Wednesday, May 15, 2013

Kek Labu Manis

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Pernah makan kek labu tak kawan2? Kalau tak pernah, bolehlah cuba resepi dari Mat Gebu ni. Kek ni sedap sangat, terasa lemak manis labu tu. Sebelum ni pernah juga nampak Amie buat, Amie berjaya menggoda saya dngn kesedapan kek labu manis. Sebelum ni asyik kita buat talam labu, bingka labu, pengat labu, koci labu, cucur labu dan sebagainya..apa kata kali ni cuba pula buat Kek Labu Manis ni...kalau dah rasa tu, mesti nak buat lagi dan lagi. Terima kasih penyumbang resepi. Izinkan akak kongsikan sekali lagi kat sini ya. Jom semak resepinya....buat taw...




 BAHAN-BAHANNYA :-)

  • 3 biji telur gred A
  • 1 cawan minyak jagung (nak sedap guna mentega cair)
  • 1 1/2 cawan gula halus
  • 1 camca teh esen vanilla
  • 1/4 camca teh garam
  • 450 g labu, kupas kulit, kukus hingga lembut dan lecek halus
  • 2 1/2 cawan tepung gandum *
  • 1 camca teh soda bicarbinate*
  • 1/2 camca teh baking powder*
  • 1 1/2 camca besar susu tepung*(*digaul rata dan ayak)
 CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Lenser bund-pan dengan mentega, tabur tepung sedikit tepung gandum dan ketuk keluar lebihan tepung. Panaskan oven pada suhu 160C (jika anda menggunakan tin bewarna hitam macam dalam gambar tu, kalau tin biasa panaskan pada suhu 175C).
  2. Dalam satu bekas, satukan telur, gula, garam, minyak(@mentega cair), labu manis lecek dan esen vanilla, kacau hingga semua rata dan sebati menggunakan whisk.
  3. Masukkan tepung yang telah diayak tadi sedikit demi sedikit ke dalam no 2. Kacau hingga semua sebati dan adunan tidah berbintil2. Tuang dalam tin yang telah disediakan tadi. Bakar selama 50 minit hingga 1 jam. Bergantung pada oven masing2.
  4. Bila kek masak (uji kek dengan mencucuk lidi sate dibahagian tengah kek, jika keluar bersih tanda kek telah masak) keluarkan dari oven dan biar kan sejuk 10 minit. Keluarkan kek dari tin dan sejukkan sepenuhnya atas jaringan.
  5. Boleh dihidangkan atau nak lagi sedap, simpan semalaman, kek akan menjadi lebih lembap dan lembut...Selamat mencuba untuk semua...

8 comments:

  1. Salam Yati... nak membeli labu tu lah kadangkala tak terbeli... tapi memang gebu je yek..

    ReplyDelete
  2. salam yatie..
    akak dah berapa kali beli labu konon dlm hati nak juga try buat kek.. tp last2 jadi sayur labu jer.. hehe.. nampak sedap mesti moist kan..

    ReplyDelete
  3. Hadoi Tie... aku memang dah jadi hantu labu Tie.. sedap betul kek labu manis, naik saham labu tau!

    ReplyDelete
  4. Salam kak yati...resepi dh simpan lama dh...x buat lagi gak ni....bila le ye....makin terguda bila tgok kek labu ni....adussss..:-)

    ReplyDelete
  5. salam yatie, amboiii cantiknya kek tu, gebus je macam nak je sepotong dua tapiii terpaksa berangan je lah nak buat malas ni, tapi nak copy resepi jugak tunggu mood rajin dtg nak buat jugak..

    ReplyDelete
  6. Nampak lembab dan lembut je kek labu ni

    ReplyDelete
  7. cantik gebu kek mu kak yatie

    ReplyDelete
  8. Assallamualaikum kak Yatie..

    Cam best jer kek ni. Nak buatlah kalau ada kerajinan hari ni. Bahan2 pun mmg ada dah di dapur tu..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails