Sunday, January 4, 2015

Blog Sinar Kehidupanku / Yatiememories 5 tahun dan Salam Maulidur Rasul 1436H/2015

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Rasanya tak terlambat nak ucap Selamat Tahun Baru 2015 buat rakan2 semua. Biasalah di tahun baru dan bulan baru ni, banyak tugasan menanti....di tambah lagi dngn persiapan anak2 ke sekolah. Alhamdulillah semuanya siap di sediakan, cuma menanti saat tiba hari persekolahan nnti pd 11 Jan 2015.

Salam Maulidur Rasul juga buat rakan2 semua. Salam dan Selawat buat Nabi Junjungan kita Muhammahd SAW. Sama2lah kita perbanyakkan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW, semoga kita sama2 mendapat Syafaatnya.

Hari ni sabtu bersamaan 3.1.2015 merupakan ulangtahun blog Sinar Kehidupanku ke 5 tahun. Alhamdulillah masih lagi bertahan hingga saat ini. Terima kasih pd rakan2 yg masih sudi singgah blog sempoi ni. Kalau tiada sokongan dari rakan2 semua, tiadalah blog ni kekal hingga saat ini.

Terlalu banyak kenangan suka dan duka sepanjang berblog ni. Suka tu bila rakan2 buat rujukan blog ni utk menu masakan setiap hari. Ada juga yg boleh sampai berbisnes, alhamdulillah. Resepi mmng utk di kongsikan bersama. Tahniah juga pd rakan2 yg mencuba resepi dari blog ni, menjadi dan maaf  juga sekiranya ada yg mencuba tapi hasilnya kurang memuaskan dan tak menjadi. Bila tak menjadi dan tak memuaskan tu, timbullah perasaan marah dan tak puashati pd pemilik blog dan empunya resepi. Suka saya ingatkan ya, janganlah cepat menyalahkan orang lain, selidik dan kaji dulu samaada bahan dan cara kita sama ke tidak. Setiap orang mempunyai cara tersendiri utk menghasilkan sesuatu. Bila kita betul2 ikhlas ingin mencuba dan yakin hasilnya, In Shaa Allah pasti baik juga hasilnya.

Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan selamat ulangtahun ke 5 pd blog Sinar Kehidupanku. Moga blog ni terus sukses dan dapat berkongsi idea masakan dan resepi pd rakan2 yg memerlukan. Saya akui terlalu banyak kekurangan. Resepi yg di kongsikan sekadar biasa2 saja dan bukan nak tunjuk pandai memasak. Saya ikhlas berkongsi. Pada yg sudi, silakan dan mmng dah di halalkan resepinya.

Sejak2ni mmng tak selesa dngn segelintir rakan2 di FB mengambil gambar masakan saya dan di buang watermark Yatiememories. Perbuatan ini sungguh tidak beretika langsung, dahlah tak minta izin gambar kita diambil pastu di buang watermark....apakah tujuannya. Kalau berkongsi resepi mmng di alu2kan, tapi perbuatan membuang watermark ni mmng buat saya marah. Ramai rakan2 blogger masakan dah terkena dngn situasi yg sama, itu juga yg membuatkan blogger masakan skrng makin tidak aktif. Jangan pula bila saya ckp mcm ni, di katakan tak ikhlas berkongsi resepi. Baca dan fahami apa yg di tulis dan di luahkan.

Bayangkan kita bersusah payah mengambil gambar dngn pelbagai cara dan sudut dngn harapan utk berkongsi seiklasnya. Tetiba ada orang senang2 gunakan gambar kita dan buang watermark kita. Kalau kita tak letak watermark di katanya bukan masak sendiri dan tak ada bukti. Ini mesti beli dan terus tangkap gambar je. Bila kita masak sendiri dan letak watermark kat gambar masakan, di katanya tak ikhlas berkongsi...nak nama dan glemer je....ntahlah...macam2 perangai orang, kita tak boleh nak puaskan hati semua orang..

Oklah panjang lebar pula saya berceloteh kali ni. Sebelum ni saya diam je, kali ni terpaksa bersuara sbb mempertahankan hak kita. Maaf andai ada terkasar bahasa. Mudah2an ilmu yg di kongsikan di blog ni sama2 kita dpt manfaat darinya. Terima Kasih..


1 comment:

  1. waalikumuslam yatie, nampaknya memang ramai rakan2 blogger dah kena macam yang yatie kena ni, begitu jugak dgn kaknoor, dah macam2 kita ckp tapi orang macam ni mmg tak reti bahasa, semoga ALLAH menginsaflah dia suatu hari, skrg ni akak letak watermark tengah2 haha tapi kalau orang nak ambik mmg boleh, dia boleh blur kan jugak .

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails