Wednesday, February 26, 2014

Terung Sambal Udang Kering

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Menu yg paling ringkas tapi menyelerakan sungguh. Kalau lauk mcm ni mmng takyah lauk lain dah....tapi kena masaklah juga. Jangan ikut selera sendiri je kan, sian suami dan anak2...takkan nak makan sambal terung je kan. Pada kita kira ok, pd diaorng...peliklah pulak. Selain sambal terung ni, saya masak ayam halia dan ikan kerisi goreng je.....jadilah kan. Resepi terung sambal udang kering ni saya ambil dari blog Mat Gebu, terima kasih ya Che Mat berkongsi resepi.....tiap2 hari akak singgah blog DTS je...tak kisahlah kan Che Mat, dari singgah rumah Che Mat betul2...tiap2 hari plk tu...sian plk tuan rumah nak sediakan menu sedap2...ni yg singgah blog kemudian masak sendiri...jadilah kan..yg penting di masak penuh kasih sayang dan hasilnya sangat memikat selera. 



BAHAN-BAHANNYA :-)
  • 3 biji terung ungu
  • 5 - 6 biji cili merah
  • 5 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 3 biji buah keras, hiris
  • 1 camca besar udang kering, cuci dan rendam 10 minit
  • 2 biji limau kasturi, perah jusnya
  • Hirisan daun bawang untuk hiasan
  • Garam dan gula secukup rasa
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Terung dikerat dua, kemudian belah 4 setiap keratan. Rendam sekejap. Toskan terung, lap dengan kitchen paper towel. Gaul dengan sedikit garam dan goreng hingga lembut tapi jangan sampai lembik. Toskan minyaknya dan letak dalam pinggan sesuai Ketepikan.
  2. Dalam alat pengisar (blender), masukkan bawang merah, bawang putih dan buah keras, tuang sedikit air dan kisar hingga lumat. Masukkan udang kering (toskan) dan kisar sekejap. Tambah cili merah. Kisar hingga cili hancur, tak perlu sampai halus.
  3. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan2 kisar tadi hingga garing dan terbit minyak. Guna api kecil dan kacau selalu. Tambah garam dan gula secukup rasa. Kacau rata dan akhir sekali masukkan jus limau kasturi, kacau dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tuang sambal atas terung, tabur sedikit hirisan daun bawang untuk hiasan. Hidangkan segera..

3 comments:

  1. Boleh tambah nasi 2 3 kali time mak masak macam ni . Sedap !

    ReplyDelete
  2. Waaa... mabeles...mabeles.... saya memang suka terung...

    ReplyDelete
  3. yang ni simple..boleh cuba nanti ni

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails