Sunday, February 6, 2011

Ikan Pari Bakar

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua. Hari ni saya masak ikan pari bakar kegemaran kami sekeluarga. Kalau pergi Melaka mesti singgah Alai tempat seafood restaurant. Makanan kat sana mmng best, yg paling sedap semestinya ikan bakarlah. Kali ni saya masak sendiri dan puas makan kami sekeluarga. Resepi ikan bakar ni adalah dari K.Liza dan saya kopipes dari K.Jun di MyR. Terima kasih pada penyumbang resepi yg mudah dan sedap ni, saya kongsikan resepinya di sini pulak ya.


Bahan-Bahan
  • 1 ekor ikan (bawal/merah)- saya guna 2 keping ikan pari yg dah potong.
  • 1 btng serai-diketuk
  • daun limau purut-dihiris,saya guna 8 helai daun limau purut
  • air asam jawa, saya guna 1/4 cwn air asam jawa
  • daun pisang dan aluminium foil
Bahan2 Kisar:-
  • 5 cili merah
  • 5 cili kering-saya guna 2 sudu besar cili kisar
  • 5 cili api
  • 5 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 3 batang serai
  • garam dan sedikit gula-saya tambah
  • sedikit belacan-saya tambah
Cara-Cara
  1. Panaskan minyak. tumis bahan2 kisar hingga wangi dan naik minyak. Masukkan serai, garam dan air asam.
  2. Letakkan daun pisang diatas aluminium foil. Letak separuh sambal, kemudian letak ikan dan tutup dengan baki sambal tadi. Tutup daun pisang dan foil.
  3. Bakar dengan api kecil hingga ikan masak pada kedua2 bahagian. Saya bakar dlm oven saja selama 45 minit.
  4. Hidangkan dengan air asam atau cili berkicap.

7 comments:

  1. sedapnya! kat sabah banyak jugak ikan bakar, tapi xsetanding kat melaka... :)

    ReplyDelete
  2. perhhh..sedappnya pari tu...
    sampai meleleh air liur mas.....
    suka pari bakar....makan ngan nasi panas sedapp tu...

    ReplyDelete
  3. sedapnya kak...kalau tau singgah lunch sini jer tadi...hehe

    ReplyDelete
  4. nmpk sedap la k'ti...tgk bhn rempah yg penuh kat ikan tuu...mesti sedapp ni.

    ReplyDelete
  5. Yummmmmm mesti berpeluh makan ikan bakar ni kak yatie..sedap!!

    Kat Melaka, Umbai pun sedap ikan bakar...yummilicious..

    ReplyDelete
  6. Sodappp kakkk.. saya dah try dah... mekasih kak pasal tepek resepi ni.... i likeeeeeee.. kite link akak yeeee

    ReplyDelete
  7. i copy ye ur resepi

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails