Friday, July 9, 2010

Nasi Impit

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Hari ni saya nak letak resepi nasi impit yg saya buat semalam. Ini adalah permintaan dari seorang sahabat supaya berkongsi resepi nasi impit yg di masak menggunakan periuk biasa. Kalau di Malaysia, mmng saya beli je ketupat adabi/ketupat nona....pastu rebus je...senang kerja. Sejak di US ni bnyk bahan2 mcm tu takde di jual, jadi saya masak sendiri ikut macam mak saya masak dulu2. Cara masak nasi impit ni, mcm kita masak nasi biasa je....cuma lebihkan air...bila dah mula kering, kita kacau lagi dan lagi dngn menggunakan api perlahan....pastu kita lenyek2 sambil di kacau lagi. Saya masak mengambil masa 1 1/2 jam. Kalau kawan2 nak cuba resepi, bolehlah mencubanya.



Bahan-bahan
  • 2 cawan beras biasa
  • 10 cawan air
  • 2 sudu kecil garam
Cara-cara
  1. Basuh beras dan masukkan air,garam ke dalam periuk utk dimasak.
  2. Setelah nasi mula kering,kacau sentiasa sambil di lenyek supaya hancur.
  3. Gunakan api perlahan dan bila kering terus kacau lagi.
  4. Setiap 10 minit mestilah di kacau sebati sehinggalah nasi kering. Masak nasi impit ni kena banyak kali di kacau supaya nasi cantik dan lembut.
  5. Saya masak lebih kurang 1 1/2 jam dngn api sederhana. Setelah siap, matikan api dapur.
  6. Lenyek-lenyekkan nasi dengan menggunakan anak lesung batu@belakang botol yg bersih sehingga nasi lembut. Gaul dan lenyek2 lagi.
  7. Sapukan sedikit minyak di sekeliling tupperware @ mangkuk.
  8. Masukkan nasi tadi ke dalam mangkuk dan ratakan, ambil sehelai plastik bersih dan sapukan sedikit minyak.
  9. Tekan-tekankan nasi supaya mampat dngn menggunakan plastik tadi (saya letak sapu tangan dlm plastik tu supaya tak rasa panas sngt masa menekan nasi tu).
  10. Biarkan nasi impit betul2 sejuk lebih kurang 4-5 jam sebelum dipotong.
*Saya biarkan dlm 2 jam sejuk...pastu saya letak dlm peti ais supaya benar2 sejuk.
*Kalau rasa susah dan rumit utk membuatnya, lebih baik beli je ketupat segera. Resepi ini adalah untuk kawan2 yg sukar utk mendapatkan ketupat segera mcm saya.

13 comments:

  1. 1st time e-na tgk cara buat nasi impit mcm ni...kalau mak e-na dia buat yang tindih dengan giling tu...bagus ni kalau terdesak nak makan nasi impit di perantauan..

    ReplyDelete
  2. akak tak pernah buat ns impit sendiri. takut tak manjadi. nasib kat sini ada readymade ns impit, kalau takkkk...mau kena belajo gak.hihi

    ReplyDelete
  3. salam yatie,kalau di malaysia,tupperware ada jual bekas utk buat nasi impit..yg itu pun senang gak..

    ReplyDelete
  4. salam yatie..akak punya guna 3 jer air..pastu ada petua tau nak cepat potong dlm 1/2jam dah boleh ptg...hikhik..masukan sedikit minyak masak..tapi takut tak tahan lama laa takut basi. tapi akak buat 3 hari tak basi pongg..cuba masuk blog akak n3 nasi..kongsi petua..ehemmm

    ReplyDelete
  5. Salam kak, teringat dulu2 sblm adanya ketupat nasi segera, org buat nasi impit ni gna daun pisang lps tu bgks dgn kain dn tindih dgn bnda berat. Buat mlm, pg esok br buka bgksn tu. Yg asli ni jauh lebih sdp bbanding dgn yg segera (gna plastik yg mbahayakn kesihatan kita)

    ReplyDelete
  6. kat tmpt nadiah ni ada ketupat segera. nadiah beli yg tu je. malas nak buat sendiri :p

    ReplyDelete
  7. rajinnya akak...tapi bagus juga bila dah abis stok nanti bolehla try...anyway thanks..

    ReplyDelete
  8. cantiknya nasi impit yatie buat.nampak padat n montok. buat kuih lapis pun menarik akak tengok.

    ReplyDelete
  9. E-na=> Nasi impit yg akak buat ni boleh tahan lama sikit, sbb tu masak lama sikit dan guna api sederhana je....kalau kat Msia akak buat guna plastik, pastu akak sealer je...rebuslah dlm 2 jam...mmng cantik....tapi kena guna periuk besar sikitlah...kat perantauan ni periuk sedang2 je besarnya...tu yg buat guna apa yg ada je...alhamdulillah menjadi...

    ReplyDelete
  10. Ain=> kalau ada pun yatie beli je kak....ni takde, kenalah buat sendiri..

    Anymz=> Iyeke...senang juga kalau mcm tu...

    Kak Jalilah=> wkmsalam, terima kasih kak berkongsi petua..bila2 nnti yatie cuba ya...

    ReplyDelete
  11. AdryDaud=> wkmsalam, mmnglah akak dngr yg guna plastik tu tak elok...sesekali buat nasi impit sendiri ni mmng berbaloi...sedap..hi3..

    Nadiah=> Kalau ada jual tu, takpelah...ni takde, kenalah buat...huhuhu...

    ReplyDelete
  12. Nieza=> Kalau sudi bolehlah cuba resepi ni...mudah je...

    Eliza=> terima kasih...buat sendiri puas hati...kena dngn tekak kita...

    ReplyDelete
  13. Teringat dulu, bonda selalu buat sendiri nasi impit ni. Sekarang dah mudah sebab ada ketupat segera.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails