Sunday, March 4, 2012

Dadih Sedap Coffeemate

Assalamualaikum dan Selamat berhari minggu. Petang ni tak kemana2 ke? Kami sekeluarga dok rumah je, maklumlah minggu depan anak2 menghadapi ujian/peperiksaan, jadi masa nilah utk mengulangkaji pelajaran. Lagipun kesihatan tak mengizinkan, tu yg dok berehat di rumah je petang minggu ni.

Lepas masak tadi, saya sempatlah buat dadih kegemaran anak2. Dah lama diaorang suruh buat dadih ni, tapi asyik tertangguh je. Hari ni merajinkan diri buat dadih kegemaran anak2. Baru siap je Hamka dah kira dapat berapa. Dia kira siapa yg makan. Kalau kurang dia marah...adoyaiiii sekali lagi Hamka buat perangai. Mula2 tu dia dah bagi rasa sorang satu..lepastu dia asyik buka esbok je kira berapa yg kurang....kesian kakak2nya, nak makan pun takut di buatnya...

Saya pun pujuk Hamka, janganlah mcm tu, makan je sama2..kalau habis nanti mama buat lagi...mama buat banyak2. Hamka fikir dua tiga kali gak tu nak katakan iyeeee. Lama2 dia pun ok, dapatlah kakak2nya menikmati dadih yg sungguh sedap ni. Hamka ni mmng suka dadih. Kalau kat sekolah tu hampir setiap hari dia beli. Sebelum ni saya pernah buat, dah lama tak buat...bila buat ni, tu yg anak2 teruja sangat tu. Hari ni pun Hamka dah ckp, esok takmo beli lagi dadih kat sekolah...Hamka nak simpan duit tu dan beli je dadih kat mama...hah3..lawaklah Hamka ni. Kalau dngn mama, makanlah banyak mana pun...mama bagi free je nakkkk...makanlah sampai puas.

Oklah kawan2, meh kita semak resepi dadih yg sedap ni. Kalau kawan2 nak merasa tu, bolehlah mencubanya. Terpulanglah pada selera masing2 ya nak letak perisa apa.



Bahan-bahan ( 20 cup kecil )

  • 10gm agar2 serbuk
  • 1 1/2 cawan gula pasir
  • 3 liter air (dlm 12 cwn)
  • 200 gm Coffemate Creamer
  • 1 tin susu sejat/ cair
  • Perisa jagung, strawberry emulco, perisa pandan dan perisa keladi

Cara-cara

  1. Dalam periuk yg bersih,masak air, agar2 serbuk dan gula sampai mendidih.Kacau rata.
  2. Perlahankan api dan masukkan creamer coffeemate dan kacau sampai creamer larut.
  3. Tuangkan susu cair dan kacau sebati. Kacau hingga hampir mendidih dan tutup api.
  4. Bahagikan kepada beberapa bahagian mengikut citarasa yg di kehendaki.
  5. Saya bahagikan pada 4 bahagian dan satu bahagian letak perisa jagung, 1 perisa keladi, 1 perisa pandan dan satu lagi perisa strawberry. Ikut selera masing2lah ya.
  6. Kacau cepat2 setiap perisa tu, dan tuang ke dlm bekas. Biarkan sejuk dan bolehlah di masukkan dlm petiais.
  7. Siap dan bolehlah di makan....fuhhhh nyaman je lalu kat tekak ni. Selamat Mencuba.

30 comments:

  1. wahhh....sedappnya dadih..
    versi coffemate lak tu..
    boleh try nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah Mas kalau teringin, mmng sedap dan nyaman je lalu kat tekak..he3..

      Delete
  2. tgk dadih yg menarik...terasa dah lama tak buat dadih...nanti kena try...

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih Liana, bolehlah cuba kalau mcm tu..sedap..

      Delete
  3. SALAM YATIE..
    kak ilah punya resepi dadih mmg mengunakan coffemate..kemas ajar,,, tapi guna susu tepung... mmg tak cukup 1 adunan,,, sbb tu hamka suka sbb mmg sedap....

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkmsalam K.Ilah,mmng sedapkan kak guna coffemate buat dadih..lemak2 susu tu yg sedap..mmng kegemaran anak2 dadih ni...

      Delete
  4. As'alam Yatie

    kalau dadih macam ni kat rumah memang fav semuanya, tambah pulak makan sejuk2..emmm nikmatnya masuk tekak kan Yatie :)

    k.ct pun lama tak buat, selalunya yang laku bila buat perisa pandan dan mangga..tu yang buat selalunya memang lebih2 sampai naik penuh peti ais tu..hehehe. tambah penuh bekas2 tu dalam sink pun ya juga..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkmsalam Kak CT,
      mmng kalau buat dadih ni, siaplah asyik ulang alik je buka peti ais...pastu penuh singki dngn bekasnya.tapi tak kisahlah sbb seronok tngk anak2 suka..kita pun suka gak..

      Delete
  5. salam kak yatie, saya dkt office ni, tengok dadih ni rasa tak sabar nak balik dan try :( harus la saya buat malam ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkmsalam Mona, cubalah mmng mudah dan sedap pulak tu..pasti satu family suka nanti...

      Delete
  6. Replies
    1. biar meriah sikit dadih ni..lenkali nak wat perisa lain plk...he3..

      Delete
  7. Assalam Yatie cayang...apa kabor...baru 3 4 hari x on9 rasa rindu lak kat adik2 tersayang....tp mood nak update mmg makin jauh pergi...ntah bila nak merajinkan diri ni.... Sedap tgk dadih tu...akak pun lama dah x buat, selalu mmg akak buat letak coffeemate jgk..mmg lain rasa lemaknya kaann... Mintak 3 perasa tu kat akak Yatie.. ^__^

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkmsalam Kak Ummi cayangggg, alahai kalau akak yg dtng ni wat yatie serbasalahlah...rasa ralat je tak dpt rasakan betul2..cian akak..he3...takpelah mana tau satu hari nnti kita di temukan, pasti dpt bertukar2 juadah...insyaAllah..mmng sedapkan guna coffemate ni wat dadih..

      Delete
  8. selalu juga buat dadih, tapi tak pernah lagi letak coffee mate ni. nmpk sedappp... boleh try ni sbb hubby memang suka dadih.. thanks kak untk resepi ni ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah Ms Fai, mmng sedap dan lemak dadih ni...

      Delete
  9. kaya la mama kalau hamka yang beli. hha.. kelakor la hamka neh. memang gitu kan bebudk ni. memang excited pulak2 warne warni gitu. nak buat jugak la. tunggu beli bekas kecik2 tu. budak2 ni suke jugk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hah3..mmng ada je keletah Hamka ni..yg klakor dia jaga depan esbok lagi...kalau Seri dan Dina nak makan je dia suruh bayar seringgit,olok2nya mcm dia beli kat sekolahlah tu....adoyaiiii riuh rendah satu umah...cubalah Izah, mmng sedap dadih ni..

      Delete
  10. wah..akak fatin ambik resepi ni yar :)
    fatin selalu juga buat dadih..tapi xpenah boh coffemade tu..nak try yang ni plak..tq akak :D

    emm nak tnya yang perisa tu kena boh banyak mana?? hihi
    kalau nak biar rasa vanilla ja?? guna susu dutch lady ja boleh??hehe

    ReplyDelete
  11. salam...wah ..akak Fatin ambik yar resepi ni.Fatin selalu juga buat dadih tapi x penah masukkan coffemade 2..hehe..nak try lah nnt.. Tq akak :)

    akak nak tnya yang perisa tu boh banyak mana?? kalau nak perisa vanilla ja plak??

    ReplyDelete
  12. Klu besar bekas ni selalu klu jual bape ringgit yer?

    ReplyDelete
  13. slm kak,nk tnye nk bli perisa tu kt mane yer...

    ReplyDelete
  14. samelah..saya pun guna coffemate dari dulu..siap buat bisnes..hehe

    ReplyDelete
  15. Salam Kak Yati...
    Saya dah cuba bebaru ni...mmg sedap..tq ya!

    ReplyDelete
  16. aa.. nak tanyer kat mn nak beli perisa to.

    ReplyDelete
  17. Salam....saya ada masalah pasal nak but dadih berperisa...kalau strawberry...boleh guna strawberry emulco..tapi kalau nak perisa jagung dah lain2x perisa...macam mana ya...boleh sesiapa tolong jawabkan...terima kasih

    ReplyDelete
  18. Salam..boleh saya tau macam mana nak buat dadih perisa jagung??

    ReplyDelete
  19. salam kak.mtk izin share resepi ye.tq

    ReplyDelete
  20. Menarik ni....boleh buat....dah lama x buat dadih ni.... Buat bisnes ok gak ni..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails