Tuesday, April 13, 2010

Nasi Goreng Campur

Salam dan bertemu kembali. Hari ni saya masak nasi goreng campur. Biasanya saya masak nasi goreng utk sarapan, tetapi kali ini saya masak utk mkn tengahari. Saya masak nasi awal, lepas tu saya sejukkan sebentar. Inilah resepi nasi goreng campur yg sempoi tapi sedap.


Bahan-bahan
* 4 cwn nasi putih=>sejuk
* 1 cwn mix vegetable
* 4 biji bawang merah
* 3 ulas bawang putih
* 7 biji cili padi =>ikut pedas masing2
* 2 sudu besar ikan bilis
* 1 cm belacan
* sedikit daun bawang n daun sup
* garam dan gula secukup rasa

Cara-Cara
  1. Tumbuk bawang merah, bwng putih, ikan bilis dan belacan dngn sedikit garam. Tumbuk cili padi tumbuk kasar2 je.
  2. Panaskan minyak dalam kuali dan tumiskan bahan2 yg di tumbuk tadi hingga kekuningan dan wangi.
  3. Masukkan nasi putih, kacau rata dan masukkan garam dan sedikit gula.
  4. Biarkan nasi masak nampak sedikit berasap dan gaul lagi.
  5. Masukkan mix veggie tadi dan kacau rata.
  6. Seimbangkan rasa dan tutup api. Tabur daun sup dan daun bawang, kacau rata. Sekiranya rasa dah ok, bolehlah di angkat dan hidangkan.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails