Wednesday, December 8, 2010

Apam Gula Merah

Assalammualaikum dan selamat pagi semua. Dah sarapan ke belum? Pagi ni saya makan apam gula merah. Kalau kat rumah ni, apa2 jenis kuih apam memang laku punya. Maklumlah maknya mmng suka buat dan makan apam, jadi anak2 dan suami pun jadi suka semuanya...syukur alhamdulillah. Kuih apam ni boleh juga di kukus dngn menggunakan acuan kecil, dan masa mengukusnya tentulah pendek, lebih kurang dlm 20 minit. Resepi ni mudah je..jom kita lihat bahan2nya..



Adunan yg telah naik dan belum dikukus..
Bahan A
  • 1 cwn gula merah*
  • 1/2 cwn gula pasir*
  • 1 cwn air*
  • 2 helai daun pandan*(* di masak dan sejukkan)
Bahan B
  • 1 sudu besar yis mauripan
  • 1/4 cwn air suam
  • 1 sudu kecil gula pasir
Bahan C
  • 3 cwn tepung gandum
  • 1/2 cwn tepung beras
  • 1 cwn air
Cara-Cara
  1. Masak bahan2 (A) bertanda* hingga gula larut dan sejukkan.
  2. Bancuh bahan B dan biarkan 5 minit atau sehingga berbuih.
  3. Campurkan ke semua bahan C ke dlm mangkuk besar dan masukkan sekali air gula yg telah sejuk tadi.(Masukkan dlm blender lagi senang)
  4. Gaul sebati dan masukkan bahan B tadi. Gaul sebati, setelah sebati, tutup dan biarkan perap selama 1 jam atau naik 3 x ganda.
  5. Lenserkan loyang dngn sedikit minyak dan tuangkan adunan ke dlm loyang dan biarkan selama 10 minit.
  6. Kukus adunan selama 40 minit dngn api sederhana kuat.
  7. Biarkan betul2 sejuk barulah di potong dngn pisau tajam dngn cara spt gergaji kedepan ke belakang supaya kuih tak kelihatan mampat.
  8. =Sedap di makan bersama kelapa parut putih yg di gaul dngn sedikit garam.

10 comments:

  1. Salam kak yatie, best warnanya terang ,apam pon peberet kite..nak sikit kak :)

    ReplyDelete
  2. salam yatie, sedap nih.. banyak gak dpt ni kan sbb guna 3 caw tpg.. boleh try ni.. k.nor copy & save resipi dulu ya.. .. thanks

    ReplyDelete
  3. salam kak..
    yang nih pong kite suker... stail mak2 kite buat time yasinan.. kan kak kan.. hihihi... nak sket kak..

    ReplyDelete
  4. Mummyseri,
    wkmsalam, apam biasa je ni...tapi apam nilah yg yatie suka betul masa kecik2 dulu...

    K.Nor,
    wkmsalam, cubalah kak, yatie guna loyang 8" je...malas nak guna acuan kecik2...

    Hana,
    wkmsalam,mmng Hana, apam dolu2...masa tu syok betul makan apam ni.....kalau mak buat lagi tinggi naiknya...

    ReplyDelete
  5. baru terjumpa site ni...hari ni saya nk cuba resepi yatie ...nampak sgt sedap.. thns for sharing ( k yatie pun cun he he)

    ReplyDelete
  6. salam kak yatie..saya orang baru kat sini..tpi memang suka follow semua resepi kak yatie

    ReplyDelete
  7. kak yatie...nape saya buat apam tu mendap kat bawah..tapi rasa sedap..

    ReplyDelete
  8. salam kak..

    kak sy da try buat apam nie..atas cantik naik tp belah bwh xbape naik sgt..nape kak..sy ikut bulat2 resepi akak..rase mmg sedap

    ReplyDelete
  9. As salam Yatie..sedap nampak kek kukus ni.. still remember me? kaknor isteri abg amir.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails