Saturday, January 5, 2013

Bawal Masak Kicap Sempoi

 Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Menu yg ringkas tapi menyelerakan. Sejak2 ni Hamka suka sangat kalau mamaNya masak ayam/ikan kicap. Berselera betul dia makan. Sebelum ni Hamka asyik suruh masak sup atau tomyam je, naik jemu mamaNya. Kali ni dah tukar selera pulak, hampir setiap hari disuruhnya mama masakan kicap. Saya pun tak kisah, lagipun masak kicaplah paling senang. Terpulanglah pada selera masing2 samaada nak pedas ke tidak. Dalam pada yg mudah tu, saya nak kongsikan jugalah resepinya kat sini buat rujukan anak2 di masa akan datang. Jomlah semak resepi mudah ni




Bahan-Bahan:
  • 4 ekor ikan bawal sederhana besar
  • 2 biji kentang -potong baji dan goreng sehingga masak
  • 1/2 cawan kicap pekat jalen
  • 3 sudu besar sos tiram
  • 1/2 cawn air
  • 1 sudu kecil serbuk kunyit dan garam utk goreng ikan
  • minyak masak utk menggoreng ikan dan menumis
  • 1 batang cili merah-di belah 2
  • 1 batang cili hijau- di belah 2
  • Daun sup/daun bawang utk hiasan
Bahan2 yg di mayang dan di tumis
  • 1 biji bawang besar
  • 2 ulas bwng putih
  • 1 inci halia
  • 10 tangkai cili padi
  • 1 btng kayu manis, 1 kntm bnga lawang,2 biji buah pelaga
Cara-Cara
  1. Bersihkan ikan,cuci dan toskan. Gaulkan dengan garam dan serbuk kunyit...gorengkan hingga separuh masak.
  2. Setelah siap, gorengkan pula kentang yg dipotong baji sehingga masak dan ketepikan dulu.
  3. Panaskan minyak dan tumiskan bahan yg di mayang sehingga wangi.
  4. Masukkan air, kicap,sos tiram dan gaul lagi.
  5. Biarkan sehingga mendidih dan bila mendidih masukkan ikan dan kentang yg di goreng tadi.
  6. Masukkan pula cili merah dan cili hijau yg di belah 2 tadi...gaul lagi .
  7. Perasakan, sekiranya dah ok, bolehlah tutup api, angkat dan hidangkan. Taburkan dngn daun sup dan daun bawang yg di hiris halus.

7 comments:

  1. sedapnya bawal masak kicap..menyelerakan..

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum..sedapnya akak...terliur la plk...

    ReplyDelete
  3. datang bawa piring.....
    njaluk mangan :-)

    ReplyDelete
  4. Mo coba masak itu ah,,,kayanya sedap nich

    ReplyDelete
  5. Aku punya ikan bawal,bingung mau diapain,eh ketemu resep ini,Makasih ya

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails