Monday, May 21, 2012

Kek Lapis Choco-Horlicks

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Ada yg terliur ke tngk kek ni? Sekali pandang macam kuih lapis, bila 2 kali pandang dan tngk pada bahan2, baru tau rupanya kek. Ini semua gara2 tergoda tngk kek yg HaSue buat tempohari. Dalam hati tak sabar nak mencuba dan merasa. Semalam saya buatlah kek lapis choco- horlicks ni....fulamakkkk mmng sedap betullah. Bila dah masak, mmng tak sabar nak merasa...saya pun terus potong bahagian tepi gara2 tak sabar nak merasa mengalahkan budak kecik je. Nasib baiklah kat dapor sorang2 masa tu....kalau tak, maunya diketawakan Hamka sbb mamaNya tak sabar nak rasa kek..he3... Kalau kuih/kek yg di kukus, mmng kegemaran saya..tu yg teruja sangat nak merasa.

Terima kasih HaSue berkongsi resepi yg best ni...mmng betul2 sedaplah,akan buat lagi dan lagi sbb rasanya mmng sedap sangat. Gabungan coklat dan horlicks mmng NGAMMM betullah. Pada kawan2 yg nak merasa tu, bolehlah cuba ya. Kek saya ni taklah seayu kek HaSue sbb guna loyang besar sikit, jadi adunan terkurang sikit bahagian atas...tapi rasanya....takleh nak cakaplahhh selain perkataan SEDAP..SEDAP..SEDAP..tak caya ke?...kalau tak caya, anda cubalah sendiri...



Bahan-Bahan (HaSue guna loyang 8.5x4.5", Yatie guna loyang 9x5"..tu yg tak berapa cantik)
  • 250g mentega tulen
  • 1/2 cawan gula halus
  • 5 biji telur gred A
  • 1/2 tin susu pekat manis-Yatie letak 1/2 cwn
  • 70g horlicks- Yatie letak 1/2 cwn
  • 30g serbuk koko- Yatie letak 3 sudu besar
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 1/2 cawan tepung hongkong/gandum
Cara-Cara
  1. Panaskan kukusan terlebih dahulu.(pastikan tutup ketika memanaskan pengukus) dan gris loyang dengan mentega dan lapikkan kertas minyak.
  2. Pukul mentega dan gula halus sampai berkrim
  3. Masukkan telur satu persatu. (Masuk sebiji,pukul sebati baru tambah sebiji lagi)
  4. Masukkan pula esen vanila dan gaul sebati. Masukkan susu pekat dan tepung hongkong sedikit demi sedikit sambil digaul rata.(jika menggunakan mixer,pastikan guna speed paling perlahan
  5. Gaul sebati menggunakan senduk dan bahagi 2 bahagian
  6. Bahagian 1 masukkan horlicks,kacau sebati dan warnakan kuning. Bahagian 2 pula masukkan serbuk koko dan kacau sebati.
  7. Pastikan pengukus sudah mendidih sebelum mula mengukus.. Kukuslah berselang seli warna sehingga habis.. setiap lapisan mengambil masa 6 minit(bergantung kuat atau perlahannya api dapur)Tutup loyang dengan aluminium foil ketika mengukus untuk mengelakkan air kukusan menitis di atas kek.
  8. Kukus selama setengah jam lagi selepas kukusan terakhir

24 comments:

  1. aduhhhh yatie... memang terliur ler sangat2 tgk kek ni... mesti sedap sgtkan gabungan koko & horlick tu..
    akak bulan ni bulan malas sedonia.. hehehe... entah ngapa malas betul nak buat kuih2 bagai... sabau jelah..

    ReplyDelete
  2. waaa. sedap nya. kita pose tau. pas tengok gambar ni kita asek tengok jam je tau kakkk. hehe :)

    ReplyDelete
  3. Tergoda tengok kek ni, resepi dah salin..tinggal nk buatnya je..

    ReplyDelete
  4. sedapnyer..nak cikit....cantik dan lawa...kemas bergaya...

    ReplyDelete
  5. Assalam Yatie cayang...waa buat kek lapis eh....naaakkk..naakkk...bestnya...suka makan ulang2 sikit2 gitu kan...x jemu... Rajin Yatie.. ^__^

    ReplyDelete
  6. asslm kak Yatie...cyggg...aha la kak...skali pandang mcm kuih lapis..bkali2 pandang terliur lak dibutnya...nmpk sedap kek tu...

    ReplyDelete
  7. Mentega tulen mentega brnd ape?

    ReplyDelete
  8. woww yatie..nmpak sgt cun & moist kek nih..mesti try..tp xtau bila?? hehe..kenen kt sini dulu 2 potong ek!

    ReplyDelete
  9. Berderet2 potongan kek tu Q..teruja juga nak rasa..Horlick sedap apa...kan..kann..buat kek mau lg sedap.

    ReplyDelete
  10. SAlam Kak Yatie.. akak cakap sedap! sedap! sedap! sha yang dah terliur ni.. wahh nak cuba jugaklah... mesti sedap ni...kena beli horlicks dulu hehheehe

    ReplyDelete
  11. Salam kak,
    sy bab lapis melapis nie ada skit kureng la...hahaha....

    ReplyDelete
  12. Salam kak,
    terliurnya tgk kek lapis akak,blh masuk list la ni..

    ReplyDelete
  13. Nak kek lapis horlik...satu slice pun jadi la..

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum kak yatie..
    Wah..teruja tgk kek lapis akk.. Alhmdulillah kena dgn selera akk ha. Smlm x sabar nk tgk hasil n komen akak tau.hehee..part x sabar nk potong tu mmg kdg2 ada berlaku gak .panas2 pun sedap je mkn.hii...trm kasih kak sbb rajinnn mncuba resepi mudah ni. Sukaa tgk!:-)

    ReplyDelete
  15. Sedapnya...tp macam manis je kak...

    ReplyDelete
  16. SALAM KAK YATIE.. KALAU SERBUK KOKO TUH KAN GANTI MILO BULEH KER??

    ReplyDelete
  17. Salam, Kak Yatie... mahunya tak terliur.. tapi apa nak buat, cuci mata ajelaaaaaaaaa... ;-)))

    ReplyDelete
  18. Salam Yati.tengok dari jauh mmg ingatkan kuih lapis...bila dah tenung dkt baru perasan kek lapis...moist betul....pasti sedap...

    ReplyDelete
  19. mmmmmm nefis görünüyor sevgiler almanyadan


    I have a very nice blog.

    ReplyDelete
  20. salam kak yatie, saya dah cuba...sangat sedap!!! hb n anak2 suka sangat....tp lapis x menjadi, jadi marble..gara2 x sabar...

    ReplyDelete
  21. salam yatie...kek lapis yg sangat menarik...kecur air liur... :)

    ReplyDelete
  22. recipe ni mmg jd.. thanks

    ReplyDelete
  23. Memang besttt...dh try resipi ni ptg td...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails