kak yatie! comeiiiiii!!!!! nak 4 ketul! sbb seketul jer mesti tak cukup ala2 buat selit gigi jerrr hihihi... kita tak buat2 lagi apam nii pdhal bukan ssh pun kan kak tp yg paling elmah bila kelapa parut tak de kalau buat2 apam ni lah! hihihi

    ReplyDelete
  2. Kak yatie,masyaAllah,mmg cantik sgttt kjadian apam akak..Cun n comeyy betoi..Mesti kwn2 ank 2 akak teruja n syok dpt apam yg comey nih..

    ReplyDelete
  3. Yatie.. cantik warnanya begitu ceria sekali.. bila la akak nak menerainya ni.. :)

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. salam kak yati,
    comel nye apam...sedap kan??? tergoda

    ReplyDelete
  6. Assalam Yatie,

    Olloh tomeinyer apam2 tu.. kalu mama dpt sebiji bleh meloncat kegirangan cam anak2 dpt gula2..

    Jom visit my other blog..

    http://lautkasih.blogspot.com/2011/05/jalan-jalan-cuci-mata-tukar-angin-amik.html

    ReplyDelete
  7. akak..cantik la apam tu....
    resepi apam ni dah lama mas perap...
    entah bila nak membuatnya...

    ReplyDelete
  8. kak, nak tny..

    apam ni kena letak dalam acuan x?kalo xletak dalam acuan, nti dia xcantik kan..

    ReplyDelete
  9. salam kakak kembar ku.. ihihihii. kakak comelnya warna2 apam tu.. sedapkan apam ni.. sekali nampak macam telur dinasour pun ada.. hihihihi.. kawaii

    ReplyDelete
  10. lama juga tak buat apam bola sepak darwish nii... tapi seronok kan mengedot..leka sementara nak habis sakit pinggang juga laa

    ReplyDelete
  11. Assalam Yatie cayang....waaaahh rajin mendot dot...hehehe...lama x buat apam ni..rasa nak buat semula tu malas jek lg...mintak la sepinggan tu kat akak..hehe

    ReplyDelete
  12. menawan sguh yatie apam dot2 ni.skrg tngah musim polkadot kt memana org mmbuatnya. ambik sejibik yer!

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum akak...
    comel sungguh apam polkadot tu akak... diana pun nak gak....

    ReplyDelete
  14. Assalammualaikum kak Yatie, memang cantik apam ni kak....dah lama jatuh chenta nak buat tapi tak terbuat juga...sama ler mcm akak ada list yang ke belakang dah resepi ni pun...nantilah tunggu angin rajin baru leh cuba ni..hehe

    ReplyDelete
  15. waalaikumussalam kak... gini ler kak owang bekije.. memanjang kata sibuk! alasan! kikikikiki...... sampaikan menu ubi lg kuor pong buat2 tak perasan.. sememangnya xde idea masak2 aka malas! hihihihi

    comey2 apam akak! secomey diriku! kihkihkihkih...

    ReplyDelete
  16. Assalam yatie,
    wah cantiknya apam dot dot mu itu..
    kita belum terbuat2 lagi si dot2 ni..

    ReplyDelete
  17. Assalam yatie wah ada dot dot cantik menawan,heheh sy jugak tak terbuat2

    ReplyDelete
  18. kemas jer polkadot yatie.. gabungan warna pun cantik.. berseri2.. suka mata memandang...

    ReplyDelete
  19. assalam yatie cantinya menewan x jemu mata memandangnya..comel comel tentu anak2 saya menyukainya..saya akan mencuba..

    ReplyDelete
  20. wah..........
    sgt2 comel, teruja nak buat!
    :)

    ReplyDelete
  21. 275 gm tepung bersamaan dgn brp cawan ye?

    ReplyDelete
  22. salam..kak..nape sy buat mcm keras ek?pukul x cukup kembang kot..hehe=.=..
    btw sy nk buat lagi ni..hehe

    ReplyDelete
  23. wrna pulkadot 2 x kmbg ke?

    ReplyDelete
  24. dah try buat..2 kali, luaran semua ok..rupa cantik..naik menggebu pendek kata mmg menarik..tapi bila dimkn alamakkk pahitlah..agak2 apa silap saya ya..memula tau silapnya terlebih ovelette..pastu 2nd time sudah dibetulkan...but still pahit..ada idea apa puncanya..

    ReplyDelete
  25. comelnya.....saya copy resepi eh akak.......saya semangat nak buat tuk raya nie...
    saya follow akak......

    ReplyDelete
  26. salam....kalau tepung tu dganti dgn tepung naik boleh tak?

    ReplyDelete
  27. Assalam..
    Kalau guna sukatan cawan, agak2 berapa cawan tepung dan gula tu?
    Gula mungkin dalam 2 cawan kan?

    ReplyDelete
  28. Setiap hari mai usha apam kak yatie..cantik.

    ReplyDelete
  29. salam...saya nk tnye,dh kite masukkn adunan apom tu dlm cupcake pas tu masukkn ke dlm acuan aluminium tu ye....

    ReplyDelete
  30. saya dh buat..same resepi..menjadi..tp terlebih pewarna kot saya buat..sbb terasa mcm pahit2 pewarna sikit..saya beli bekas kuih lompang kat kedai 2 ringgit tu je..bekas plastik..senang..letak cup dlm tu..kukuskan..kejap je naik dah..

    ReplyDelete
  31. salam kak..nk tnye la...knpe yer kalau petang aje kan apam polkadot nie jadi keras?ble bg tps x?

    ReplyDelete
  32. Tak try jgklah... ada my frenz buat ni jual! katanya untung berlipat ganda... klu wat meniaga bagus ni sis...:)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails