Friday, January 21, 2011

Soto Ayam

Assalammualaikum, salam sejahtera dan bertemu kembali....kali ni saya masak soto ayam. Hari ni busy sikit, tapi nak makan punya pasal...saya pun merajinkan diri memasak nasi impit utk dimakan bersama kuah soto. Fulamak mmng sedap sangat,dan yg paling penting anak2 dan suami suka dan berselera betul makan hari ni. Selalu asyik makan nasi putih je, hari ni makan nasi impit pulak....ada kelainan sikit. Lagipun saya senang hati hari ni..dari pagi tadi asyik tersenyum jek....ini adalah gara2 terbaca n3 khas di SINI...mmng betul2 buat saya tersenyum je satu hari. Sesungguhnya saya mmng ikhlas berkawan dngn kawan2 semua samada di alam cyber ataupun di alam nyata. Oklah jom kita lihat bahan2 yg di perlukan utk masak kuah soto ni....rasanya bnyk resepi yg berlainan tetapi sama namanya...tak salah kita mencuba sesuatu resepi yg baru...yg penting mencuba,barulah tahu hasilnya....kan..




BAHAN-BAHANNYA
  • Nasi Impit secukupnya- saya masak sendiri guna rice cooker je...
  • 1 ekor ayam - dipotong 4 (3 kpng di goreng dan 1 kpng di cincang kecil2)
  • 3 s/b rempah sup/ rempah soto
  • 1 ketul sup bunjut adabi
  • 1 s/b lada sulah- di tumbuk lumat
  • 1 ketul kiub pati ayam
  • 6 cwn air atau secukupnya
Bahan Tumis
  • Rempah tumis(1 kayu manis, 1 bnga lawang, 2 buah pelaga dan 2 biji cengkih)
  • 2 biji bwng merah- di hiris
  • 2 ulas bwng putih- di hiris
  • 2 btng serai- di titik
  • 2 cm lengkuas- dititik
Bahan Kisar
  • 1 biji bawang besar*
  • 5 ulas bawang merah *
  • 3 ulas bawang putih *
  • 1 inci halia *
Bahan utk tabur dan di makan bersama nasi impit.
  • 1 mangkuk kecil tauge
  • 1/2 cwn kcng tanah- di goreng
  • 1 paket kecil su'un- di goreng
  • sambal kicap secukupnya
  • 2 tangkai daun sup dan daun bawang - dihiris halus
  • Sedikit bawang goreng
  • Garam dan sedikit gula
CARA-CARANYA
  1. Kisar halus bahan yang bertanda *
  2. Sementara itu goreng 3 keping ayam yg dilumur sedikit garam dan serbuk kunyit hingga sedikit garing. Angkat dan ketepikan dahulu.
  3. Panaskan sedikit minyak di dalam periuk, tumiskan rempah tumis, bwng merah dan bwng putih yg di hiris, serai dan lengkuas yang telah dititik hingga naik bau, kemudian masukkan bahan kisar, kacau hingga garing.
  4. Masukkan rempah sup dan serbuk lada sulah, kacau sebati dan masukkan kiub ayam tadi, masukkan air dan ayam yg di cincang tadi... gaul rata.
  5. Masukkan sup bunjut adabi dan gaul sebati.
  6. Biarkan sehingga mendidih, masukkan garam dan sedikit gula, kacau rata dan perasakan.
  7. Sekiranya rasa dah ok, matikan api dan bolehlah hidangan bersama nasi impit.
  8. Sementara itu siat2kan isi ayam hingga habis.
Cara Penyediaan
  1. Masukkan nasi impit yg telah di potong kecil kedalam mangkuk hidangan, kemudian letakkan sedikit tauge, ayam yg telah di siat2 tadi, kcng tanah goreng, su'un goreng dan tuangkan kuahnya, taburkan daun sup, daun bawang dan bawang goreng. Letakkan sedikit sambal kicap.
  2. Setelah siap bolehlah di makan. Selamat Mencuba...

12 comments:

  1. Soto memang jadi kegemaran Nur.. Kak Yatie ni hari2 masak sedap.. Beruntung anak2 akak dapat ibu pandai masak..

    ReplyDelete
  2. salam yatie..
    sedapnyer soto... ni mmg fav ita ni klu makan ni mmg lupa diet... hihihi

    ReplyDelete
  3. soto...sedappnya.....mas pun suka soto...

    ReplyDelete
  4. Sedapnya Soto Ayam..terliur tgk..

    ReplyDelete
  5. telan air liur tgk soto ni.. sedapnya!!

    ReplyDelete
  6. Salam yatie...bestnye soto..favorite saya tu..saya follow blog yer...thanks..

    ReplyDelete
  7. salam perkenalan k yati
    new follower ni..bgs resepi2 kat sini..so far da try apam eno, marble cheesecake & kaswi. alhamdulillah jd ngan jayanye kecuali kaswi x bape..tu ksilapan i kot hehehe. nway thanks n keep up gud work

    ReplyDelete
  8. soto ni menu wajib org johor kan yatie...

    ReplyDelete
  9. salam kak... menu peberet nih! buh sambal kicap byk2 perghhh kaw kaww! semangkuk plss kak! hihi

    ReplyDelete
  10. err....dah abis.....yer lah sbb Ayu lewat, malam baru dtg....huk3!!! Sedapnyer soto..itu peberet Ayu kak.....actually seme mende peberet...meje n kerusi je tak makan...ahaks......!:)

    ReplyDelete
  11. salam yatie..pg2 ni tgk soto yatie terus bkeroncong perut...:)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails