Tuesday, March 16, 2010

Puding Pelangi

Assalamualaikum dan bertemu kembali. Ini adalah dessert saya petang tadi iaitu puding pelangi. Resepi ni mudah saja dan tentu ramai kawan2 semua dah pun mencubanya. Mari kita lihat resepinya dan resepi asal adalah dari Alma MyR. Terima kasih ya Alma resepi yg mudah dan sedap ini.



Bahan-Bahan.
* 10g serbuk agar2(dlm 1 sb)
* 650ml air
* 200gm gula pasir (kalau nk kurang manis wat dlm 180 gm pun ok)
* 60gm mentega
* 1 biji telur
* ½ tin susu cair
* 1 sudu makan tepung custard
* 1 sudu makan serbuk koko(tak letak)
* 1/2 sudu teh vanilla
* pewarna merah, kuning dan hijau

Cara-cara
  1. Masak agar2, air dan gula hingga mendidih dan ketepikan
  2. Pukul telur sebentar menggunakan whisker kemudian masukkan susu dan tepong custard dan kacau hingga adunan ini rata, kemudian ditapis
  3. Setelah ditapis, satukan adunan telur dan agar2 dan kacau lagi hingga rata, serta masak semula sehingga adunan mendidih kemudian masukkan mentega dan vanilla dan kacau hingga rata. Then pastu tutup api.
  4. Bahagikan adunan kpd 3 bahagian (sama bnyk). Letak pewarna hijau, merah dan kuning setiap satu bahagian dan kacau rata.
  5. Sengetkan loyang/apa2 bekas puding sedikit (saya gunakan bekas square 7x7in) - i.e. biar satu hujung tu tinggi (lapik/alaskan dgn apa2 utk tinggikan).
  6. Mula2 tuangkan satu senduk makan adunan warna kuning ke dalam loyang/bekas (dihujung yg paling rendah tu ler), kemudian satu senduk makan adunan warna merah dan last skali satu senduk adunan warna hijau. Ulang buat macam ni sampai semua adunan habis.
  7. Bila dah siap, letakkan semula loyang/bekas ke kedudukan asalnya. Then, masukkan ke dalam peti sejuk, bila dah beku...bolehlah di potong dan hidangkan.
** Boleh juga buat style marble.....

3 comments:

  1. pelangi ada 7 kaler. mana lg kaler2nya? hehehe...sedap ar puding pelangi ni...!

    ReplyDelete
  2. Azita>> mmng 7 kaler...tnggu akak buat 7 kalerlah....hah3...mmng sedap kak puding ni..

    ReplyDelete
  3. wow sedap sungguhlah..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails