Wednesday, August 8, 2012

Biskut Suji Salju

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Hari ni nak kongsikan bersama resepi biskut suji salju yg sangat sedap. Tahun lepas nak buat biskut ni, tapi tak jadi sbb dah buat biskut makmur dngn biskut suji. Kedua2 biskut tu pun menggunakan minyak sapi, jadi macam muaklah pulak asyik bau minyak sapi je. Kalau dah siap buat tu, cepat2lah mandi sbb bau minyak sapi melekat kat baju. Jangan sampai di tegur baru nak mandi, nnti merajuklah pulak...he3...

Biskut suji salju ni sedap sangat. Gabungan minyak sapi, butter, cornflakes, tpng suji dan tpng jagung membuatkan biskut ni rangup dan lemak manis. Biskut ni di saluti susu tepung, lagilah buatkan siapa yg memakannya asyikkkkk gitewwww. Kalau tak percaya...kawan2 cubalah, mmng sedap sangat. Resepi ni saya kopipes dari Kak Ummi, dan Kak Ummi copy dari Mat Gebu. Menurut Che Mat, resepi ni dari Mak Lang. Terima kasih pada penyumbang resepi. Izinkan saya kongsikan resepinya kat sini pula ya. Pada peminat kuih suji, cubalah...mmng berbaloi..



BAHAN A :-)
  • 150 gm minyak sapi
  • 100 gm mentega
  • 100 gm gula kastor
  • 1 camca teh esen vanilla
  • 1biji kuning telur
BAHAN B :-)
  • 100 gm cornflakes, dikisar halus
  • 100 gm tepung jagung
  • 50 gm suji (semolina)
BAHAN C :-)
  • 280 g tepung gandum-ayak


  • Susu tepung secukupnya -utk salut biskut yg dah masak

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar bahan A hingga sebati. Masukkan semua bahan B dan gaul hingga rata. Tambah tepung gandum sedikit demi sedikit hingga mendapat doh yang boleh dicanai.
  2. Canai doh tadi 1/2 cm dan terap guna acuan kegemran. Buat hingga siap dan bakar dalam oven pada suhu 170C selama 15 - 20 minit.
  3. Biarkan suam dan salut biskut tadi dengan susu tepung. Sejukkan atas jaringan dan boleh simpan dalam bekas kedap udara...

13 comments:

  1. er..er.. kita pun ada tayang biskut kristal pandan salju... nampak sedap biskut ni..

    ReplyDelete
  2. Yatie pakai minyak sapi brand apa...Nekcik konfius nak pakai minyak sapi mana satu!!

    ReplyDelete
  3. Salam k.yati...asz pun baru jer buat biskut suji crystal..menarik bentuknya kak..:))

    ReplyDelete
  4. org kata biskut yg ada tepung suji sedap..tp sy tak pernah makan..

    ReplyDelete
  5. Asslmkum Kak Yatie..
    Okeh!..Kali ni tgk biskut suji salju bentuk lain. Biasa org buat bulat2 kan..Gud idea la kak...Lain dr yg lain :)

    ReplyDelete
  6. Elok sungguh kejadian nya..Mama puji la....cantik tersusun indah..Tentu di buat dengan penuh kasih sayang..Mama amik resepi ya..

    ReplyDelete
  7. dni dok pk weekend ni nak wat biskut :D

    ReplyDelete
  8. kak yati, kalau tak ada minyak sapi saya nak ganti minyak apa ye? sy taktau org sini pgl minyak sapi apa, haritu dah cari sbb nak buat nasik, org sini taktau pulak...teringin sgt buat biskut ni

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Kak Yati.. wah wah dah byk buat biskut raya sume nya nampak lazat.. terima kasih atas perkongsian resepinya ya.. ;)

    ReplyDelete
  10. Pohon salin recepi ye....saya buat nnti bagi feedback

    ReplyDelete
  11. Aslmkm kak yatie..sihat? Ni dtg bawak tipuware..nk tapau sekut2 akk yg dah bnyk tuh nmpk...sila bg yer..hehe

    ReplyDelete
  12. suji --semolina tu apa?

    ReplyDelete
  13. saya jarang membuat biskut tetapi bila kena ikut suami bekerja di luar negara saya gagahkan jugak utk mencuba. Sukses ! Dan sedap ! Patut cuba

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails