Monday, December 17, 2012

Nasi Jagung Serai, Ayam Sambal Serai dan Pencuk Nenas

 Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Hari ni masak nasi jagung serai, ayam sambal serai dan di makan bersama acar nenas dan timun/pencuk nenas. Masak menu ni pun atas permintaan anak2, lagipun sejak cuti sekolah ni mmng belum masak nasi2 yg berperisa. Kalau nasi lemak tu dah berulang kali lah. Bila dah siap, Hamkalah yg paling seronok sbb nampak jagung dlm nasi. Macam biasalah tangan nakal tu, di cekutnya satu..dan satu lagi masuk mulut....Hamka ni mmng peminat jagung, jadi stok jagung tin mmng sentiasa ada kat rumah ni. Lagipun mudah, buka tin dan terus makan, takyah rebus segala. Kalau ada yg fresh pun lagi sedap sebenarnya kan....tak kisahlah.

Resepi ni adalah dari Mat Gebu yg mmng pakar masak apa2 jua masakan. Kalau guna resepi Che Mat ni, pasti tak mengecewakan, terima kasih Che Mat berkongsi resepi. Pada kawan2 yg nak rasa tu, bolehlah mencubanya. Sebelum ni pun saya pernah buat di SINI. Jom semak resepinya.




BAHAN-BAHANNYA :-)
  • 4 cawan beras basmathi, rendam 30 minit dan toskan
  • 4 cawan air rebusan ayam (atau 4 cawan air biasa + 1 kiub pati ayam "maggi")
  • 1 cawan air dari dalam tin jagung
  • 1 cawan susu cair
  • 3/4 cawan jagung manis dalam tin
  • 1 helai daun pandan, disimpul
  • 2 batang serai, dititik
  • 2 camca besar minyak sapi
  • 1 inci halia, hiris
  • 1 biji bawang besar, dadu kecil
  • 2 ulas bawang putih, cincang
  • Garam secukup rasa
  • Hirisan daun sup, untuk hiasan
  • Bawang goreng untuk hiasan
BAHAN TUMIS :-)
  • 1 kayu manis
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 2 biji buah pelaga
  • 5 kuntum bunga cengkeh
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak sapi dalam kuali, masukkan bahan tumis, bawang besar, bawang putih, serai dan halia hingga harum.
  2. Tambah beras tadi dan goreng 1 minit. Matikan api dan alih beras tadi ke dalam rice cooker.
  3. Masukkan jagung, daun pandan, air rebusan ayam + air dari tin jagung dan susu, kacau rata dan masukkan garam secukup rasa.
  4. Tanak nasi seperti biasa hingga betul2 masak.
  5. Gemburkan dengan chop stick dan tabur hirisan daun sup dan bawang goreng sebelum dihidangkan

4 comments:

  1. sedapnya...faa nak rasa sepinggan boleh?hehe

    ReplyDelete
  2. akak asz dah dtg nie...mn nasi sepolistrin???hehe...best..asz suka kalu msk cam ni ...:))

    ReplyDelete
  3. menyelerakan betul set ni kak...

    ReplyDelete
  4. dapny kak,,,terliur sy tgok nsi n lauk 2...nk try la

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails