Friday, November 19, 2010

Kacang Buncis Goreng Belacan

Assalammualaikum dan salam sejahtera. Hari ni saya masak ringkas2 je sbb tak berapa sihat. Sayur kacang buncis goreng belacan ni menu hari ini, walau mudah resepinya tapi nak letak juga n3 hari ni. Jom kita tngk bahan2nya.


Bahan-bahan
  • 300 gm kacang buncis
  • 1 bungkus jagung sayur
  • 1 inci belacan di bakar terlebih dahulu
  • 2 bawang putih
  • 4 bawang merah
  • 1 sudu besar ikan bilis-buang kotoran, cuci dan tos
  • 2 sudu besar cili kering kisar
  • garam dan sedikit gula
  • 1/2 cwn air
  • sedikit minyak utk menumis
Cara-cara
  1. Tumbuk belacan,bawang merah,bawang putih,ikan bilis dan cili kering.
  2. Panaskan minyak dlm kuali dan tumis bahan yg di tumbuk tadi.
  3. Tumis hingga naik bau, kemudian masukkan kacang buncis yg di patah2kan, masukkan juga jagung sayur dan kacau sebati.
  4. Masukkan sedikit air dan kacau lagi, tambahkan garam dan sedikit gula.
  5. Kacau lagi dan jngn lama sangat takut kacang buncis layu.
  6. Perasakan, sekiranya dah cukup rasa, bolehlah angkat dan hidangkan.

5 comments:

  1. Sedapnyeeee~ I like it very much kak! :D

    ReplyDelete
  2. Mesti sedap sayur ni... yummy..

    ReplyDelete
  3. selalu buat macam ni dgn kacang panjang dan udang .. pun sodap...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails