Thursday, December 27, 2012

Kek Kukus Coklat Lapis Polkadot

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Hari ni nak kongsikan bersama resepi kek kukus coklat lapis polkadot yg sangat sedap. Terasa moist je kek ni. Kalau nak sedap lagi letak coklat ganache..pasti lagi sedap. Sebelum ni pernah buat guna resepi diSINI, mmng sedap tetapi ekonomi sikit. Perbezaannya dari segi pengunaan telur dan butter, resepi yg ni guna butter dlm 400 gm, manakala resepi sblm ni cuma guna butter cair dlm 1/2 cwn...sudah tentu ada perbezaannya dari segi rasa. Pada saya kedua2nya sedap, saya lebih suka resepi yg ni sebab keknya lembut dan lemak, manakala anak2 saya lebih suka resepi yg sebelum ni. Terpulanglah pada selera masing2 ya...mungkin dari segi rupa mmng sama, tapi dari segi rasa mmng berbeza.

Sebelum ni nampak kat blog Kak Ummi, masa tu tak sabar nak buat dan rasa. Bila dah buat, barulah tau betapalah sedapnya kek ni.Kek ni saya buat hari minggu lepas atas permintaan adik kesayangan. Punyalah sukanya dia bila kek permintaannya ditunaikan. Syukur alhamdulillah sebab adik dan kaum keluarga semuanya suka kek ni. Pada kawan2 yg nak merasa tu, bolehlah mencubanya. Jom semak resepinya. Menurut K.Ummi, resepi ni dari Kak Wan dan K.Wan pula ambil dari Chef Jamie Jong. Ternyata bila sifu2 yg buat kata sedap..mmng sedaplah kek ni...






Bahan-bahan (loyang 9x9 inci)
  • 400 gm mentega
  • 200 gm gula kaster
  • 10 biji telur
  • 180 gm kaya (1 tin kecil)
  • 100 gm horlicks
  • 30 gm serbuk koko
  • 150 gm tepung gandum / tepung Hongkong
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu besar chocolate emulco
  • Biskut jejari secukupnya
 Cara-cara :
  1. Pukul mentega dan gula hingga putih dan berkrim. Masukkan telur satu persatu.
  2. Kemudian masukkan chocolate emulco, kaya dan horlicks, pukul hingga sebati.
  3. Ayak tepung, baking powder dan serbuk koko. Masukkan ke dalam adunan yang di pukul sediki demi sedikit, pukul dengan kelajuan perlahan hingga rata. Kaup balikkan adunan hingga bergaul rata.
  4. Alas dasar dan gris teping loyang dengan mentega cair. Masukkan 1 cwn adunan, ratakan. Atur biskut jejari jarak 1/2" antara jaraknya. Kukus hingga masak, lebih kurang dlm 5 minit.
  5. Angkat dan ulang melapis dan mengatur biskut hingga habis. Kukus setiap lapisan hingga masak. Kukus lapisan terakhir dlm 15 minit.
  6. Pastikan kek betul-betul sejuk baru di potong.

10 comments:

  1. Kreatif sngt. Sesuai buat untuk husband kan.. :D

    ReplyDelete
  2. cantiknyer kek ni yatie... mesti sedap ni kan?
    rajin sungguh yatie buat kek lapis..
    lately ni nampak gambar2 yatie semua cantik2... mesti dah sambar kamera yg best ni...hehe..

    ReplyDelete
  3. Yatie dah menggodaku lagi dengan kek polkadotnya....

    ReplyDelete
  4. Salam..he buat kek juga yee cantik le bila di potong...menarik kek coklat pulak tu budak2 mmg suka..jum tukar kek suka sama suka....

    ReplyDelete
  5. wah nampak cantiks sangat kek ni polkadot nya pun tersusun je boleh lah akak tiru nnt mesti sedap sangat ni...

    ReplyDelete
  6. Cdp ny kek nhh ..
    Na wt lhaa ..
    Huhuhuhu ..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails