Thursday, May 31, 2012

Puding Lapis Jelly

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Petang2 ni layan puding pula. Pada yg berpuasa sunat tu, selamat berpuasa dan berbuka...Biasanya kalau puasa mesti ada dessert atau pengat bagi menyejukkan tekak yg seharian berpuasa. Bagi kita sebagai ibu, hanya menyediakan juadah dngn hati yg senang. Moga setiap amal ibadah kita di terima yg maha Esa.

Terima kasih pada K.Liza kerana berkongsi resepi juga buat Kak Jun kerana mewar2kan resepi yg mudah dan sedap ni. Kali ni Yatie buat ikut kesesuaian sendiri. Biasanya saya suka puding yg lembut dan lembik sikit. Sebelum ni dah pernah buat ikut resepi asal tapi keras sedikit adunan puding tu, jadi saya tambah dan kurangkan apa yg perlu. Harap tuan punya resepi asal tak marah ya. Jom semak resepinya.




Bahan-bahan

  • 1 cwn susu cair-Yatie guna 1 tin susu cair dlm 400ml
  • 1 cwn jagung krim
  • 1 cwn gula
  • 1 cwn tepung kastad
  • 1/2 cwn tepung jagung
  • 5 cwn air
  • @ 1 kotak instant jelly perisa rasberry/strawberry/limau
  • @fruit cocktail-toskan airnya

Cara-cara

  1. Masak 6 bahan pertama hingga mendidih dan pekat. Masukkan kedalam bekas yg disukai.
  2. Masak instant jelly mengikut cara pada kotak dan masukkan keatas lapisan puding.
  3. Hias dengan fruit cocktai. Sejukkan.

***Yatie guna bahan di bawah utk adunan puding dan tak letak jagung krim sbb tak berapa gemar bila makan bersama jelly.Terpulang pada selera masing2 ya.

Bahan2 Utk Puding

  • 1 cwn tepung kastard
  • 4 cwn air
  • 1 cwn susu cair
  • 1/2 cwn gula
Cara-Cara
  1. Satukan tepung kastard bersama gula, susu cair dan air. Gaul semuanya.
  2. Masak di atas api sederhana sehingga agak pekat dan kacau sentiasa. Biasanya dlm anggaran 20 minit. Setelah agak pekat, matikan api dan tuang dlm bekas2 kecil atau loyang.
  3. Biarkan sejuk sebentar dan tuangkan adunan jelly diatas permukaan puding dan taburkan fruit cocktail yg telah ditoskan tadi.

21 comments:

  1. pergh...boleh wat niaga ni...

    ReplyDelete
  2. ada jagung krim tu yang tambah sedap!!! merempit di dapur musim cuti sekolah ni ye Yatie... tak tahan tengok puding lapis jelly yang menganca tuuuu

    ReplyDelete
  3. wahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

    kak, time puasa bab2 y sejuk2 dan manis mmg sesuai sangat..
    ahaksss...

    nak sikit

    ReplyDelete
  4. wah best..cntiknya!!!!! tak yah makan...tgk pun dah suka sgt..mengasyikkan...

    ReplyDelete
  5. asslm kak Yatie...wah sedapnya tgk puding2 tu..byk jugak buatnye tu...tuk bg spe tu kak..ceh ayt xpuas hti la tu...hehe

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum akak...
    tgk puding tu terus teringin nak merasa tau akak... cantik lg tu... kalau ler dpt segelas dua... bahagianya diana... :)

    ReplyDelete
  7. Assalam kak Yatie, saya suka puding...cantik puding akak ni.terliur sudah:)

    ReplyDelete
  8. Wow! Menarik nampaknya tu.. Lepas ni boleh cuba.. Thanks for sharing.. =)

    ReplyDelete
  9. Wah banyaknya puding.. Lepas ni Kak Yatie boleh buat bisnes.. Nur save resepinya ye.. TQ so much!

    ReplyDelete
  10. Salam Yati.nampak sedap puding ni....dpt mkn yg sejuk, nyamannya. berderet puding dlm bekas tu....senang nak mkn gini.
    nengok rendang hijau kat bawah tu....nampak menyelerakan...

    ReplyDelete
  11. Adeh !
    enak banget nmpaknya..
    teringin nak buat bila ada masa (:

    ReplyDelete
  12. Yatie...
    teko memeng, ngeter key sepinggan Ayam Kari Kerisik. Bojoku ngomong kuah hey enak banget!!! Terima kasih ye nyolong resepinya... he he heh minta halal.

    ReplyDelete
  13. salam kak yatie..wahh byknye dh siap dlm pack kecik2..boleh ler pos kt umah zila cikit kak:)

    ReplyDelete
  14. norzura76@gmail.comJune 13, 2012 at 1:06 AM

    terima kasih saya ucapkan pada puan.kerana sudi berkongsi resepi yg enak ini.sebenarnya dah lama saya mencari ruangan yg mcm ni.baru ni jumpa

    ReplyDelete
  15. norzura76@gmail.comJune 13, 2012 at 1:08 AM

    tq puan

    ReplyDelete
  16. askum..kalau saya nk buat puding tu x nk guna susu cair blh x..?

    ReplyDelete
  17. Salam perkenalan yatie.Nampak terliur aje jelly ni .As cadang nak buat Sabtu ni untuk majlis hari jadi anak As .

    ReplyDelete
  18. saya buat jugak puding lapis jelly nie malam tadi...ikut resepi kak yatie...tak leh krim jagung..tapi dorang kata kurang manis..hehee

    ReplyDelete
  19. Salam perkenalan yatie...thanks sudi kongsi resepi....terliur ni...

    ReplyDelete
  20. kalau tak guna krim jagung tu boleh ke ?

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails