Saturday, April 9, 2011

Lemak Tempoyak Ikan Patin

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Dah makan ke belum? Uwaaa..menu apalah ya hari ni. Tentu menu istimewa sebab hari cuti, ada pula yg makan kat luar je. Tak apalah, sesekali apa salahnya...asalkan semuanya gembira. Hari ni saya masak lemak tempoyak ikan patin. Dah lama nak masak sendiri lemak tempoyak ni, tapi asyik tak kesampaian je...sebabnya tak jumpa tempoyak. Bila musim durian ni, dapatlah merasa dan mencuba resepi yg berkaitan dngn tempoyak. Waduhhhh mmng sedap sangat lemak tempoyak ikan patin ni. Kalau kawan2 tak makan ikan patin tu, bolehlah gantikan dngn ikan yg lain ya.
Kali ni saya cuba resepi dari Mat Gebu, terima kasih Mat berkongsi resepi yg sedap ni. Akak kongsikan resepinya kat sini pula ya.


BAHAN-BAHANNYA :-)
  • 1 ekor ikan patin sederhana besar
  • 2 papan petai
  • 3 keping asam gelugor
  • 2 helai daun kunyit, disiat2
  • 3 batang serai, dititik
  • 1 1/3 camca besar tempoyak
  • Garam dan gula secukup rasa
  • 800 ml santan cair
  • 300 ml pati santan
  • 25 biji cili padi*
  • 3 biji bawang merah*
  • 2 ulas bawang putih*
  • 1 inci kunyit hidup*(*ditumbuk halus)
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan patin disiang, cuci dan perap dengan garam dan jus limau nipis selama 20 minit, cuci bersih dan toskan. Petai dikupas dan asingkan dari kulitnya. Ketepikan.
  2. Dalam periuk, satukan bahan tumbuk halus, tempoyak dan serai titik, tuang santan cair kacau rata dan jerang hingga mendidih. Masukkan ikan, petai, daun kunyit dan asam gelugor. Biar mendidih perlahan.
  3. Tambah santan pekat, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau perlahan dan biar mendidih sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan ulam-ulaman..

13 comments:

  1. ...uuuurrrrmmmm.alhamdulillah.terasa sedapnya....
    tapi akak lagi gemar x payah masuk santan...
    bukan apa,ikan patin tu pun dah cukup'lemak'...
    kome suka masak style orang Pahang...pas tu cili padi x yah buh apa2 bawang...just blend cili padi + kunyit hidup + tempoyak...+ air + garam aje! uuurrrrmmmm...bestnya nyedut bahagian kepala ikan tu ye!!!!

    ReplyDelete
  2. saya tak nah buat lagi lemak latak tempoyak.nanti nak try jugak lah..hamka makan ke lauk ni kak..ikiki..

    ReplyDelete
  3. Kak, sedap gulai ni.. Naz first time buat dulu, Mak mertua yg ajar..tp x letak santan.. Suka masakan yg letak tempoyak..

    ReplyDelete
  4. salam yatie,dh lama tak wat gulai tempoyak ni.kalau dapat ikan fresh sungai lagi sedap,sini selalu dapat yg bela jer..ada sket 'bau'la..nmpk pekat n sedap gulai yatie ni

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum akak...
    Diana x pernah langsung makan tempoyak.. hehehee... sedap yer akak... kalau dkt nak juga merasa masakan akak nie... :)

    ReplyDelete
  6. perhhhh...sedapnya patin masak tempoyak...
    mas sukaaa..

    ReplyDelete
  7. salam perkenalan
    makan malam kat cni ye
    jom lawat blog i follow....

    ReplyDelete
  8. aduh.......
    kak yatie..bila kita nak berjiran????

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikumwbh kak.....

    Wohhhhh.....masal lemak tempoyak ikan patin ni peberet...mmm lg 2 hari balik Tganu....nanti bolehla wat ni.....:)!! Simpan resepi dulu yer kak....nak duk dapur kak jap ni....duk nyalin resepi...:))

    ReplyDelete
  10. salam rindu kak.... sejak balik nih asyik makan kedai ajer... mood masak2 macam dulu dah xde.. bila ntah nak stat smula..

    patin tempoyak nih menu pertama nih kite carik mmula sampai kuantan aritu.. mengidam punyer pasal! hihihihi..opss ngidam xde isi kak!! kekekeke

    ReplyDelete
  11. K.yatie, lauk mcm ni la yg paling saya suka. lauk mcm ni la yg dirindu2. Aduhhh...terliurnya...

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum...kak yatie..hihi..saya ada cuba recipe akak ni..cuma daun kunyit xde..hihi..tapi..sedaaaaaaaaappp..walla!!

    http://kitchenwifcaliph.blogspot.com/2011/10/lomak-tempoyak-ikan-kerisi.html

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails