Sunday, March 21, 2010

Puding Laici Dangdut

Assalamualaikum dan bertemu kembali. Alang-alang dah makan lauk ketam tu pedas...saya buat puding laici sekali sebagai dessert. Bila makan puding ni, hai tak ingat orng lain dah....sedap sangat.
Saya dan keluarga makan berulang-ulang...lagi....dan lagi....dan lagi...entah berapa kali tambah. Resepi asal adalah dari Kak Hanieliza dan saya cilok dari rumah Kak Ummi. Saya C&P ya akak berdua resepi yg sedap ni...terima kasih banyak2.




Bahan-bahan
* 10 gm agar-agar serbuk/1 paket agar2 biasa (28 gm)
* 2 liter air
* 2 cawan gula (saya letak 1 1/2 cawan je)
* 2 tin laici (asingkan airnya)
* 1 tin susu cair

Cara-Cara
  1. Masak agar-agar hingga mendidih.
  2. Masukkan gula. Biar mendidih lagi. Tutup api. (jika guna agar-agar biasa, tapis dulu.)
  3. Masukkan air laici dan susu cair. Kacau rata.
  4. Tuangkan dalam acuan samada loyang ataupun mangkuk2 kecil. Sejukkan sebentar.
  5. Kemudian sejukkan dalam fridge.
  6. Hidangkan bersama buah laici yang telah diasingkan tadi.

(*Agar-agar ini memang sangat lembut seperti taufufa tu..kalau dalam bekas besar, skop aje dengan senduk bila nak makan.)

2 comments:

  1. Tengah cari resepi utk bulan puasa...ringkas dan mudah utk cuba...buka puasa ni yg menarik kalau sejuk dan lembut...tq 4 the idea...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails