Wednesday, May 5, 2010

Puding Roti Pelangi

Assalamualaikum dan bertemu kembali. Inilah puding roti pelangi yg saya buat untuk minum petang. Resepi ini sama dengan puding roti marble, cuma di tukar pada warna dan perisa saja. Resepi asal adalah dari Hana yg sememangnya rajin memasak tu. Mari kita lihat bahan2 yg di perlukan.



Bahan-bahan

* 4 keping roti
* 2 biji telur
* 1/2 cawan susu pekat
* 170ml susu cair
* 8gm serbuk agar2 (1 sudu besar)
* 1/2 cawan gula
* 2 sb butter/marjerin dicairkan
* 3 1/2 cawan air (guna cwn biasa 230ml)
* pewarna merah, hijau dan kuning (terpulang nak letak warna apa2)

Cara membuatnya:
  1. Didihkan 3 cwn air, serbuk agar2 dan gula kedalam periuk.
  2. Blend roti, telur, susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan kedalam periuk agar2 yg sudah didih tadi.
  3. Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih..matikan api.
  4. Bahagikan kepada 3 bhgn, satu bahagian warna kuning, satu bahagian warna hijau dan satu bahagian lagi warna merah.
  5. Kacau cepat2 dan sebati,pastikan setiap adunan sekata.
  6. Tuang kedalam loyang secara berselang seli...sesenduk demi sesenduk, sesenduk warna kuning, sesenduk warna hijau dan sesenduk warna merah, ulang sehingga habis..(ketika melapis hendaklah dgn cepat sbb puding nie, mudah sejuk dan membeku...
  7. Bila siap, bolehlah disimpan di dalam peti sejuk sekurang2nya sejam dan enak dimakan ketika sejuk.

26 comments:

  1. sedap2 lela pun wat ni kak amik resepi kat blog kazen http://waheedeana77.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. wah cantiknya kaler..tadi singgah blog ijah..kaler2 jugak...tentu sedap ni:)

    ReplyDelete
  3. Salam kak yatie! kalerpull! nak sepotong! ehehe...lama tak wat!

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum kak..ni saya sampai..lambat skit kene tinggal kapal terbang..hehe.cantinya marble nyee.biila la nak pandai cam kak yatie niiii

    ReplyDelete
  5. wa...wat resepi kek pelangi yer? tapi pelangi 7 warna..ni baru 4 je..ehehe

    ReplyDelete
  6. salam yatie..terpesona akak dibuatnya..mmg cun melecun.cantik ..

    ReplyDelete
  7. wa yatie, soooo kalerful n nampak so yummy makan masa panas2 gini....

    ReplyDelete
  8. Lela-Lelord=> mmng sedap, ank2 suka sngt

    Cik Manggis=> puding yg kaler2 ni buat berselera nak makan...mmng sedap..

    ReplyDelete
  9. Ijayuji=> wkmsalam, sengaja wat kalerpul sbb nak goda Ika, sepotong cukup ke..nah akak bagi sepinggan...

    Izahdaut=> wkmsalam, alahai senang je, mcm lapis marble cake...tuang selapis demi selapis...

    ReplyDelete
  10. Aibaks=> ini pudinglah dik bkn kek...bentuknya je yg rupa pelangi...

    Datin El=> wkmsalam, cun ke? saja nak buat datin terpesona puding ni...jom rasa sikit..sedap tak..

    ReplyDelete
  11. Kak Rose=> mmng kak, bagi kalerful sikit biar tergoda nak mkn....mmng sedap..

    ReplyDelete
  12. mcm mne nk bt dye jd bulat2 cmtu?sbb,klau letak dlm loyang,xke jd mcm berlapis?erm,konpius sket..huhu..bru nk blaja..

    ReplyDelete
  13. A'ahh..camne eh jd bulat2..confius gak nih

    ReplyDelete
  14. Hai kak yatie, kita tak tanye akak lah 4 keping roti tu roti ape kak & ape plak jenis nye??

    Balas..

    ReplyDelete
  15. akak....leh x tunjuk gambar cara2 wat lapisan2 kek tu...jie buat x jadi lor...

    ReplyDelete
  16. saya dah buat Puding ikut resepi Yatie ni..alhamdulillah menjadi dgn cantik dan enak nya..terima kasih banyak2

    ReplyDelete
  17. kek pelangi dgn puding pelangi sama ke

    ReplyDelete
  18. akhirnya saya dh jumpa dan ingat tuaan punya resepi puding nie....TQ....

    ReplyDelete
  19. mcm mana nk jadikan lapisan gitu kak..?

    ReplyDelete
  20. Kak Yatie, yang sukatan selain air tu, guna sukatan metrik ke? Ke guna cawan biasa je?

    ReplyDelete
  21. saya suka blog awak ni yatie..simple dan menarik!tahniah:)

    nak tanya, kalau tak guna agar-agar serbuk tapi agar-agar strips tu boleh ke?satu peket ok tak?

    ReplyDelete
  22. WAAHHHH...sronoknya tengok blog akak...sy mohon minta resepi yea..

    ReplyDelete
  23. Wahhhhhhh esok jgk sy nk try buat!!! bhn2 simple jer tp sgt menarik...

    ReplyDelete
  24. Olá sou do Brasil amei as cores explica como voce faz o arco-iris lindo qual a maneira de fazer? Obrigado Parabéns

    ReplyDelete
  25. mcm sodap jerk..sy nak mintak izin akak sy copy resepi nie n lelain resepi yerk..bole x..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails