Thursday, March 14, 2013

Apam Beras/ Apam Nasi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Hari ni buat apam nasi gara2 tengok Mat Gebu dan Kak Ct tayang apam nasi yg comel2 tu. Saya ni mmng peminat apam tegar, pantang menu apam, cepat2 nak tngk dan cuba. Kalau dah suka tu, tiap2 hari nak buat je. Lama tak buat apam ni, kali ni buatlah 2 adunan terus..hah amek kau tamak betullah. Tak kisahlah adunan ni dpt banyak, saya sendiri boleh perabiskannya....he3..
Sebelum ni pernah buat di SINI dan di SINI. Terima kasih pada penyumbang resepi asal, mmng sedap apam ni dan tak pernah jemu memakannya, makin nak lagi..dan lagi..dan lagiiiiii....





Bahan-bahannya.

  • 2 cwn nasi
  • 2 cwn tepung gandum
  • 2 cwn tepung beras
  • 1 1/2cwn gula pasir
  • 2 1/2 cwn air
  • 2 sudu kecil yis (mauripan)
  • kelapa parut dgn sedikit garam
Cara-cara
  1. Blend nasi dan air sehingga hancur (masukkan air sedikit-sedikit..blend sampai halus)
  2. Setelah hancur, campur gula ke dalamnya dan blend sehingga sebati.
  3. Dlm bekas lain,satukan tepung gandum,tepung beras dan yis.
  4. Selepas itu,masukkan bahan cecair tadi ke dlm bekas tepung. Kacau sehingga sebati.
  5. Perap selama 3 jam.
  6. Panaskan pengukus dan balut penutupnya dengan kain.
  7. Sapukan sedikit minyak pada acuan kecil.
  8. Masukkan dlm acuan kecil dan kukus selama 15 minit..
  9. Hidang bersama kelapa yg telah di gaul dengan sedikit garam..atau enak dimakan begitu saja.

22 comments:

  1. salam yatie..
    wah wah wahhh... comelnyer apam berwarna warni... elok je apam tu nampak lembut... sedapnyerrr..
    akak pun buat apam juga semalam utk sarapan pagi ni... tapi apam versi lain sikit... tak tau entah bila tiba giliran dia masuk blog... akak ni semedang je update menu2 dah basi.. kekeke...

    ReplyDelete
  2. Salam Kak Yati... calourful sungguh apam2 yg comel ni.. lama sungguh saya x buat apam gak...

    ReplyDelete
  3. as-salam
    cantik apam tu kak..warna-warni..

    ReplyDelete
  4. warna warni apam tu kak..
    cantikkkkk menarikkk

    ReplyDelete
  5. sedapnya kak yati, very kalerful tu

    ReplyDelete
  6. comelnya apam tu!!warna-warni...nampak gebuss

    ReplyDelete
  7. sedapnya nmpk apam....ni yg rasa mcm nak cuba ni...:-)

    ReplyDelete
  8. sama la kita, kak rose pun mengapam jugak... apam kentang pulak!

    ReplyDelete
  9. Assalam Yati.. sedap kalau dpt apam ni wat minum petang.. :)

    ReplyDelete
  10. Kann kak, rasa Sabtu ni nak buat lagi lahh..tapi nak buat versi kerabat di raja...kaler kuning...

    ReplyDelete
  11. salam kak yatie :) ramai nye orang duk post pasal apam comel ni kann. sedapnyeee nampak. comell sangat warna warni gituuu.

    ReplyDelete
  12. Tie.... tunggulah ye... nanti kalau anginku sudah mari, memang aku nak buat apam beras warna-warni, dan satu lagi memang aku gila dengan kuih-muihmu yang dikukus-kukus tu!

    ReplyDelete
  13. Yatie, ada lagi tak ni akak dtg lambat hari ni mesti dah habis kan, cantik sangat warna apam tu manis sangat2 kaler dia macam Puan yg buat jugak ni

    ReplyDelete
  14. Teringin jgk nk buat dn bjar buat apam beras ni...tp ct je makan sbb suami xlayan kuih sbb dia kata mudah cepat lapar..hehehe

    ReplyDelete
  15. cantik ... saya dah buat 2 hari lepas. Ambik resepi kat CM

    ReplyDelete
  16. salam mbakyu,
    pie kabare?

    wow colorful sangat tu warna apamnya :)

    ReplyDelete
  17. Oh oh marbelesly sedaap...my pebreret ye

    ReplyDelete
  18. cntiknye..kalerful gitew.aritu sy da try buat apam ni ikut resepi kak yati,sedap...tp xcntik mcm ni sbb lekat dkt bekas...hehehe
    smlm sy try buat kek masam manis resepi kak yati tu...menjadi
    hepi sgt...tenkiu ye kongsi resepi
    anak sy suke sgt...kwn2 opis pon kata sedap..:)

    ReplyDelete
  19. nk try wat la ni...he3

    ReplyDelete
  20. ngmong2 cwn itu apa ya apa sama ukurannya dengan gelas air aqua,bingung deh

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails