Wednesday, March 9, 2011

Pau Pandan Inti Kelapa

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera semua. Petang tadi saya buat pau inti kelapa muda. Kali ni saya cuba resepi dari K.Fida@MyR. Resepi asal pau putih je, kali ni saya tambah sedikit pandan emulco supaya terasa wangi adunan tepung tu. Mula2 nampak kat rumah K.Ilah pau pandan tu....rasa teruja pulak nak merasa dan membuatnya. Anak saya Hamka mmng peminat setia warna hijau, jadi mmng suka sangatlah dia makan kuih pau ni. Terima kasih K.Fida berkongsi resepi pau yg sedap dan lembut ni, izinkan saya kopipes kat sini pula ya.



Bahan-bahan ( 20-24 biji )
  • 500 gm tepung Hong Kong (3 3/4 cwn rata, 10 g=1sb rata)- ayak
  • 50 gm gula halus (3 1/2 sb rata)
  • 250 ml air suam- saya tambah 1 sudu kecil pandan emulco, kalau nak hijau lagi tmbh pewarna
  • 2 sk yis segera
  • 2 sk double acting baking powder
  • 1 sk garam halus
  • 40 mg crisco / shortening (3 sb rata)
  • secukup inti ayam atau ayam BQQ- saya buat inti kelapa
Cara-cara
  1. Satukan air suam,gula,garam,yis,baking powder dlm mangkuk mixer dan kacau rata lalu masukkan tepung dan diuli dgn hook beater hingga rata dan masukkan crisco dan putar lagi sehingga doh tidak melekat di keliling mangkuk.Sekiranya adunan masih melekit,tambah tepung dan uli terus.Tutup mangkuk mixer dgn plastik dan perap doh selama 30 minit.
  2. Ambil sedikit adunan (akak timbang 40 g dan dapat 24 biji) dan dibulat2kan hingga habis.Leperkan bebola doh dan isi inti pilihan dan bentukkan bulat semula(diponjot atasnye) ikut krativiti masing2.Alas setiap pau dgn kertas kuih yg digunting bulat atau potongan daun pisang.Susun di dlm loyang dan jarakkan dan biar naik 2 kali ganda.
  3. Kukus pau selama 10 minit atau sehingga masak dlm kukusan yg telah dipanaskan terlebih dahulu.

20 comments:

  1. assalammualaikum kak, cantik gebus jer nampak pau akak ni...lama dh tak buat pau ni..kalau bubuh pandan tu lagi wangi kan...suka ler hamka tu yer..peminat colour hijau rupanya dia.

    ReplyDelete
  2. amboiii..cantik dan gebunya pau kak yati ni....
    mas suka pau kelapa....sedappnya..

    ReplyDelete
  3. kak yatieeeeeeeeee..
    gebu dan licin skali pau nyer tu...geram tengok nyer...aii suke sangt la hamka dapt mkn kuih hijau..hihihi..

    ReplyDelete
  4. cantiknyer yatie... nampak lembut dan gebu...
    warna ia pun lembut aje... menarik!

    ReplyDelete
  5. wah yatie! gebu & comelnya pau..comel mcm tuan yg buat..:)

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum kak yatie.. sedapnyer pau.. mujur semalam baru makan, kalau x mesti dh suruh akak post kn 2-3 ketol. hehe. sy suka kalau inti kacang or kari ayam =)

    ReplyDelete
  7. assalam Yatie,
    wahh..gebu dan seksi sekali pau itu yatie..yg mahalnya nampak licin gitu mcm disuntik botox..tapi mmg cantik la..suker tengok..

    ReplyDelete
  8. @Nieza
    wkmsalam, mmng suka betul Hamka pau pandan ni...tapi dia tak puashati sbb tak hijau betul2...budak2 biasalah nak kaler terang2 gitew...mmng sedap sesekali layan pau kelapa ni..

    ReplyDelete
  9. Mas,
    mmng lembut resepi pau ni....inti kelapa kena betul dngn perisa pandan...cubalah..

    Izaaaaaaa...hah3....
    nah akak bagi rasa seketoi dulu kuih pau ni...buat rasa2 jek..Hamka mmng suka betul kuih ni, tapi tulah dia kata nape tak ijau betul2 warnanya...hah3, akak saje je letak kaler ijau sikit..lagipun kuih pau, takkan nak letak terang2 ijaunya...hehehe...klakor je Hamka ni..

    Azlita,
    mmng lembut dan sedap kuih pau ni...kena betul perisa pandan dngn inti kelapa tu..yatie pun suka kaler ijau lembut ni..tapi Hamka nak yg ijau terang...klakor jek..tapi tetap mkn berketoi2 gak..

    ReplyDelete
  10. Kak...
    bila tgk kuih pau ni teringat pulak pasal ira beli tepung pau hari tu....dah lama betul terperam dalam box. entah2 dah expried dah tarihnya...

    ReplyDelete
  11. as-salm kak yatie
    cantiknya pau kak yatie ni... ..geram tengok gebu nyer. inti kelapa tu , kelapa muda ke kak yatie?

    ReplyDelete
  12. Akak... nampak best lak ader aroma pandan n cantik berkaler2 he he he gebus... nak 2 ketui kak..

    ReplyDelete
  13. cantik & nampak gebu jer pau yatie ni... dah lama jugak akak tak buat pau...

    ReplyDelete
  14. wahh dah sampai umah yatie dah pau pandan.. mmg wangi kalu masuk daun pandan pula tu dgn kelapa lagi bangkit laa..bangkit ker mana? bangkit masuk mulut laa hehehe

    ReplyDelete
  15. mesti sedap & harum... gebus je.

    ReplyDelete
  16. telan liur saye tgk entry nih..adoi!

    meh ke rumah..
    ~kekasih hati chinta jiwa~
    keep in touch ye..♥♥♥

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikumwbh Kak Yatie....lepas cuba serimuke pisang tu.....nak cuba pau la pulak sbb ada inti kaya wat hari tu.....yaaaaabedabedoooooo

    ReplyDelete
  18. Wanieyra,
    jngn perap lama2 dlm esbok tpng tu...tak sedap dak luput tarikh...cuba tngk skrng...apa lagi, buatlah..jom akak tolong..ekekeke..

    Ady,
    wkmsalam, mmng inti kelapa muda ni..sedap dan kena dngn perisa pandan..cubalah..

    Halamanku,
    sesekali letak kaler dan tambah perisa sedap pulak...harum je bau pandan dan kelapa tu..nah akak bagi 5 ketoi...suka tak..

    K.Madihah,
    mekaceh kak...mmng sedap pau pandan ni...yatie pun lama tak buat...bila buat ni tak cukup..nak kena wat lagi..anak2 suka sngt..

    ReplyDelete
  19. K.Ilah jy,
    betullah kak..mmng harum je bau pandan ni....lenkali nak kasi terang sikit warnanya..

    Adriel AB,
    mmng harum dan sedap pau pandan ni..

    Dda LY,
    tq sudi singgah dan follow..mmng sedap pau ni...cubalah..

    Ayu Syafieza,
    waalaikumusalamwbh, nmpknya selera kita sama ya....suka kuih2 yg di kukus..cubalah mmng sedap pau pandan ni..

    ReplyDelete
  20. salam , tengah duk cari resepi pau, tengok cik yati punya gebu ingat nk try guna resepi ni, dh copy tima kasih.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails