Tuesday, November 15, 2011

Puding Sagu Pelangi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Hari ni kita layan puding sagu pelangi pula. Istimewanya puding ni adalah ianya seakan2 permata, cantikkan bila biji sagu tu di warnakan. Saya mmng dah lama teringin nak buat, asyik tertangguh je. Kali ni buat pun ikut versi Lina PG, mengikut resepi asal menggunakan santan, tapi saya guna susu cair macam yg Lina buat. Lain kali nak juga guna santan, tentu lagi sedap dan lagi lemak. Btw puding ni mmng menarik dan sangat sedap. Terima kasih pada penyumbang resepi asal iaitu Gert, resepi ni ada gak di blog Mat Gebu, Naz Cute Oven dan saya C&P resepinya dari Lina PG. Kalau kawan2 rajin tu, bolehlah buat guna acuan2 kecil yg menarik. Saya nak cepat, so buat je dlm loyang 8 inci.






Bahan-bahan :
  • 1 cawan biji sagu putih
  • 1 liter air
  • 20 gm serbuk agar-agar
  • 11/2 cawan gula pasir
  • 3 helai daun pandan
  • 1 tin susu cair (400ml, boleh guna santan)
  • 3 jenis pewarna kegemaran
Cara Membuatnya
  1. Rendam biji sagu selama 2 jam. Kemudian rebus hingga biji sagu menjadi jernih.Tuangkan ke dalam tapisan dan cuci di bawah air mengalir utk membuangkan kanji dan mengelakkan ia melekat-lekat.
  2. Bahagikan biji sagu kepada 6 bahagian berasingan dan warnakan 3 bahagian berbeza-beza dengan pewarna kegemaran anda. Lagi 3 bahagian sagu biarkan pada keadaan asal.
  3. Dalam sebuah periuk yg lain, masukkan 1 liter air bersama serbuk agar-agar, gula dan daun pandan, masak hingga mendidih.
  4. Masukkan susu cair.Kemudian tutup api
  5. Cedok 200 ml larutan agar-agar dan masukkan ke dalam 1 bekas sago tanpa warna. Kacau rata dan tuang ke dalam acuan yang telah dibasahkan dengan air. Biar keras seketika dan kelar permukaan agar-agar dengan pisau.
  6. Cedok 200 ml larutan agar-agar tadi dan masukkan ke dalam 1 bekas sago dengan pewarna dan kacau rata. Tuang perlahan ke atas lapisan pertama tadi. Biarkan keras seketika sebelum mengelar permukaan agar-agar dengan pisau.
  7. Ulangi langkah 5 & 6 beberapa kali sehingga habis semua larutan agar-agar dan biji sago digunakan. Sejukkan di dalam peti ais...
NOTE:
Untuk setiap lapisan saya masukkan ke dalam freezer (1-2min) suhu max. Supaya puding cepat membeku

56 comments:

  1. salam yati...tgk pun dah tau sedap...liza copy dulu yer, nnt nk try buat pulak...menarik ni...

    ReplyDelete
  2. As'salam lama betul x buat kan dulu pun ramai yg demam puding sagu ni...lawa yg yatie punya...buat terus dlm loyang...pernah buat dlm acuan kecik2.....

    sdp mkn sejuk2..dan letak susu cair...

    ReplyDelete
  3. Cantik...menarik....rumit jugak ek nak buat ni kan...he he...tapi teringin lak nak makan...:D..kak cek amik resepi dululah...

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum kak Yatie..Sedapnyer..teruja tengok lapis pelangi tu kak..cantik sungguh..Nak kena cuba jugak ni nnt :D

    ReplyDelete
  5. Salam Yatie...
    Baru je balik dari blog easybakes yang penuh dgn warna warni... masuk sini juga dipenuhi dengan warna dan warni...meriah gitu.
    Ya ampun...sabar betul Yatie melapis. Tentu rasanya pun sgt sedap kan? Thanks 4 sharing. Bila2 rajin akak buat la...minta halal resepinya.

    ReplyDelete
  6. cantiknya puding akk..saya pun ada save rsp ni, buatnya tah bila ek...taun dpn kot..hihi

    ReplyDelete
  7. As'salam Yatie

    nak mintak 1/2 loyang..hahaha. rajinnya melapis satu2 kemas pulak yatie buat tu. kesabaran yang tinggi buat yatie ni kan...kompom sedap.

    ReplyDelete
  8. as-salam kak
    ish..ish..ish..cantik dan menarik..betul2 macam pelangi..

    ReplyDelete
  9. rajinnya Yatie melapis... cantik sangat! kak rose penah buat yg talam tu, tp sememeh jer jadinya!

    ReplyDelete
  10. cantik sangat...dan sure sedap...insyaalah akan dicuba ... tp bila ek?? saya ambik sepotong yer...

    ReplyDelete
  11. menarik ni...sy c&p resepi yek..insyaallah nnt nak try

    ReplyDelete
  12. cantiknya yatie... memang dah nampak demam ni akan kembali...

    ReplyDelete
  13. cantik dan menarik, harap nanti saya dapat buat.

    ReplyDelete
  14. klu guna agar2 tali tu pon leh kan?

    ReplyDelete
  15. assalam yatie..mmg cantik menarik sgt hasil tangan yatie ni.Suka kaler dia lembuttt jerr I likeeee

    ReplyDelete
  16. cantiknya ..berkenan sungguh:)insyallah nak cuba nanti tapi kena cari sagu dulu.Terima kasih Yatie:)

    ReplyDelete
  17. Kak Yatie,mmg cantik n cun sungguh,tadi baru tgk puding kat umh kak naz,dah amk resepi,tgk yg nih lak,lagilah berkenan,adoiii last2 1 pon xjadi,huhu..Tapi nak amik juga resepi nih..Akakpuding nihb keras sgt x,sbb srbuk agar2 20gm guna.?

    ReplyDelete
  18. rajinnya Yatie ni dan cantek aje kejadiannya...nak pinjam tangan kejap... nak buat jugak puding lapis nih...heeeee

    ReplyDelete
  19. memang menakjubkan puding sagu pelangi ni....
    kreatif sungguh....

    ReplyDelete
  20. bahan ada kat dapur tu, ingat nak cuba sb nak abiskan stok sebelum balik kampung...

    ReplyDelete
  21. Assalam yatie, akk pun dah lama nak cuba resipi olahan lina ni, dah beli sagu dan dah habis pun tak terbuat2 juga huhu. Ni bila tgk yatie buat terbekanan pula, cantik sangat puding tu yatie

    ReplyDelete
  22. Salam..aduh aduh.. tergoda sungguh insya allah akan mencuba bye.. trima kasih

    ReplyDelete
  23. @liza
    wkmsalam, silakan..mmng sedap puding ni..

    ReplyDelete
  24. @Sheila Shafeareen
    wkmsalam, ow dah pernah buat gak ya...mmng sedapkan di makan sejuk..lenkali buat nak guna acuan kecik2 plk...tentu lagi menarikkan..

    ReplyDelete
  25. @cik cek
    terima kasih, sebenarnya taklah rumit sangat membuatnya..masa lum buat dulu pun yatie ingatkan susah dan rumit, tapi bila tngk bahan2 dan cara2nya mudah je..cubalah...sedap taw..

    ReplyDelete
  26. @Rabiatun Adawyah
    wkmsalam, mmng menarik puding ni..cubalah..mmng sedap..

    ReplyDelete
  27. @Junie Octovian
    wkmsalam, mmng menarik warna puding ni...cubalah, mmng sedap..

    ReplyDelete
  28. @Anna Qawina
    akak pun dari thn lepas lagi nak wat puding ni..baru nilah sampai hajat..cubalah, mmng sedap..

    ReplyDelete
  29. @CT Delima
    wkmsalam, buatnya taklah susah mana rupanya kak CT, tak caya cubalah...menarik dan pastinya sedap..

    ReplyDelete
  30. @ady
    wkmsalam, terima kasih, cubalah..mmng sedap sangat...

    ReplyDelete
  31. @Kak Rose
    dah teringin sangat nak merasa puding ni kak rose, sbb tu merajinkan diri buat puding ni...sedap kak...cubalah..

    ReplyDelete
  32. @Cendana Kasih
    boleh je, nah akak bagi 5 potong..suka tak..kih3..

    ReplyDelete
  33. @cik dah faridah
    silakanlah, mmng menarik warna puding ni..sedap pulak tu..cubalah..

    ReplyDelete
  34. @Nazrah
    terima kasih..begitulah agaknya..

    ReplyDelete
  35. @suzana
    kalau teringin tu, bolehlah cuba wat puding ni...sedap dan menarik..

    ReplyDelete
  36. @Hanim
    boleh juga,tapi kena pandai sukat airnya ...

    ReplyDelete
  37. @lina_pg
    wkmsalam, mmng lama tul yatie teringin nak buat puding ni, ntah berapa kali asyik skodeng blog lina je, akhirnya hajatku termakbul juga..inilah puding sagu pelangiku..cantik tak....hehehehehe...menarik dan sedap..tq berkongsi resepi..

    ReplyDelete
  38. @cikmanggis
    terima kasih, mmng menarik dan sedap puding ni..cubalah..

    ReplyDelete
  39. @Zaliedana
    terima kasih, mmng menarik dan sedap puding ni..cubalah, mesti menjadi punyerrrrr..puding ni lembut dan tak keras sangat, masa akak buat pun ingatkan salah salin resepi sbb jumlah air tu...rupanya mmng betul dan sedang elok je lembutnya..cubalah, mesti menjadi punyerrrr..

    ReplyDelete
  40. @Gee®
    nak makan punya pasal tu yg merajinkan diri wat puding ni...cubalah, mesti menjadi punya..takyah nak pinjam tangan segala..tangan Gee lagilah berseni..

    ReplyDelete
  41. @~~zAnAfAhMi~~
    semuanya dah ada, apa lagi...mulakanlah projek memuding...sedap tawwww..

    ReplyDelete
  42. @EmbunRosaliza
    wkmsalam,terima kasih Kak Rosa, yatie pun dah lama berangan nak buat..ni sampailah hajat..mmng menarik dan sedap puding ni..cubalah kak, mmng berbaloiiiii..

    ReplyDelete
  43. Cantiknya puding Yatie.... bilalah akak nak cuba... sibuk memanjang.... harap2 cuti sekolah ni bolehlah mencuba...

    ReplyDelete
  44. salam kak yatie.. cantiknya.. harus cuba ni kak.. tambah bila gigit terasa2 sagunya tu..:)

    ReplyDelete
  45. Assalam Kak Yatie ...lambat nieza datang ni sure puding pun dah abis kan...hehe tak pe la nieza jamu mata jer la..memang cun abisla puding ni kak...terguda dah ni harus dicuba nanti:)

    ReplyDelete
  46. salam yatie..
    aduhhh... tergoda!
    ini pun satu lg resepi yg masih tertangguh bertahun2. resepi mmg dh lama simpan ambik dr cikmat... tapi lom ada seru nk membuatnya... kene btl2 rajin nk buat ni..

    ReplyDelete
  47. idea juga ni...lama jugak tak buat puding...kalau rajin nanti boleh cuba...

    ReplyDelete
  48. tersgt ler cantiknya puding sagu nie akak... mmg suka sgt tgk...

    ReplyDelete
  49. cantik puding nie..tp lgkah 5 & 6 kurang fhm la..hehe

    ReplyDelete
  50. sis knape puding kene kelar dlu..xfhm..??

    ReplyDelete
  51. Hm. Dah lama sagu tu dibeli. Memang sdg cari resepi. Nampak cantik menarik. Nak cuba jaya. Anak pun suka...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails