Tuesday, December 28, 2010

Apam Gula Melaka Mekar

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua. Seperti biasalah tuan rumah ni suka sangat kuih yg kukus2....jadi hari ni saya buatlah apam gula melaka mekar. Sebelum ni buat apam gula melaka juga, tapi berlainan adunannya. Apam kali ni mekar dan rasanya seakan2 apam comel. Mulanya nampak di rumah Ita, tak sabar nak membuatnya. Kata Ita, gunakan papercup supaya apam ni mekar...terbukti mmng mekar apam ni bila saya guna papercup yg di isi dlm acuan lompang. Kalau takmo yg mekar tu, bolehlah buat seperti biasa....sapukan sedikit minyak dlm acuan lompang dan isi separuh adunan saja. Terima kasih pada Kak Rossitamz yg sudi berkongsi resepi yg mudah dan sedap ni. Pada peminat apam tu, bolehlah mencuba resepi ni....mmng lembut dan sedap sangat....



Bahan-bahan
  • 125gm gula pasir
  • 125gm gula Melaka - dipotong kecil2
  • 150ml air
  • 250 gm tepung gandum
  • ½ sudu teh soda bikarbonat
  • ½ sudu teh yis (bancuh dengan sedikit air suam)
  • 1 biji telur
  • 100 ml minyak masak
  • Papercup secukupnya.
Cara-cara
  1. Sediakan acuan dan panaskan kukusan.
  2. Masak air bersama gula pasir dan gula Melaka hingga hancur. Tapis dan sejukkan.
  3. Ayakkan tepung gandum ke dalam bancuhan air gula. Gaul hingga sebati dan rata.
  4. Masukkan soda bikarbonat, yis dan telur. Kacau hingga sebati.
  5. Tuang minyak sedikit demi sedikit sambil dikacau rata.
  6. Tuang adunan ke dalam acuan dan kukus selama lebih kurang 15 minit atau hingga masak (bergantung kepada saiz acuan).

16 comments:

  1. amboi...sedapnya.....
    bleh antaq mai 2...3 biji kot....

    ReplyDelete
  2. perhhhh gebunya tengok apam ni,nmpk lembut jer...nak try3...lagi pun tak yah perap kan kak,boleh terus kukus....

    ReplyDelete
  3. salam kak..
    nak tumpang sarapan nih..boley ka? hihi... macam nak try juga lah... tapi silap aribulan takut kembang senget! hihihi

    ReplyDelete
  4. Wah! cantiknyer yatie mekar sejambak... tp apam ni mmg sedap....masih terasa2 lagi...yum!

    ReplyDelete
  5. salam kak Yatie.. wah gebus nyer... x pernah mkn.. selalu yang potong2 wat kat loyang jek.. x sangka blh mekar camtu.. cantik..

    ReplyDelete
  6. wahhh,pagi2 kak yatie dh tayang apam. Mie pnskang ni dh sangat suka makan apam..bestnya kalau dpt makan. nak mintak dgn kak yatie 6 bijikla...hehehehhe

    ReplyDelete
  7. nak buat gak! masuk list dulu... pengukus dah lama duk kat luar.. hehe.. izin ya nak copy & save dulu resipi ni.. thanks :)

    ReplyDelete
  8. @Mr. Mama
    mmng sedap apam ni..nak antor jauhlah pulak...wat sendrik ya Mr Mama yg rajin....

    ReplyDelete
  9. @Mas
    mmng lembut dan sedap apam ni..cubalah, mmng tak payah perap...jln terus....kih3..

    ReplyDelete
  10. @hana
    wkmsalam, cubalah kompem menjadi cantik mekarnya...tak sabar nak tngk mek jepang wat....hehehhee..

    ReplyDelete
  11. @AZLITA AZIZ
    cantik ke? mekaceh sifu Ita...berbaloi mencubanya..sedap pulak tuuuu...

    ReplyDelete
  12. @HALAMANKU
    wkmsalam, resepi yg ni lain sikit...mmng cantik mekarnya...lembut dan sedap..

    ReplyDelete
  13. @Mimiey.. (^-^)
    saje je akak kecurkan Mimiey dngn apam gula melaka mekar ni...suka ya...akak bagi 10 ketoi ya....esok akak bagi kuih lain pulak....kih3..

    ReplyDelete
  14. @K.Nor
    silakan kak..ni yg buatkan Yatie tak sabar tunggu kemunculan apam gula melaka mekar K.Nor...cepat kak, tak sabor niii...

    ReplyDelete
  15. salam kak yatie..
    kalau pekena apam nie..cecah milo o panas..peeh...meleleq air liur..heheheh


    sabor2 nasiblah ayu diet..

    ReplyDelete
  16. sedapnye kak.. mcm nak cuba arr..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails