Tuesday, February 25, 2014

Donut Keledek Ungu

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Petang tadi saya buat donut keledek ungu ni gara2 ada lebihan keledek yg di rebus. Alang2 dah ada keledek rebus, saya pun cubalah resepi donut kentang bagi membuat donut keledek ungu ni. Rasanya sedap dan lembut je. Suka betul tngk keledek ungu yg di rebus, warnanya terang...sbb tu saya buat donut ni. Bila dah jadi donut, warnanya jadi mcm pink pulak...tak kisahlah kan, asalkan rasa keledek tu tetap ada. Pada peminat donut tu, bolehlah cuba resepi ni, sblm ni dah cuba juga keledek oren...mmng sedap. Terima kasih pd penyumbang resepi asal Ros Jintanmanis dan saya kopipes dari blog K.Nor.





Bahan-Bahan

  • 500 gram tepung gandum
  • 200 gram keledek ungu yang telah direbus dan dilenyek halus
  • 4 sudu besar susu tepung
  • 1 biji telur ( dipukul sedikit)
  • 200 ml air suam ~ Yatie uli doh guna tangan je, so masukkan air sikit2 ya 
  • 3 sudu besar marjerin/butter
  • 3 sudu besar gula halus
  • 2 sudu kecil yis
Caranya.
  1. Masukkan semua bahan dalam bekas adunan dan uli hingga tidak melekat pada tangan. Pastikan Doh betul-betul lembut, Uli selama 8 hingga 10 minit. Kalau guna BM, tekan ON dan tunggu je siap, kemudian boleh terus bentukkan.
  2. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap dan biar doh naik dua kali ganda. Masa perapan lebih kurang 40 minit atau 1jam.
  3. Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin. bahagi doh pada beberapa bahagian kecil dah lubangkan di tengah-tengahnye, seperti bentuk donut. Susun donut di atas dulang dan biarkan sehingga donut naik dua kali ganda.
  4. Goreng di dalam minyak panas sehingga perang, dan salut donut bersama serbuk gula ataupun coklat masakan. Sedia untuk dihidangkan, Selamat Mencuba..
** Cara saya, uli semua bahan2 hingga menjadi doh yg lembut, perapkan dlm 10 minit. Ambil doh sedikit dan bulatkan2 leper, buat sehingga habis. Perapkan lagi dlm 20 minit. Setelah itu, panaskan minyak guna api sederhana. Ambil doh yg telah di leperkan tadi dan tebuk tengahnya guna jari telunjuk je, kemudian tarik2kan sikit supaya cantik lubang tengahnya dan terus goreng. Maksudnya, masa nak goreng baru lubangkan tengahnya supaya cantik je donut tu bulat. Goreng hingga kekuningan dan angkat. Toskan. Bila dah sejuk, salutkan dngn gula halus atau coklat masakan yg di cairkan.

3 comments:

  1. Salaam Yatie...
    Cantiknya donut. Teruja lak tengok...

    ReplyDelete
  2. Assalam yatie, geram tgk! dh laamaaa tk mendonut...zila66

    ReplyDelete
  3. Salam.

    Gebunya kakak... Kalau lah saya pandai buat macam ni

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails