Sunday, November 27, 2011

Bingka Suji

Assalamualaikum dan Salam Maal Hijrah 1433H buat pengunjung setia blog Sinar Kehidupanku. Moga dngn kehadiran tahun baru islam ini kita sama2 memperbaiki diri sendiri supaya memperbanyakkan amal ibadah semoga setiap amalan kita di terima dan di berkati Allah swt.
Ok hari ni nak kongsikan bersama bingka suji yg saya buat petang tadi. Kuih ni kena betul2 sejuk barulah cantik di potong. Rasanya jangan ceritalah...mmng sedap sangat. Sebelum ni nampak AlongRoz buat, tak sabar nak cuba...pastu nampak pula Mat Gebu dan seterusnya K.Zana buat bingka suji ni. Hari ni saya dapatlah merasa kuih yg sedap ni. Terima kasih pada penyumbang resepi. Izinkan saya kongsikan resepinya kat sini pula ya. Saya guna loyang bulat 8 inci dan sapu butter di sekelilingnya. Alhamdulillah kuih jadi sempurna dan tak melekat di loyang. Selamat Mencuba semua.



BAHAN-BAHANNYA :-)
  • 3 biji telur gred A
  • 110 gram gula (boleh tambah lagi jika suka manis)
  • 160 gram suji @ semolina
  • 250 ml santan pekat
  • 435 ml air
  • 1 camca teh pes pandan
  • 1/4 camca teh garam
  • 90 gram mentega
  • 30 gram tepung gandum
  • Sedikit bijan untuk hiasan (resipi asal tak letak)
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Alas tin berukuran 8 inci x 8 inci x 3 inci dengan aluminium foil, biar lebih sedikit dibahagian kiri dan kanan, lenser dengan mentega pada dasar dan tepinya (tujuan melebihkan aluminium tadi ialah supaya kueh mudah diangkat keluar). Panaskan juga oven pada suhu 190C.
  2. Satukan semua bahan2 diatas kecuali mentega.
  3. Kacau rata dan tuang dalam bekas tahan panas, kemudian tenggekkan atas air mendidih dan kacau dengan whisk sehingga bancuhan pekat seakan2 bubur.
  4. Alihkan dari dapur dan masukkan mentega, kacau rata hingga sebati.
  5. Tuang dalam tin yang telah disediakan. Tabur bijan rata dan bakar dalam oven selama 1 jam, 5 minit sebelum akhir waktu membakar, tukar api oven pada fungsi grill. Ini akan menghasilkan permukaan kueh bingka perang keemasan.
  6. Biar betul2 sejuk baru dipotong. Boleh hidangkan untuk minum petang...

10 comments:

  1. cantik warna hijau bingka akak ni..teringin la nak rasa masakan guna tepung suji ni...saya tak pernah cuba...

    ReplyDelete
  2. Salam maal hijrah yatie.. cantik hijaunya.. akk pun suke bingka ni.. hari tu mmg tak sabar.. panas2 dah potong n terus makan..

    ReplyDelete
  3. Salam Maal Hijrah.. tepung suji dah ada..petang ni mesti cuba...

    ReplyDelete
  4. Salam Maal Hijrah buat Kak Yati.. Nampak sedap sangat bingka ni.

    ReplyDelete
  5. assalam yatie, sedapnya bingka suji ni kaler ijo gitew..Meh la kite tuko ngan Egg Benedict..

    Salam Maal Hijrah buat yatie sekeluarga ya

    ReplyDelete
  6. salam maal hijrah buat yatie sekeluarga dan sedapnya bingka suji ni..tumpang makan di sini sambil angkut resepi ya..

    ReplyDelete
  7. salam maal hijraj kak yatiee...sedap kan bingka ni, mcm ketagih makan satu, tambah lagi satu tapi tu lah kak, saya ada had dia nak makan, jadi seketul tu saya kerat kecik lagi..

    ReplyDelete
  8. assalam kak Yatie, salam maal hijrah juga buat akak sekeluarga. sorry lambat singgah sini kak, sibuk layan tetamu kat umah 2-3 hari ni. kuih ni pun saya baru jer buat utk jamu tetamu tapi tu la tak sempat nk posing ambil gambarla. tapi memang sedap sgt...suami pun ckp sedap suruh buat lagi:)

    ReplyDelete
  9. salam maal hijrah. hidangan yang mengancam .. harus dicuba tq

    ReplyDelete
  10. Assalamualaykumwbh Kak Yatie...wa mcm best je kan...dah byk kali terserempak dgn semolina bingka ni....ayu amik dulu yer...:)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails