Wednesday, June 24, 2015

Bubur Som Som

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Menu berbuka puasa yg amat saya gemari. Lebih sedap bila di makan sejuk. Bila puasa ni mmng menu bubur atau pengat yg menjadi pilihan saya. Kalau ada dua menu ni, mmng takmo mkn nasi dah. Resepi pun mudah je, boleh juga lihat diSINI dan diSINI. Biasanya bubur ni warna putih atau hijau je kan, kali ni saya buat warna warni supaya lebih menarik lagi dan memikat selera.




Bahan-bahan
  • 100 gm tepung beras-Yatie guna 1 cwn
  • 100 gm tepung jagung-Yatie guna 1 cwn
  • 1,750 ml santan (500 ml KARA+ air)
  • 1 sk garam atau secukup rasa
  • sedikit pewarna hijau, merah dan kuning
  • 2 helai daun pandan-disimpulkan

SIRAP GULA MELAKA :-(saya buat separuh adunan sirap gula melaka ini)
  • 500 g gula melaka
  • 1/4 cwn gula pasir
  • 1000 ml air
  • 2 helai daun pandan - disimpul
Cara-cara
  1. Masak sirap gula hingga gula larut dan tapis.Ketepikan.
  2. Satukan kesemua bahan2 dalam periuk dan gaul rata.
  3. Masak hingga pekat dan kilat,hingga adunan meletup-letup, guna api sederhana dan sentiasalah di kacau rata. Saya masak dlm 1/2 jam.
  4. Bila dah masak,tuang adunan ke dalam loyang atau acuan dan sejukkan.
  5. Sajikan bersama sirap gula melaka.
**Kali ni Yatie buat 4 warna, saja nak nampak lebih menarik bubur som2 ni dan anak2 teruja nak merasainya. Semasa masak adunan ni, Yatie masukkan sekali daun pandan yg disimpul dan masak spt biasa. Bila adunan dah masak tu, keluarkan daun pandan tadi dan saya bahagikan pada 4 dan warnakan. Kemudian cepat2 tuangkan ke dlm bekas yg di sediakan.


10 comments:

  1. cantiknya.... mesti nak kena buat ni. pebret kak rose!

    ReplyDelete
  2. Kalau bulan puasa selalu orang buat som som.

    ReplyDelete
  3. Salam ramdhan kak yatie. Mmg selalu ikut resepi kak yatie ni. Esok lusa klu baby ok nak buat jugak la. aritu sblm puasa buat putih je. Mmg sedap terasa lemak nya .

    ReplyDelete
  4. Saya pun teruja nak makan sama Tie... cukuplah jamu mata di sini...

    ReplyDelete
  5. Feveret nekcik ni...alahaii cumil pulak som som ni

    ReplyDelete
  6. cantiknye kejadian som2 ni...akak selalu buat taruk dlm loyang je bila nak mkn keruk2 dgn sudu....kikiki...nampak sgt takde seni ;p

    ReplyDelete
  7. Salam ramadhan...nampak cantik dan comel som som dia...

    Biasa bunda tak campur tepong jagung, lepas ni bolih try campur pulak, terima kasih...

    ReplyDelete
  8. salam ramadhan..bolehlah buat juadah ini buat berbuka petang nanti..

    ReplyDelete
  9. cantiknya...saya punya dah comot waktu kuarkan dari acuan

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails