Tuesday, March 22, 2011

Ikan Siakap Tiga Rasa

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Hari ni saya masak ikan lagi. Kalau lauk ikan ni mmng kegemaran saya dan keluarga, cuma Hamka je tak suka lauk ikan. Kalau boleh tiap2 hari dia nak makan lauk ayam. Kadang2 jemu juga asyik nak masak ayam je. Nasib baiklah Hamka suka makan sayur...jadi tak kisahlah sangat, kira seimbang gitew. Kalau sayur, Hamka tak kisah, semua sayur dia makan...yang paling dia suka buah tomato dan carrot. Hamka makan gitew je mcm makan buah2an. Selain ayam, Hamka suka makam lauk udang, kat petiais tu mmng sentiasalah kena ada stok ayam dan udang. Kalau tak, dia takmo makan, mogok satu hari...hai macam2lah karenah anak2 ni. Kadang2 kita sebagai maknya, naik pening memikirkan apakah menu utk setiap hari.

Kalau cerita kisah dan telatah anak2 ni mmng takde habisnya....seronok jadinya. Hampir terlupa pula nak kongsi resepi ikan siakap masak tiga rasa ni. Kali ni saya cuba resepi dari SINI, mmng sedap sangat. Bau bunga kantan dan daun limau purut tu, membuatkan masakkan ni sungguh istimewa. Kalau tak percaya, anda cubalah sendiri.Terima kasih pada penyumbang resepi, izinkan saya kopipes resepinya kat sini pula ya. Maaf sbb saya ada tambah sikit bahan2 rencah.



Bahan-bahan
  • 1 ekor ikan siakap
  • 3 ulas bawang putih- di cincang halus
  • 1/2 biji bwng besar- di cincang halus (saya tambah)
  • sedikit halia - dicincang halus (saya tambah)
  • 2 helai daun limau purut- di hiris halus
  • 1 batang bunga kantan - dihiris halus
  • 5 batang cili padi - dihiris halus
  • 1 sudu besar gula pasir
  • 1 sudu besar sos ikan/nampla- saya guna sos tiram je
  • 2 sudu besar sos cili
  • 2 sudu besar sos tomato
  • 1 cwn nenas - dipotong dadu (saya guna dlm tin je)
  • 1 biji tomato- di potong dadu
  • 1/2 btng timun - dipotong dadu (saya tambah)
  • sedikit garam dan jus lemon
Cara-Cara
  • Ikan siakap dibelah bahagian tengah, bersihkan, lumur dengan garam, tepung jagung dan sebiji telur (yang dipukul sedikit), kemudian digoreng hingga garing
  • Tumis bawang putih, bwng besar dan halia. Masukkan sos tomato, sos cili, cili padi dan bunga kantan
  • etelah layu, masukkan sos ikan, timun, nenas, tomato, jus lemon dan daun limau purut
  • Masukkan sedikit air, kacau rata, bubuh garam dan gula
  • Setelah mendidih, angkat dan tuang ke atas ikan siakap yang telah digoreng.
  • * Hias ikut selera masing2. Selamat Mencuba.

15 comments:

  1. sedapnya ikan siakap 3 rasa..
    tgk pic kat sini pun dh terliur..hehe

    ReplyDelete
  2. ikan siakap ni digoreng dan tambah masak tiga rasa atau stim mmg sedap emmmm lama tak masak ni :) ke dapur pun tak sempat...adeh bz sesungguhnya..seronok tengok lauk2 yatie masak.

    ReplyDelete
  3. wah..makan nasi ngan Ikan Siakap Tiga Rasa..saya biasanya order jer kat kedai Tomyam..sekali sekala boleh gak cuba...

    ReplyDelete
  4. mas pun suka siakap 3 rasa...
    sedappnya...

    ReplyDelete
  5. as-salam.. hidangan yg sungguh menyelerakan.

    ReplyDelete
  6. wah..kenyang dapt mkn ikan siakap nie...xsia-sia dtg umah k.yatie tadi...he3...

    ReplyDelete
  7. salam k.yatie...tgk pon leh terliur ni:)

    ReplyDelete
  8. kak yati sedap nye siakap tu,,zie dah lah pengemar siakap,,baru jer bt stim ni tgk siakap tiga rasa

    ReplyDelete
  9. mmm memang menyelerakan... erma suka gakk he he he

    ReplyDelete
  10. betul3x kakyatie, anak2 bee pun memilih gak bila bab ikan nih...sesetengah ikan aje diorang suka. siakap nih antara faveretlah..kalau balik kg suka sangat request tokwan beli ikan yu..masak kari kat sini susah nak dpt ikan yu tu...!!!

    ReplyDelete
  11. kak Yatie....Assalamualaikumwbh....mmmm 3 rase semua sedap dgn mana2 ikan pun kan? MMMM Ayu sukeeeeeeee sgt!!

    ReplyDelete
  12. sedapnya kak atie..mmg peberet lyza sekeluarga ni..kene masuk list gk ni..

    ReplyDelete
  13. Assalammualaikum kak yatie, apa khabar?lama tak singgah ni..haha ikan ni memang fav saya ni kak suka sgt msk ler apa pun semua saya suka...hehe

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails