Thursday, March 31, 2011

Cekodok Pisang

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Petang tadi saya buat cekodok pisang gebu, mmng betul2 gebu...almaklumlah resepi dari Mat Gebu...mmng menjadi dan gebussss sangat. Kalau buat cekodok pisang ni, mmng cepat laku punya. Cekodok ni tak kira waktu, ianya sesuai di makan waktu pagi, petang ataupun malam. Kalau musim hujan, lagilah mmng terasa kesedapannya, maklumlah tngh lapor, sambil goreng cekodok sambil ngapppp. Bila siap menggoreng cekodok, perut pun dah kenyang dan hasilnya tinggal sikit je. Biasanya kalau saya buat mmng lebihlah, biar anak2 puas makan. Terima kasih Mat berkongsi resepi yg mudah dan sedap ni, akak kongsikan kat sini pulak ya....lenkali akak nak suruh anak dara akak buat sendiri cekodok pisang guna resepi Mat ni, boleh juga buat rujukan utk anak bujang akak juga. Jom kita semak resepinya, saya buat 2 adunan dari resepi ni.


BAHAN-BAHANNYA :-)
  • 8 biji pisang emas
  • 3/4 camca teh soda bicarbonat
  • 1 camca besar gula perang @ 1/3 camca besar gula halus
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/4 camca teh garam halus
  • Minyak untuk menggoreng
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kupas pisang, lecek bersama gula, garam dan soda bikarbonate hingga hancur. Masukkan tepung dan gaul rata hingga sebati. Perap 30 minit.
  2. Panaskan minyak pada tahap kepanasan sederhana. Basahkan hujung jari dalam air, jemput kan adunan tadi ke dalam minyak panas, pastikan jangan banyak2, mat buat dalam 10 biji macam tu, sebab ianya akan kembang. Tapi ini bergantung pasa saiz kuali yang anda gunakan.
  3. Goreng hingga kuning keemasan pada seluruh bahagian cekodok. Angkat dan toskan. Letak atas paper towel dan biar minyak terserap. Hidangkan bersama kopi atau teh...

11 comments:

  1. Assalamualaikum....cekodok pisang ni fav sesgt husband kak cek....bulat2...comey2 je cekodok pisang Yatie buat...sekali ngap...sekali lagi ngap....kejap je habis ni....he he....:-)

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum kak yatie...aduhai malam2 masuk sini..lapo la pulak...

    ReplyDelete
  3. memalam tengok cokodok pisang....hu..hu....dah gosok gigi ni....
    cantik mulat2 jerk cokodok tu..akak simpankan untuk mas tau..wat bekpes esok..he..he..

    ReplyDelete
  4. sedap kalau makan ngn tea panas mase hujan2 sambil tegok citer upin ipin petg2...hehehe

    ReplyDelete
  5. wahh sedapnya cokodok pisang lama tak buat....cantik bolat2 cokodok akak ni..adehhh lapo lak..dtng selongkar dapur akak mlm2 ni....hehe

    ReplyDelete
  6. kita pun wat cekodok pisang gak...tapi yatie punya bulat bulat jer...

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum Yatie....

    Bulat2 dan berkilau-kilauan cekodok pisang mu ituuu...Kak Lin suka buat untuk minum2 petang...sebiji sebiji ngap masuk mulut...hahaha

    ReplyDelete
  8. Salam, Kak Yatie... kita memang failed bab nak jemput cekodok ni dgn tgn atas kuali... guna sudu juga... takut minyak... hehehe

    ReplyDelete
  9. salam, alahai comeiinya cokodok dia, cam uniform sama je bulat dan saiznya..kuih org kita yg terlazat, takde sapa yg tak suka, kan

    ReplyDelete
  10. ish... serius lapar nak mkn cekodok pisang... lambatnya nak tunggu esok...

    ReplyDelete
  11. Suka resepi resepi blog puan yati

    Cuma nak tanya kenapa kalau bubuh soda macam minyak menyerap ke cucur?

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails