Wednesday, December 15, 2010

Cucur Bilis Kembung

Assalammualaikum dan selamat malam semua. Inilah cucur bilis kembung yg sangat sedap dan ianya sesuai utk sarapan pagi ataupun minum petang. Lebih sedap lagi bila di cicah dngn sos kegemaran anda semua. Resepi cucur ni adalah dari Sofinar di MyR.....terima kasih pada penyumbang resepi. Rasanya ramai kawan2 yg sudah mencubanya...pada yg belum tu, bolehlah mencubanya...cucur ni mmng lembut, gebu dan kembung....rasanya tentulah sedap....



Bahan-bahan ( 5 orang makan )
  • 300g tpg gandum
  • 1 biji telur
  • 1 sudu kecil yis mauripan
  • 1/2 cawan ikan bilis
  • 1 labu bwg besar
  • 2 pokok daun bawang
  • 1 1/2 cawan air
  • taugeh jika suka
  • garam secukup rasa
  • sedikit serbuk kunyit
Cara-cara
  1. Blender bilis, telur, bawang dan air bersama hingga semua hancur
  2. Gaul tpg dan yis sekejap, masukkan semua bahan dan gaul rata. Perapkan sekejap lebih kurang 30 minit
  3. Jemput2 dan goreng, cucur ni lembut dan bulat2... enak dicicah sos cili

10 comments:

  1. nampak sedap btol cucur bilis ni

    ReplyDelete
  2. Sedap ni Yatie makan time ujan2 ni... plk tu cicah dgn sambal tumis...peehhh!! sedapnyer

    ReplyDelete
  3. mulat2 cucur akak tu....geram tengok...nak sepiring boleh kak...

    ReplyDelete
  4. mmg kembungla cucur kak yatie ni.... cute2 je... leh try ni...

    ReplyDelete
  5. salam yatie ..... wahhhh pagi2 ni khai tengok cucur yatie tu sedapppp nyerrrrr ..... kalau dapat cicah ngan sos thai lagi sedap ......

    ReplyDelete
  6. Matahari,
    mmng sedap cucur ni...cubalah..

    Azlita,
    mmng kena dngn sambal tumis...yatie cicah sos cili je..sekejap je licin...mmng sedap.

    Mas,
    mmng cantik naiknya cucur ni Mas...sepiring kecik tu adalah..klau sepiring besor, tak cukuplah....kih3...

    ReplyDelete
  7. Mimiey,
    klau nak cantik cucur ni...jemput guna tangan yg di basahkan dngn sedikit air jari kita...cucur jadi molat2 dan cantik..cubalah...

    Khai Adry,
    wkmsalam, mmng kena betul klau cicah dngn sos thai....wallaaaahhhh sedap sngt..

    ReplyDelete
  8. cucur bilis kalau cicah dengan sambal, atau pun kari, perghhh bestnya, wakakaaa

    nak sepinggan, kak..

    ReplyDelete
  9. Padin,
    mmng kena sngt tu sambal atau kari cicah dngn cucur ni...dah lama abeslah cucur ni...sok2 akak wat lagi ya..

    ReplyDelete
  10. wah nampak sedap cucur akak ni
    comey2 ^_^

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails