Sunday, March 21, 2010

Ketam Lemak Cili Padi Dengan Nenas

Assalamualaikum dan salam sejahtera semuanya. Harap anda semua dalam keadaan yang mengembirakan di samping tugas seharian dan keluarga tersayang. Hari ni saya masak ketam lemak cili padi dengan nenas. Lauk ni adalah menjadi kegemaran kami sekeluarga. Biasanya saya masak lemak ketam rebus semuanya sekali, tapi hari ni saya tumis perencahnya dahulu. Ini pun saya ikut resepi Kak Ummi...ternyata memang sedap sangat. Saya minta izin C&P ya Kak Ummi resepi yg mudah dan sedap ini. Terima kasih banyak2...


Bahan-bahan


* 8 ekor ketam (sederhana besar) - kerat dua atau biar sekor2 je.
* 12 biji cili padi - tumbuk
* 5 ulas bawang merah - tumbuk
* 2 ulas bawang putih - tumbuk
* 1 inci kunyit hidup - tumbuk
* 1 inci halia
* 3 batang serai - diketuk
* 1 cawan santan cair
* 1 cawan santan pekat
* 1 keping asam gelugor
* 1/2 biji nenas sederhana masak - dipotong kecil
* garam dan gula secukup rasa
* 4 sudu besar minyak untuk menumis

Cara-cara
  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan tumbuk dan serai hingga naik bau.
  2. Masukkan santan cair dan asam gelugor dan biar mendidih sebentar.
  3. Masukkan ketam dan nenas. Kacau sesekali biar mesra dgn kuah.
  4. Masukkan santan pekat dan garam. Kacau dan biar mendidih sebentar.
  5. Tutup api dan kacau sebentar biar mesra dan kuah tidak berkepala. Bolehlah dihidangkan.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails