Saturday, September 17, 2011

Agar- Agar Santan Pandan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Hari ni buat agar2 santan pandan je buat pencuci mulut. Kalau kuih warna hijau ni mmng kegemaran Hamka, tak sabar dia nak tunggu agar2 ni beku. Hamka asyik tunggu je depan peti sejuk. Bila dah mula beku tu, dialah orang pertama yg nak merasa agar2 ni. Semua bentuk agar2 ni dirasanya. Resepi agar2 ni lebih kurang sama je dgn agar2 santan gula merah. Kali ni saya letak perisa pandan dan tambah sedikit pewarna hijau. Kalau rajin tu bolehlah blend daun pandan, tapis dan campurkan dlm adunan agar2 tadi. Agar2 santan akan jadi lebih wangi dngn haruman pandan ni. Pada peminat agar2 santan tu, bolehlah mencuba resepi yg ringkkas ni. Jom lihat bahan2 yg di perlukan.




Bahan-Bahan:
  • 10gm serbuk agar-agar
  • 1 cawan gula pasir
  • 4 cawan air
  • 200 ml santan kotak+ 50 ml air
  • 1 biji telur dipukul dengan santan tadi
  • secubit garam
  • 2 helai daun pandan
  • pewarna hijau dan perisa pandan
Caranya:
  1. Masak air dengan gula pasir dan daun pandan.
  2. Bila gula sudah larut masukkan serbuk agar-agar dan kacau hingga semuanya larut
  3. Kecilkan api. Masukkan pewarna hijau dan perisa pandan.
  4. Kemudian tuangkan campuran santan dengan telur, garam dan kacau terus hingga mendidih.Guna api sederhana je dan sentiasa di kacau.
  5. Bila dah siap, tutup api dan bolehlah di tuang ke dlm acuan kegemaran.
  6. Sejukkan baru di didinginkan dalam peti sejuk!

11 comments:

  1. Cantik warna hijau tu..sekali sekala wat agar2 ni memang sedapkan..

    ReplyDelete
  2. hari ni rasa nak buat agar agar santan pulak..tiap hari makan agar agar:)

    ReplyDelete
  3. aslmkum yatie.. rasa nk buat jugak .. harap ada rajin hr ni..

    ReplyDelete
  4. assalam Yatie,
    sedapnyalahhh agar-agar santan tu, warnanya pun menarik... tak cukup sebiji makan, naklebih 3 bijik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hari ni mendung je jadi perut rasa lapar &teringin nak makan

      Delete
  5. Assalamualaikum kak yatie..
    wanginya bau air daun pandan dalam agar2 tu...suke!!
    macam2 bentuk ada menarik hati utk makan ni...

    ReplyDelete
  6. salam mbakyu...
    pie kabare? kangen tenan...
    kapan2 aku dolan nang johor yo..hehehe
    mau minta agar2...

    ReplyDelete
  7. nk tny,camne nk make sure agar2 tu cair sepenuhnya ye..sbb kl sy buat,nnt ada yg cair ngan ada yang ketul2..

    ReplyDelete
  8. Kak yati, naper saya punya tak jadi yer., santannya tak naik pun.., jadi sama caler, hijau jer..

    ReplyDelete
  9. klo aq sring buat masukkan agar2+ gula+air dah mendidih bru masukkan santan,hasilnya biasa berpisah santan dan agar2x kdang juga bersatu

    ReplyDelete
  10. saya mohon share di blog saya ye..:)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails