Monday, March 1, 2010

Ayam Goreng Berempah

Salam dan selamat sejahtera kawan2 semua. Hari ni saya masam menu simple je tapi rasanya sedap. Bukannya apa resepi ayam goreng berempah ni saya dapat dari Chef Hanieliza. Rasanya amat sesuai di makan bersama nasi putih dan amat ringkas penyediaannya. Mari kita lihat bahan2nya. Saya cnp dari rumah Chef Hanieliza dan terima kasih banyak2 ya akak menu yg sedap ni.


Bahan A:
1 ekor ayam [potong kecil]
2 biji tomato [belah 4]
2 tangkai cili merah [hiris kasar]
1 labu bawang besar [hiris kasar]
2 s/b sos tomato
sedikit air
daun bawang [potong pendek]
minyak utk menumis
garam dan sedikit gula
2 kpng asam keping(saya tambah)
1 btng carrot(saya tambah)

Bahan B [Mesin Halus]
3 cm halia
3 batang serai
3 ulas bawang putih
3 ulas bawang merah
2 s/b rempah kari ayam
1 s/k lada hitam

Cara-Cara.
1. Ayam dibersihkan dan perapkan dengan bahan mesin dan garam selama 1 -2 jam.
2. Panaskan minyak dan tumiskan ayam dan bahan perapan.
3. Masukkan sedikit air dan sos tomato. Biarkan sampai mendidih dan agak pekat.
4. Masukkan bawang besar, tomato buah dan cili. kacau rata.
5. Masukkan daun bawang dan hidangkan.

2 comments:

  1. ala2 masak kari kering. no santan at all!!!

    ReplyDelete
  2. Ain>> rasanya lebih kurang mcm gitulah...tapi mmng bestlah...ringkas je...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails