Tuesday, February 1, 2011

Apam Pelangi

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua. Pagi ni kita makan apam pelangi pulak. Pelangi tak akan muncul2 sebab hujan sepanjang hari, hanya ada pelangi di blog Sinar Kehidupanku. Ramai kawan2 yg dah membuat apam pelangi ni, sampai saya tak berapa ingat nama2 mereka. Kalau sebut satu2 takut ada yg tak tersebut pulak...apa pun apam ni mmng sedap. Orang pertama yg buat apam ni adalah Kak Ilah JY dan saya C&P dari blog Wana. Terima kasih pada penyumbang resepi, saya kongsikan kat sini pulak ya. Seeloknya guna loyang 6". Loyang saya besar sikit, so apam tak tinggi sangat, tapi rasanya lembut dan sedap.




Bahan-bahan :
  • 2 biji telur
  • 1 sudu teh ovellet
  • 1/2 sudu teh esen vanila
  • 150 gm tepung gandum (1 1/3 cwn)
  • 150 gm gula halus (2/3 cwn)
  • 125 ml santan kara
  • 1 sudu teh baking powder
  • garam secubit
  • pewarna
Cara-cara :
  1. Pukul telur dengan gula dan ovelet sampai gebu.
  2. Masukkan santan dan esen vanilla kacau sebati.
  3. Masukkan tepung yangg diayak bersama baking powder kacau rata.
  4. Bahagi kepada 3 warna yang kita suka. Tuangkan selapis demi selapis sehingga habis dan kukus 30 minit sehingga masak.

17 comments:

  1. pewwwwittttttt.......comelnya apam pelangi, sayang nak makan comel sgt

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum..
    Berpelangi mata saya tengok apam ni. Meriah betul dapur kak yatie ni. Ye la nama lagi sinar kehidupan ye dak.

    ReplyDelete
  3. Salam Yatie
    Wow apam pelangi baru nampak mcm pelangi. Arituh pun buat dalam acuan kecil2 tak nmpk pelangi nyer..hehehe sedap n gebus kan Yatie?

    ReplyDelete
  4. wowww..pepagi nampak apam pelangi yang cantik ni...mas suka apam ni...memang sedapp..

    ReplyDelete
  5. Oh..rajinnya kakak ku ni..pagi2 lg dah buat apam..Heee....

    ReplyDelete
  6. Wah... apam pelangi yati cantek lah!!... hari ni saya try apam gula hangus dari blog yatie...Sedap sangat!! Saya n anak2 suka sangat sampai buat 2 kali... thanks yatie share resepi tu...

    ReplyDelete
  7. cantiknyer, comelnyer, rajinyer wat pelangi...hee

    ReplyDelete
  8. yatie, secantik pelangi pagi di langit luas selepas turunya hujan...madah berhelah lak akak sorang niii...hehe

    ReplyDelete
  9. salam yatie. cantiknya apam ni, cicah kuah kari pun sedap ni1

    ReplyDelete
  10. salam yatie lama juga kak ilah tak buat apam ni.. cantik gabungan kala mala yatie ni...
    harini kak ilah buat dadar batik lah yatie... pening tengok kala dia hehehe.. ok jum kita tukar piring ya...

    ReplyDelete
  11. Wah...cantik nya kak yatie..sure sedap!!
    Kuih apam je belum pernah try lagi buat..nak kena try la..:)

    ReplyDelete
  12. assalamulaikum yatie...wahhh rajin betul yatie masak...ada je menu yang menarik kat dapur ni...buat ima tertarik dan terpanggil utk rajin mencuba...hehe,cantik apam pelangi tu...

    ReplyDelete
  13. salam kak....
    lawonyer pelangi akak tuh.... ceria btol warnanyer... sepotong pong jd la kak.... bdn dah tembun nih! dulu mmula dtg sini kalah model jelita! skrg??? ya rabbiiii... blk mesia nih berdesing ayat org kampong 'waaaaa lemu ne kuweeee....' huh! trimalah hakikat! hahaha.....

    ReplyDelete
  14. assalam kak, wah kat dapur akak sentiasa ceria dgn juadah hidangan yg cantik mata memandang...saya pun suka apam ni kak dh pernah buat dh dulu...ni terasa nk mkn lagila...mkn sini lah yer...hehe

    ReplyDelete
  15. cam bestla...
    nanti balik kampung nak cubalah

    ReplyDelete
  16. Cantik3...terpesona akak tengok warna pelangi tu, buat rasa nak mkn jer..rasa pon sedap kan!

    ReplyDelete
  17. Salam kak yatie.. saya baru jumpa blog akak nie.. menarik sgt!! semangat pulak saya rasa nak cuba resepi2 akak ni.. saya baru nak belajar masak..

    saya tak pernah buat apam.. nak tanya yg apam pelangi ni, loyang tu kita kena lapik apa2 tak atau kena sapu mentega tak?

    terima kasih kak! pasti berkunjung lagi ke sini.. best sgt blog akak! sukeee.. =))

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails