Saturday, August 3, 2013

Biskut Cornflakes Rangup

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Minggu ni minggu biskut raya. Alaaaaa..semuanya biskut yg mudah2 je tapi sedap. Maklumlah kalau buat setiap satu jenis biskut nak kena bahagi 3 rumah, tu yg kena buat yg pasti dimakan dan mudah. Sekali buat 3 adunan sekali...mmng jenuh tnggu depan oven ni. Tapi tak kisahlah, minggu ni mood happy sbb tak sabar nak balik kampung, lagipun tugas jahit baju raya dah selesai...tu yg nak mengookies pun rajin tu. Biskut ni mmng setiap tahun saya buat. Ramai kwn2 dah mencubanya, mmng sedap dan rangup..kan. Pada yg belum pernah buat tu, bolehlah mencubanya. Jom semak resepi mudah ni.




Bahan-Bahan
  • 250 gm mentega
  • 3/4 cawan gula aising
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 1 biji kuning telur
  • 250 gm cornflakes(ramas2 sikit)
  • 2 cwn tepung naik sendiri-ayak dulu
  • Mangkuk kertas secukupnya
  • Ceri merah dan ceri hijau-dipotong kecil
Cara-Cara
  1. Pukul mentega dan gula aising hingga sebati.
  2. Setelah sebati, masukkan telur dan pukul lagi...setelah itu masukkan esen vanilla.
  3. Masukkan tepung naik sendiri dan cornflakes yg di ramas...gaul sebati guna senduk kayu je.
  4. Masukkan dlm mangkuk kertas dan hiaskan dngn potongan ceri merah dan hijau.
  5. Bakar dalam oven yg telah di panaskan pada suhu 170 C selama 15-20 minit.
  6. Biarkan sejuk di redai biskut. Simpan dlm bekas kedap udara.

7 comments:

  1. Nampak sedap dan menarik

    ReplyDelete
  2. mmg biskut yang sedap dan senang sgt nk buat...sy dah buat dah..biskut wajib setiap tahun nie..tq kak

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum,
    nnyummmm nyummm...cedapppp!

    ReplyDelete
  4. as salam k.yati..

    ni utk 3 adunan yer?

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails