Tuesday, June 28, 2011

Kek Kukus Asam Manis

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Pagi ni nak tayang kek kukus asam manis yg saya buat petang semalam. Biasanya kek kukus asam manis saya buat menggunakan tepung biskut, tapi kali ni nak mudah, guna je tepung gandum. Resepi asal kek ni adalah dari resepi Kek Kukus Velvet. Saya mmng suka kek kukus ni sebab ianya gebu dan lembut je. Saya sukat guna cara sendiri je sbb malas nak timbang. Saya lebih suka guna sukatan cwn metrik bila buat kek. Pada penggemar kek kukus tu, bolehlah mencuba resepi yg mudah ini.




Bahan-bahan (loyang bulat 9 inci)
  • 5 biji telor gred A (yang sejuk dari fridge)
  • 1 1/2 cwn gula halus
  • 1 sudu besar ovallette
  • 2 cwn tepung gandum
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 150 ml susu cair
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 100 gm minyak jagung/masak
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • beberapa titis pewarna kuning dan hijau
  • asam manis secukupnya (hawflakes, lagi bnyk lagi sedap)
Cara Membuat:-
  1. Ayak tepung dan baking powder ke dalam mangkuk dan ketepikan dahulu.
  2. Pukul gula dan telur hingga kembang. Setelah kembang masukkan ovallete dan pukul lagi sehingga betul2 kembang dan gebu. Masukkan minyak jagung/masak dan digaul sebati.
  3. Masukkan tepung dan b.powder yg telah di ayak berselang seli dengan susu dan masukkan esen vanilla. Gaul sebati dan bahagikan pada 2 bahagian....letak pewarna kegemaran.
  4. Loyang dialas kertas dan sapu sedikit mentega. Letak adunan hijau dulu, ratakan permukaannya dan susun asam manis di atas permukaannya... kukus selama 15 minit dalam kukusan yg telah dipanaskan dulu.
  5. Buat pula lapisan kuning, ratakan dan tabur susun asam manis di atas permukaannya dan kukus lagi 15 minit. Ulang2 lapisan sampai adunan habis.
  6. Untuk lapisan yang akhir, kukus selama 20 min supaya kek masak keseluruhannya.
  7. Setelah kek masak, angkat dan biarkan di dalam loyang selama 10 minit kemudian baru diterbalikkan di atas redai supaya sejuk.

47 comments:

  1. salam yatie.cantik kek kukus yatie ni.Sama la ngan sy lebih suka sukatan yg gn cwn dr gram2 bagai..malas nak timbang.Nnt kalau rajin melapis,bleh refer kat blog yatie

    psst..meh tuko ngan kuih bakar keledek

    ReplyDelete
  2. Salam kak!! sgt suke dgn kek kukus asam manis kalau mak kita buatkan kita lagi suke kdg tu sampai nak suruh poskan tp takut pos ni kdg menggong kata guna pos laju 3 hari tp sampainyer seminggu huh! ni yg terasa terasa nak buat jugak niiii sedapnyer! kita ambik 2 potng ya kak :D macehhh!

    ReplyDelete
  3. Salam yatie...ada kek kukus masam manis di sini
    lama bettul kita x buat kek ni kekadang sampai telupa kehadirannya...maklum le skrg bebagai jenis kek yg timbul...biasa selalu time raya buat...ni x lama lagi nak raya boleh le buat utk hidangan...

    ReplyDelete
  4. kak yati...
    rajinnya akak sorang ni melapis...
    cantik kek lapis tu...
    mas pun dah lama tak buat....

    ReplyDelete
  5. salam yatie - tengok cake ni dh pun menyelerekan..emmm sedap nampak nya tu

    ReplyDelete
  6. waaaa.... menarik ni Yatie.. nanti bolehlah ita cuba.. dah lama tak buat kek lapis asam manis..

    ReplyDelete
  7. kak yatie..ooo kak yatie...nak kek..huhu...dah hulur talam ni, piring tak main yer..

    ReplyDelete
  8. Assalam kak yati,nmpak sedap n gebu jer kek nih..Nak amik resepi,raya nanti leh la buat,sng cikit guna sukatan cawan,sbb malas gak nak menimbang,hehe..

    ReplyDelete
  9. morning kak yatie.. rajinnyer melapis kek.. tun kalau wat ni mesti comot. hehe

    ReplyDelete
  10. kak yatie..nak tanya akak nyer cawan tu barap ml punye kak.. sebabnya ada gak sukatan bezakan. saya nyer cawan 1 cawan 250ml.. akak nyer? cam nak try la kek gini.. cantik nampaknya tu

    ReplyDelete
  11. As'salam Yatie

    tulah kan yatie, kalau ikut sukatan cawan kak ct rasa lagi mudah. macam tu hari awal pagi nak buat muffin untuk sarapan, tup2 bateri timbang tu dah kong terus jer sukat agak2 guna cawan. akhirnya berjaya jugak dan lembut sangat2 menjadi..hihihi

    kek asam manis ni anak2 tak gemarlah yatie asam manis tu. kalau kak ct nak buat kena ganti lain lah. biasa lah anak2 mana suka masam2 ni :D

    ReplyDelete
  12. ade kek masam manis lagi derrr!!

    ReplyDelete
  13. minta izin salin resepi...
    tepung gandum letak baking powder tu bole tak ganti dgn tepung naik sendiri?

    ReplyDelete
  14. Yatie..kak noor dh lama cari resepi kek kukus asam manis yg tak banyak bahan macam ni,selalu jumpa yg letak macam2 bahan...nanti boleh try...amik resepi ya.

    ReplyDelete
  15. assalamualaikum yatie.
    salam rindu dr kuching. hehe...
    dah lama akak tak buat kek ni. sejak arwah mak meninggal. sebenarnya arwah mak akak suka klu akak buat kek ni n biasanya tiap kali aidilfitri tak penah miss esp ms lum kawin. hehe... teringin nak cuba.:))

    ReplyDelete
  16. Lezatnya tuh cake,,,,kirimlah hendak tacuba rasanye,,pasti yummy tuh hehehehe

    ReplyDelete
  17. Assalamuailaikumwbh Kak Yatie....emmmuah....ni ha salam rindu dendam felooot cium dari ayu.....termasuk nak minta vongkos itu kek asam manis.....cedaaaap tu......kasi lime keping k....:)

    ReplyDelete
  18. salam kak.. suka la akak ni bab kuih kukus2 ni semua menjadi cantik je.. kena berguru dengan akak ni...lapisan kuih tu pun sama je

    ReplyDelete
  19. salam kak..
    bestnye tengok kek akak ni..nmpk cntik n sedap je..jeles nengoknye..hehe..
    sye penah cube buat kek lapis mcm ni,tapi tak menjadi..huhu

    ReplyDelete
  20. akak... cantiknya kek tu akak... rajinnya akak... nmpk sedap lg gitu tau... suka tgk..

    ReplyDelete
  21. @lina_pg
    wkmsalam, yatie mmng suka sukat guna cwn je..senang keje.. kek ni mmng sedap..cubalah..

    ReplyDelete
  22. @ijayuji
    wkmsalam, samlah dngn akak, suka sangat kek asam manis..dulu dah cuba resepi Ika..mmng sedap...takpelah akak bagi Ika 5 ptng ni..makanlah..ekekekeke..

    ReplyDelete
  23. @Sheila Shafeareen
    wkmsalam, tulah bnyk resepi kek yg sedap2 nak di cuba...bila raya nnti dah senang...pilih je mana nak buatkan..

    ReplyDelete
  24. @Mas
    nak makan kenalah rajinkan diri Mas...akak mmng dah lama teringin nak makan kek ni...lagi pun mudah je buatnya..cubalah..

    ReplyDelete
  25. @lina
    wkmsalam, mmng sedap kek ni..cubalah.

    ReplyDelete
  26. @AZLITA AZIZ
    mmng mudah guna resepi ni..kalau teringin tu, bolehlah cuba Ita...sedap sangat..

    ReplyDelete
  27. @Anna Qawina
    hah3 klakorlah...siap hantar talam lagi..nasib baik talam Anna kecik je...nak akak bagi kuih dngn talam2nya sekali..takpe akak pun wat lebih ni...sukalah tuuuuu..ngeeeee..

    ReplyDelete
  28. @Zaliedana
    wkmsalam, mmng sedap kek ni..takyah tunggu raya, kalau teringin tu buat je terus..perut sendiri gak yg kenyang....ekekekkee..betullah guna sukatan cwn lagi senangkan.

    ReplyDelete
  29. @tun_telani
    kalau baru2 buat tu mmnglah comot sikit..lama2 oklah..seda kek ni, cubalah..

    ReplyDelete
  30. @izahdaut
    sorry eehhh lmbt balas, guna sukatan 1 cwn 250ml...cubalah buat Izah, sedap kek ni..

    ReplyDelete
  31. @CT Delima
    wkmsalam, biasanya kalau bhn2 kek/kuih guna timbang, yatie timbang gak pastu yatie sukat guna cwn...bila nak wat lagi dah tak perlu timbang..terus je sukat guna cwn..senang keje dan cepat...owww anak2 akak tak suka asam manis ya..leh tukar coklatlah...

    ReplyDelete
  32. @sasha rahmat
    mailah rasa sikit..nah akak bagi sepotong buat rasa2 jek..suka tak...ekekekeke..

    ReplyDelete
  33. @ejaMaria
    boleh je..lagi senang..tapi akak lebih suka guna tpng gandum..

    ReplyDelete
  34. @noorsafone
    betullah kak, resepi ni mudah je..yg penting sedap sangat..kalau guna serbuk biskut tu, kena guna butter..yg tu padat tapi sedap gak..yg ni lembut dan moist jek..cubalah..

    ReplyDelete
  35. @anis
    wkmsalam, rindunya kat akak....bnyk versi kek asam manis ni...yatie mmng suka sangat kek ni..resepi yg lain2 pun yatie buat gak..suka sngt dngn rasa asam manis ni...mak yatie pun suka kek ni..

    ReplyDelete
  36. @dedetea
    mmng sedap kek ni..kalu dekat yatie dah bagi Dedetea rasa..cubalah buat...sedap tau.

    ReplyDelete
  37. @Ayu Safieza
    wkmsalam, alalalala lamanya tak bersiaran..rindunyaaaa...nah akak bagi lebih utk Ayu...makan tau...sukalah tuuuu..ekekeke...

    ReplyDelete
  38. @Juwita Jamaludin
    wkmsalam, tq..akak mmng minat kuih yg kukus2..takyah berguru Ita...buat je ikut resepi, lama2 kira oklah...cubalah..

    ReplyDelete
  39. @Maira Anjami
    wkmsalam, takyah jeles2..cuba buat ikut resepi, lama2 oklah..mudah je buat kek ni...

    ReplyDelete
  40. @Diana @ Melley Mey
    uwaaa..puji2 akak ni ada apa2 ke....takpelah, nah akak bagi Diana rasa sepotong, kalau sedap buat sendiri ya..pastu bagi akak setengah loyang..leh kan..ekekekeke....

    ReplyDelete
  41. as salam..akak, ani dh cuba buat kek ani.Tapi maaf la ye...ani edit.nak sesuaikan dengan family yg kecik.Tp memang sedap la akak.Nanti nak buat lagi..x nak edit2 dah...sekali lagi mohon maaf.halalkan resepi yerr

    http://aqilaqilahduniaku.blogspot.com/2011/07/percubaan-pertama.html

    ReplyDelete
  42. Salam,

    Kak Yatie, saya dah cuba buat 2 kali kek ni. Yg 1st tu..ok la..tapi keknya tak segebu Kak Yatie punya. Kenapa ye? Semua bhn ikut sebiji cam resepi Kak Yatie. Yang 2nd lagi out, kek bantat (Uwaaa.!). Yang 2nd tu buat 2 adunan (atas permintaan hubby yg suka sangat)and kukus secara 2 tingkat sekaligus (ni kes malas nak tunggu lama2) Bantat pun anak2 & hubby belasah juga sampai licin sebab rasanya tetap sedap..tapi kurang kickla.. berbanding klu kek tu menjadi betul. Boleh bagi tip tak?

    ReplyDelete
  43. as salam... my fevorite cake... tapi x cuba buat lagi... hurmmm minta izin copy paste gambar ea.... cantikk... nk letak kat blog wat pandang2 hihihi

    ReplyDelete
  44. Salam kak,
    Sy dah cuba resepi akak ni. Tapi kek sy kurang umphh...tawar dan flakes nye agak masam. Flakes tu yg mendominasi rasa kek sy. Sy guna flakes sebesar 50sen tu.

    Hmm cmne ye nak jadikan die sedap...mksudnye masam-masam manis.

    ReplyDelete
  45. assalamualaikum kak,mintak izin share resepi ye,nampak sedap...kebetulan tengah ade pisang kat dapur tu,kalo asik nak wat cekodok je,bosan pulak..heheee....

    ReplyDelete
  46. Boley ket asam tukar ngan cdbury yg kecik2 tu?

    ReplyDelete
  47. Mohon kongsi...nk try buat tq

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails