Wednesday, October 27, 2010

Kuih Cara Manis

Assalamualaikum dan selamat petang semuanya. Hari ini saya buat kuih cara manis utk minum petang. Dah lama teringin nak buat, tapi takde cetak kuih cara/kuih bahulu. Bila dah balik Msia ni segala cetak saya beli...cuma nak buat kuihnya je nak dngn taknak. Oklah di sini saya kongsikan bersama resepi kuih cara yg saya buat yg semestinya sedap, lembut dan lemak. Resepi ni saya dapat dari Kak Ita. Terima kasih kak berkongsi resepi yg mudah dan sedap ini....cuma saya gantikan susu pada santan dan air pandan. Bau pandan yg wangi tu membuatkan kuih ni harum bila di bakar. Saya buat dua adunan dari resepi asal. Biasalah kalau perisa pandan ni mmng kegemaran saya. Kalau kawan2 teringin tu, bolehlah mencuba resepi ini....tak pun beli je yg dah siap....tapi buat sendiri lagi puas hati....suami suka, anak2 lagilah suka...kita pun senang hati...hi3...




Bahan-bahan :
  • 1 cawan tepung gandum
  • 2 cawan susu segar
  • (saya guna 1 cwn santan + 1 cwn air pandan)-air kisar dngn 4 helai daun pandan dan tapiskan.
  • 1 biji telur
  • ½ camca teh garam
  • 1 camca teh paste pandan/ pewarna hijau
  • Gula pasir secukupnya - untuk filling
  • 1 helai daun pandan - sebagai berus untuk menyapu minyak ke acuan
Cara-cara :
  1. Satukan semua bahan ke dalam mangkuk kecuali susu segar / santan. Masukkan susu segar /santan sedikit demi sedikit sambil dikacau menggunakan whisk. Pastikan adunan tidak bergentel. Buat sehingga susu/santan habis.(saya blend semuanya...)
  2. Panaskan acuan kuih cara ataupun acuan kuih baulu. Pastikan apinya sederhana sahaja.
  3. Sapu acuan dengan sedikit minyak - gunakan daun pandan tadi.
  4. Tuang adunan ke dalam acuan hingga agak2 penuh. Biarkan sekejap hingga bahagian tepinya kelihatan mula mengeras (warna bertukar dari hijau muda ke hijau pekat).
  5. Sudukan sedikit gula dan tuang ke atas setiap kuih tadi. Tutup acuan dengan tudung periuk. Bakar sehingga masak, dalam lebih kurang 2 minit. Kalau nak garing, bolehlah dibakar lama sedikit tapi janganlah sampai hangus pulak...
  6. Keluarkan dari acuan dengan menggunakan garfu. Siap!!

8 comments:

  1. rajinnya kak yatie, kuih ni mas bercinta sikit nak buat....he..he...

    ReplyDelete
  2. salam yatie..akak juga suka makan kuih cara..tapi biasanya beli je..tak pernah buat sendiri lagi..
    tengok resepi yatie ni..teringin jugak akak nak buat sendiri..

    ReplyDelete
  3. Salam Yatie,
    Wow Yatie nie pasti sedap...saya belum Ada acuannya, tapi InsyaAllah bila dah Ada, pasti saya ingin mencuba membuatnya...haiz klu dekat, dah boleh mintak sikit hehehe

    ReplyDelete
  4. Salam kak yatie! kuih cara manis ni tak pernah buat tp yg berlauk ni kita mmg suke :D tgk asam rebus akak kat bwh tu esok mcm nak merebus jugaklah! tekak tgh batuk2 ni sesuwai makan pedas2 masam :D

    ReplyDelete
  5. salam yatie,
    kita dah try buat cucur nasi tu, sedap & lembutlah..tapi kita punya tak secantik yatie & teman2 yg lain..my mak pun impressed with this recipe tau..sebab dia cakap, aah dari pada nasi terbuang boleh juga dibuat cucur nikan. Thnaks ya yatie for sharing nanti kita masuk entry k.

    cara manis ni kita pernah makan tapi belum pernah buat..ala2 kuih bakar gitu kan?..cuma dia dalam acuan kecik..?

    ReplyDelete
  6. Salam yatie.., ya.. allah..! napelah citarasa kita sama aje ek..? yatie tahu mlm tadi pun akak dh dok trpikir nk wat cara frm azita ni tau tapi akak ingat nk buh dlmnya gula durian yg mmg ada stok kat umah tapi tah cam ner x jadi esoklah..! he..he.., kalau x sama lagi..! esok sama lagi ke..???? ha..ha..

    ReplyDelete
  7. suke kuih cara nih... hubby paling suka... selalunya beli aje... x prnh buat sendiri...

    ReplyDelete
  8. sedapnya kak...
    chopp nak tya sket...pas masuk adunan dlm acuan bakar jap then tuang gula..maknanya nanti gula masuk la dlm adunan tu ek. adehhh cam nak cuba buat. tp kena cari acuan la

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails