Monday, March 14, 2011

Kuih Bakar Pandan 2

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera semua. Lama tak n3... sejak pergi Sedenak mood memasak bertambah2. Macam2 yg nak di cuba, almaklumlah bertemu sifu katakan. Saya mmng kagum dngn kerja tangan Mat Gebu, begitu teliti orangnya...senang kata mmng Mat sempurnalah kalau bab mengemas dan memasak ni..mengalahkan kaum wanita. Terima kasih sekali lagi Mat atas layanan yg di berikan..rasanya kami semua tak serik utk berkunjung kerumah Mat lagi...itu pun kalau di jemput lagilah.

Ok hari ni saya nak kongsikan satu lagi resepi kuih bakar pandan yg sangat mudah. Resepi asal adalah dari Cikgu Zana, terima kasih kak berkongsi resepi bingka yg sangat lembut dan sedap ni. Izinkan saya kongsikan resepinya di sini ya. Resepi kuih bakar juga boleh lihat di sini.


Bahan-bahan
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan gula
  • 1 cawan air pandan
  • 1 cawan santan
  • 1 cawan susu cair (sejat)
  • 3 biji telur
  • Sedikit pewarna hijau
  • Sebagai hiasan- sedikit bijan jika suka
Cara-Cara
  1. Masukkan semua bahan ke dalam blender kecuali bijan
  2. Blender hingga sebati
  3. Sapukan loyang dengan sedikit minyak dan tuangkan bahan tadi kedalamnya.
  4. Taburkan bijan (jika suka)
  5. Bakar 40 minit pada suhu 180c/ hingga masak. Saya bakar lebih masa bergantung pada kepanasan oven masing2.

17 comments:

  1. kak yatie....
    rindu nak jengah umah akak ni...
    apakan daya kesibukan mengatasi...huhuhh
    sedapnye kuih bakar!!!bagila mie sume kak yatie...
    dh lama xmkn...
    kalau kt umah,mmg mie dh try...
    apakan daya diri d perantauan...huhuhu

    ReplyDelete
  2. kak Yatie....sedapnye kueh bakor2 ni.....Ayu buat banan crumb resepi kak tu....perghhhhh memang sedap la.....thank you kak....:) Dah minta izin copy kan? Ngeeeeeeeeeeeee!!!!

    ReplyDelete
  3. selamat petang kak yatie

    wah!!! tetiba ayu teringat kuih bakar cik mat pulak...heheheheh

    PS: hp seri dah ambil?

    ReplyDelete
  4. rajinnya akak buat kuih bakar...
    ku lihat hijauuu jeer..
    cantik...
    hulur sepotong boleh kak...

    ReplyDelete
  5. Sedapnya akak tengok... dah lama menyimpan hajat nak buat, tapi masih belum kesampaian...

    ReplyDelete
  6. Assalam yatie,
    dah lama tak buat kuih bakar..
    nak 2-3 potong..buat minum petang ni..

    ReplyDelete
  7. kak yatie, bestnyer tgk gambar akak berkumpul kat umah CMG tu...bilalah kita berpeluang nk jumpa yer kak?..btw sedap kuih bakar ni...dulu selalu tgk MIL buat sejak dok sini tak pernah buat lagi w/pun simple jer nk buatnya kan...simpan resepi ni dulu..:)

    ReplyDelete
  8. betapa rindunya nk makan kuih bakar ni yatie..tp tu ler..tiap kali rasa nk buat mesti x kesampaian...jamu mata jelah kat sini...hehe

    ReplyDelete
  9. dah lama tak buat kuih bakar ni...rasa teringin pulak...pulak tu tekak tengah tak sedap ni...tk kongsi resepi...c&p yer

    ReplyDelete
  10. assalam yatie..akak pernah buat ikut resepi yatie dulu..memang sedap..nak buat lagi ni..tq yatie.

    ReplyDelete
  11. assalam yatie...tengok kuih bakar memang terliur sangat...walaupun baru je makan...tapi menag tak pernah puas...hihi,cantik kuih bakar yatie buat tu...

    ReplyDelete
  12. hmmm...harum sampai ke sini...macam beli jer...seronoknya dapat jalan rumah CMG...tentu gembira...

    ReplyDelete
  13. bilalah dapat merasa kuih bingka kak yatie ni... hehehe

    ReplyDelete
  14. waaaa..seperti senang je tengok resepi ni..copy ya. tq

    ReplyDelete
  15. Mohon share ye Kak Yatie.. Nampak sgt sedap :)

    ReplyDelete
  16. ermmm, nampak sedap la....

    ReplyDelete
  17. Salam kak...

    sy nak c&p resepi ni kat blog sy yerr...
    nti sy letakkan linknya...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails