Tuesday, July 12, 2011

Puding Kasih Bertaut

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Pertama sekali nak minta maaf banyak2 sbb tak sempat nak balas komen2 yg ada. Kunjungan kawan2 semua ke blog saya amat2 saya hargai. Bila ada kelapangan saya akan balas dan buat kunjungan balas pada kawan2 semua.
Hari ni takmo menghampakan pengunjung setia blog Sinar Kehidupanku, saya ada kongsikan bersama resepi puding yg sangat cantik dan sangat sedap buat kawan2 semua. Semalam tertarik melihat puding kasih bertaut ni kat rumah K.Ummi. Tak sabar rasanya nak buat. Hari ni, lepas siap masak menu tengahari je....saya pun buatlah puding ni. Waduh tak sabar nak merasa. Alhamdulillah menjadi gak puding ni...sedap pulak tu..tak sia2 mencubanya.

Terima kasih pada Naz tuan punya resepi asal kerana berkongsi resepi puding yg menarik dan sedap ni. Izinkan akak kongsikan resepinya kat sini pula ya. Pada kawan2 yg nak merasa tu...bolehlah mencubanya.





Bahan-bahan A :
  • 1/2 paket @ 2 sudu kecil serbuk agar-agar (dari sepaket 10 gm serbuk agar-agar)
  • 300 ml air
  • 200 ml santan
  • 1/2 cawan gula
  • 1 biji telur
  • 2 sudu kecil sirap Rose
  • 2 sudu kecil perisa pandan + pewarna hijau
  • (Yatie tambah satu lagi pewarna iaitu oren)
Cara Bahan A:-
  1. Masukkan serbuk agar-agar, gula pasir dan air ke dalam periuk dan masak hingga gula dan serbuk agar-agar larut. Kecilkan api.
  2. Pecahkan telur ke dalam santan dan kocak sikit dengan garfu. Tuang ke dalam periuk berisi larutan agar-agar tadi dan kacau sebati dan masak hingga mendidih (beware!! atas api perlahan tau!) Setelah mendidih, tutup api.
  3. Bahagi larutan agar-agar kepada 2 bahagian dan masukkan ke dalam bekas yang berlainan. Masukkan sirap rose pada satu bahagian dan perisa pandan pada satu bahagian lagi. Kacau sebati dan biarkan ia mengeras. Kalau nak puding cepat mengeras, masukkan ke dalam peti sejuk.
  4. Setelah keras, potong agar-agar menjadi kiub-kiub kecil dan masukkan kesemua potongan itu ke dalam satu bekas lain yang lebih besar.
Bahan-bahan B :
  • 1/2 paket serbuk agar-agar (lebihan dari paket agar2 di atas tadi, dlm 2 sudu kecil juga)
  • 500 ml air
  • 1/4 cawan gula
  • 50 gm gula melaka 1 helai daun pandan (disimpulkan)
Cara Bahan B:-
  1. Masukkan daun pandan ke dalam periuk bersama serbuk agar-agar, gula melaka, gula pasir dan air ke dalam periuk. Masak hingga larut dan mendidih. Tutup api dan tapis larutan agar-agar.
Cara Menyediakan Puding:-
  1. Tuang larutan agar-agar B ke dalam bekas yang berisi kiub-kiub agar-agar A tadi. Biarkan keras dan boleh disejukkan di dalam peti ais.
** Catatan Yatie= utk adunan bahagian A, terdapat separuh lagi agar2 berwarna yg di cincang...next time saya akan buat separuh adunan je utk adunan A. Terpulang pada kawan2 ya.

53 comments:

  1. waaaa... dah buat juga ye.. ita baru berangan nak buat.. hihi tumpang makan dulu lah kat sini..
    cantiknya.. tak sabar nak cuba..

    ReplyDelete
  2. salam Yatie,semalam tgok kt dapur Ummi...harini dh sampai kt dapur Yatie ya...cantikkan...bila agaknya nk buat.

    ReplyDelete
  3. mmg tau....
    tadi pi umah kak ummi.,. tayang puding kasih nie

    rasanya, kena pecut ke taman U..
    ehhehehe

    free kan>

    ReplyDelete
  4. dah siap dah jeli dia..warna2 yg cantik! :)

    ReplyDelete
  5. Salam Yatie...
    terpaut melihat betapa cantik nyer puding kasih :)

    ReplyDelete
  6. Cantik puding Yati ni....ceria warna-warni...mcm dlm kaca. talam keladi kat bawahpun cantik warnanya...

    ReplyDelete
  7. sesungguhnya saya terasa lapar melihat gambar-gambar di atas.. menduga iman@nafsu la gmbr2nya kak yatie. huhuhu..

    ReplyDelete
  8. Salam kak yatie!!! kita dtg niiii bwk piring kecikkkk jerrrr hihihi...nak rasa puding bertaut kasih di pohon beringin wakakaka... kak, agak2 kalau guna potongan buah sedap ni eak? mcm guna mangga ke buah yg lembut2 gituuu nanti nak cuba buat jugaklah! hihihi tak sabo pulak nak buat tp skrg ni kita tgh malassssssss sgt lah pulak! hihihi...

    ReplyDelete
  9. Kak Yatie...
    Cantik puding akak... Terima kasih ye Kak sbb sudi cuba resepi puding ni.. Hihihi..cam teringin pulak bila tgk puding akak ni..
    Sori sbb lama x dpt BW ke sini.. Lappy tgh meragam ni.. Ni pun tulis komen guna hp..huhuhu...

    ReplyDelete
  10. Waaa....dah sampai ke sini ke Yatie...lajunya..cam jet je...he he...memang bertaut kasih sungguh la ni...:)

    ReplyDelete
  11. salam yatie...sedap nie klu makan sejok2...

    ReplyDelete
  12. salam kak sedapnya nampak kak warna warni gitu.. hihihihihi semalam nampak umah kak ummi dah tergoda pastu nampak sini lagi tergoda.. hihihihihi kena buat ni

    ReplyDelete
  13. Alahai.... Cantiknyer... Cam sayang lak nak makan...

    ReplyDelete
  14. Yatie...tu dia...cantiknya kejadian...lg byk kaler lg menarik kan Yatie...tp nnt kita wat guna gula putih sume laaa...lg nampak bercahaya dlm tu kan..kan...Apapun mmg best dan sempoi kan...

    ReplyDelete
  15. canteknya...slurp....i like!!

    ReplyDelete
  16. wahhhh..cepatnya kak yatie buat....
    cantikkkk la...

    ReplyDelete
  17. Salam kak yatie...waaa..ada puding juga kat sini...Td pi rumah kak nor..tak dapat jelly dia...So nak hantar piring kat sini plak..hehheheheee...Sedap kalo mkn sejuk2 ni...

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum akak..
    cantiknya... geram diana tgk tau...cam nak ambil jer 3 ketul tu.. :)

    ReplyDelete
  19. wow memang dah terpaut tgk puding kak yatie ni...bertambah-tambah lagi kasih kalau dapt merasa ni kak...hehe cantikx2 nanti boleh try..:)

    ReplyDelete
  20. Cantiknya. Very colourful. I likeeee

    ReplyDelete
  21. memang bertautlah hatini bila tgk..kak Yatie...rajinyyer kak.. sedap n menarik tu..

    ReplyDelete
  22. salam yatie
    akak pun nak try buat gak..tapi nanti nak kedai dulu beli agar2 dan buah2an..terliur pulak tgk buah kiwi kat rumah ummi.hehe

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikumwbh Kak Yatie....mmmmm mesti dah abis nii.....terlambat ayu ni....tertinggal teksi...:)

    ReplyDelete
  24. adoiii blogger masak2 tengah demam puding kasih bertaut nampaknye... sane sini buat tayangan amal adeh deh deh... kena wat jugak nampaknye... tergoda dan terliur dibuatnye!!!

    ReplyDelete
  25. @AZLITA AZIZ
    tak sabar nak rasa, tu yg yatie buat..buatlah Ita, mesti lagi CUN kalau Ita yg buat...

    ReplyDelete
  26. @noorsafone
    wkmsalam, buat je kak kalau teringin...mudah je...

    ReplyDelete
  27. @Citarasa Rinduan
    boleh je..mailah sini,.ada lagi ni...

    ReplyDelete
  28. @Deliah's Deli
    dah buat dah....cubalah, mmng mudah dan sedap..

    ReplyDelete
  29. @Mama Hawa/Mama Nani
    terpaut keeee...kalau mcm tu mama kenalah wat cepat..sedap tau..

    ReplyDelete
  30. @Mamasya
    mmng ceria bila tngk puding ni warna warni..anak2 teruja nak merasanya...cubalah...

    ReplyDelete
  31. @Zack Zachoes
    terima kasih sudi singgah sini..cubalah mana yg berkenan..

    ReplyDelete
  32. @ijayuji
    wkmsalam, buat apa bawak piring kecik je...nah akak nak bagi 10 ketoi tau utk Ika, takpelah kalau mcm tu..akak bagi rasa seketoi jelah..kih3..
    leh je letak buah2an..lagi sedap..

    ReplyDelete
  33. @Naz
    terima kasih Naz atas resepi yg menarik dan sedap ni...

    ReplyDelete
  34. @cik cek
    laju ke..takdelah, ini pun dah ptng Q..tak sabar nak buat dan merasa puding yg menarik ni...sedap tau, cubalah..

    ReplyDelete
  35. @♥♥azatiesayang ♥♥
    mmng sedap bila di sejukkan..bila anak2 balik nti bolehlah Atie buatkan..

    ReplyDelete
  36. @Juwita Jamaludin
    mmng menarik dan sedap puding ni..cubalah buat, tentu anak2 suka..

    ReplyDelete
  37. @che'iza
    mekaceh...anak akak pun sayang nak makan..dia telek2 je puding tu, last2 dia korek2 yg warna warni kat dlm tu..ekekeke..

    ReplyDelete
  38. @Ummi
    tq K.Ummi cayang..ni gara2 akak goda yatie tau dngn puding yg menarik tu..nah upah 5 ketoi utk akak..suka tak...ekekekke..

    ReplyDelete
  39. @Gee®
    terima kasih...cubalah kalau teringin..sedap taww..

    ReplyDelete
  40. @Mas
    yeay yeahhhh..kali ni akak menang..wakakakaka..tak sabar nak tngk Mas buat pulak..pastu Izah...

    ReplyDelete
  41. @ibh
    wkmsalam, tq...nah akak bagi rasa seketoi dulu..kalau ckp sedap akak tambah 5 ketoi lagi..suka tak..kih3..

    ReplyDelete
  42. @Diana @ Melley Mey
    wkmsalam, hah nak beli 3 ketoi..takyahlah, nah akak bagi 5 ketoi utk Diana..klau kurang tu, buatlah sendiri ya..hehehehe..

    ReplyDelete
  43. @Nieza
    dah terpaut ke..kalau mcm tu teruslah buat ya..barulah betul2 terpaut..ekekekeke...

    ReplyDelete
  44. @MamaFaMi
    terima kasih mamafami..suka mama singgah sini..

    ReplyDelete
  45. @HALAMANKU
    terima kasih erma, mmng menarik puding ni..sedap pulak tu..cubalah..

    ReplyDelete
  46. @anymz
    wkmsalam, buatlah kak..mmng enarik dan sedap puding ni..

    ReplyDelete
  47. @Ayu Safieza @ Humaira'
    wkmsalam, walau tertinggal bas tapi Ayu masih untung lagi tau..akak dah simpankan utk Ayu 5 ketoi..ambillah ni...hehehe..

    ReplyDelete
  48. @Fiza Nordin
    buatlah Fiza, ni pun gara2 tergoda tngk K.Ummi buat tu..menarik dan sedap puding ni..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails