Saturday, February 13, 2010

Moist Banana Cake

Salam sejahtera semuanya. Sebenarnya hari ni saya buat kek pisang je. Rasanya semua kawan2 dah tahu buat kek ni. Terdapat pelbagai resepi kek pisang, dan banyak juga yang saya dah cuba. Nampaknya inilah salah satu yang saya rasa sedap dan moist.Resepi ini saya dapat dari che mat gebu. Terima kasih ya che mat resepi yang sedap ini. Di sini saya minta izin copy ya dan di kongsi bersama kawan2 yang lain.


Bahan-bahan
250 g tepung gandum*
1 sudu kecil soda bicarbonate*
1/2 sudu kecil garam halus*(*digaul rata dan diayak)
15 gm ovallate
150 gm gula halus
5 biji telur gred A
125 gm mentega, dicairkan dan biar sejuk
100 gm minyak jagung
225 gm pisang emas + 1 sudu kecil vanilla, dilecek halus

CARA MEMBUATNYA
  1. Panaskan oven pada suhu 175C. Lenser bund-pan dengan mentega, tabur tepung rata dan ketuk keluar lebihan tepung. Ketepikan. (kalau guna tin kek warna hitam, turun kan suhu jadi 160C..sebab tin hitam kadar penyerapan haba dia lebih tinggi).
  2. Putar gula dengan ovallate hingga sebati, masukkan telur (kesemuanya) dan putar dengan kelajuan tinggi hingga adunan naik dan pekat (seperti adunan baulu). Perlahankan speed dan masukkan pisang lecek, gaul rata.
  3. Masukkan tepung berselang seli dengan metega cair + minyak jagung tadi. Buat hingga siap dan gaul rata. Tuang dalam tin yang telah disediakan. Bakar 55 - 60 minit atau hingga masak, mengikut oven masing2.
  4. Uji kek dengan mencucuk lidi sate di bahagian tengah kek, jika keluar bersih, tanda kek dah masak. Biar kan kek sejuk sedikit, longgar2kan dari tin dan terbalikkan. Sejukkan sepenuhnya atas jaringan sebelum dihidang....

3 comments:

Related Posts with Thumbnails