Monday, May 24, 2010

Kek Marble Susu

Assalamualaikum dan salam sejahtera semuanya. Harap anda semua baik2 saja. Hari ni saya nak letak resepi kek marble susu yg saya buat semalam. Kek ni sedap dan moist, lebih2 lagi bila dah semalaman. Resepi asal adalah dari Kak Norzailina Nordin dan saya C&P dari rumah CMG. Izinkan saya letak resepinya di sini ya chef, terima kasih kerana berkongsi resepi yg sedap ini. Rasanya ramai kawan2 yg dah mencuba kek ni...pada yg belum tu, bolehlah mencubanya.



Bahan-Bahan
  • 250 g mentega (nak sedap guna mentega berkualiti tinggi)
  • 230 g gula halus
  • 2 camca teh ovallate
  • 4 biji telur gred A
  • 270 g tepung halus*(tpng gandum pun boleh..tapi tpng halus lagi best)
  • 1 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
  • 60 g susu pekat manis
  • 2 camca besar serbuk koko
  • 2 camca besar susu cair
  • 1 camca teh coklat emulco
Cara membuatnya
  1. Pukul mentega, ovallate dan gula halus hingga putih. Masukkan telur satu persatu sambil terus memutar hingga kembang dan gula hancur. Masukkan susu pekat dan gaul rata.
  2. Perlahankan speed dan masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, gaul rata. Bahagi adunan kepada 2 bahagian yang sama banyak.
  3. Satu dibiarkan tanpa warna dan satu bahagian di campur dengan susu cair, serbuk koko dan coklat emulco. Gaul hingga sebati.
  4. Tuang secara berselang seli antara adunan tanpa warna dan adunan coklat dalam tin yang telah dilenser dengan mentega dan dasarnya dialas dengan kertas minyak. Kemudian buat beberapa pusingan dengan menggunakan chopstick.
  5. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 30 - 35 minit. Saya bakar 45 minit, bergantung pada oven masing2 ya.
  6. Sejukkan 5 minit sebelum dikeluarkan dari tin. Sejukkan sepenuhnya atas jaringan dan hias ikut suka..

20 comments:

  1. salam yatie...
    Wowwww..menggodanya kekkk....

    ReplyDelete
  2. Salam Kak Yatie
    Terliur tengok ke marble tu...minta sikit boleh?

    ReplyDelete
  3. wah, mas pun semalam buat kek Marble Sheila Mambo dari CMG, macam berjanji pulak...tapi corak kek mas tak cantik macam kek akak,kena belajar lagi ni, esok mas tunjuk kek tu tau, kek tu memang sedap kan...pagi ni mas hantar koeytiaw kungfu kat akak..he..he..rasa kek marble akak sepotong...

    ReplyDelete
  4. kak yatie..
    mntak sepotong nak wat sarap:)
    penah wat tp resepi lain nama pon kek zebra :)
    mcm belang zebrakan kak :)

    ReplyDelete
  5. Salam kak yatie! sedapnyerrr kek iteewwwww... kita mmg peminat no 1 kek2 jenis butter ni sbb tu kita ni montel! hihihi..cantek belang2nyer ;-)

    ReplyDelete
  6. marblenye pun sungguh menarik!!

    ReplyDelete
  7. marble cantik la..teringin lak nak buat kek marble lagi bila teringat cepat gak laku kek mable ni kat rumah..

    ReplyDelete
  8. salam yatie,
    mintak sepotong kek marble susu tu..
    rasanya tak jelak makan kek2 yg bermarble ni especially yg ada coklat tu kan....
    cantik belang kek tu..

    ReplyDelete
  9. salam kenal yatie, cantik la belalang2 tu cam mana nak buat supaya jd gitu ye...nak try buat sekali lg.

    ReplyDelete
  10. Salam Yatie..menggodanya marble kek tu..cantik tersusun jek...meliuk lentok..hehee

    ReplyDelete
  11. Mat Gebu=> wkmsalam, menggoda ke kek tu....hi3, ini gara2 tergoda tengok kek Che Mat lah....

    ReplyDelete
  12. Cik Shiqa=> mmng sedap dik...cubalah...

    Mrs Kelly Walter=> wkmsalam, boleh je...nah akak bagi sepotong....cukup ke...

    ReplyDelete
  13. Mas=> mmng sedapkan kek ni...thanks bagi akak kue teaw tu, sedap sangat...nah akak bagi 2 potong kek marble susu...kalau kurang buat sendiri ya...hi3...

    Mummyseri=> nak sepotong boleh je...akak bagi lebihlah...makan ya....kek ni akak tak pusing2 guna chopstick, tu yg mcm zebra tu...

    ReplyDelete
  14. Ika=> wkmsalam, akak pun suka kek ni...teruja tngk belang2nya....

    Ain=> terima kasih kak...

    Izahdaut=> cantik ke...hi3...toceh2...kalau buat ada yg makan mmng seronok...tak membazirkan..

    ReplyDelete
  15. Ayu=> wkmsalam, mmng sedap kek ni...kena pulak yg berperisa coklat, mmng laku punya....nah Yatie bagi rasa sepotong je...kih3..

    Siti Ruhayu=> kek biasa je...kalau yg canggih2 maunya tak reti kot...nah akak bagi rasa sikit...

    ReplyDelete
  16. Lina=> salam perkenalan jua dari akak...senang je buat belang2 tu...letak sesudu warna coklat kat tengah2 loyang....pastu letak yg kaler putih atasnya sesudu juga...dan seterusnya hingga habis...dah siap, hentak2 loyang sikit dan boleh bakar...mudahkan..

    ReplyDelete
  17. K.Ummi=> wkmsalam, terima kasih kak sudi tngk kek Yatie ni...kek2 yg akak buat lagi buat Yatie tergoda tau....

    ReplyDelete
  18. ok terima kasih...nnt bila saya try buat...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails