Monday, October 13, 2014

Kuih Serimuka Pandan yg sangat sedap

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Rasanya ramai kwn2 di luar sana yg menggemari kuih serimuka pandan ni. Kuih ni kuih kegemaran sejak dulu lagi. Kalau saya nampak je kuih ni, dah cukup terliur di buatnya. Kalau beli tu kdng2 tak menepati citarasa kecuali kita beli dari kwn2 yg mmng biasa ambil tempahan kuih2 mcm ni. Banyak resepi dah saya cuba dan kongsikan resepinya di blog. Terpulang pd kwn2 nak cuba yg mana satu. Pada saya semuanya sedap.

Saya juga ada menerima komen2 dari pengunjung blog yg mengatakan kalau buat kuih ni je lembik atasnya walaupun dah guna resepi yg sama. Susah nak menerangkan sebenarnya.. Pada saya, kalau dah ikut resepi yg sama, mestilah hasilnya pun sama kan. Ini lain pula jadinya.....rasanya cara tu yg membezakan kuih tu menjadi ataupun tidak. Kalau di suruh masak adunan hingga naik wap tu, ikut jelah ya..jngn memandai tak buat....dah tentu hasilnya juga tak sama. Bila kuih dah masak tu, sengetkan loyang jika terdapat sedikit air di permukaan kuih...lap dngn kitchen towel atau buangkan air tu guna sudu dan biarkan betul2 sejuk, barulah di potong guna pisau plastik.

Ok, saya ni bukannya pakar tapi sekadar berkongsi tips supaya kuih2 talam kelihatan cantik. Kali ni saya kongsikan kuih serimuka yg sangat mudah dan tahan lama. Jangan bimbang kalau kuih tu terlembik sbb resepi kuih ni mmng cantik kejadiannya dan rasanya pun sangat sedap. Kalau nak tngk resepi yg lain, bolehlah tngk di SINI. Jom semak resepi ni..Resepi utk bahagian bawah/pulut tu, saya tetap setia dngn resepi Chef Asma, bahagian atas je saya guna tepung gandum dan tpng lain.





Bahan2 Lapisan Bawah:-

  • 500 gm beras pulut
  • 300 ml santan pekat
  • 300 ml air
  • 2 tsp garam halus
Cara2nya:-
  1. Rendam pulut sekurang2nya 4 jam.
  2. Basuh bersih & toskan. Masukkan pulut bersama santan, air dan sedikit garam ke dlm loyang yg beralas plastik. Sebelum masukkan pulut, pastikan di sapu sedikit minyak keliling loyang.
  3. Kukus dengan semua bahan diatas selama 30 minit.
  4. Apabila pulut masak, gaul hingga sebati.Tekan2kan dalam loyang 10x10x2". 
Bahan-Bahan Utk Lapisan Atas
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 sudu besar tepung jagung
  • 1 sudu besar tepung beras
  • 1 sudu besar tepung kastad
  • 250 gm gula pasir
  • 2 biji telur
  • 250 ml santan pekat
  • 500 ml air
  • 1 sudu kecil pewarna hijau 
  • 2 sudu kecil pandan paste(nak lagi sedap guna 5 helai daun pandan dan kisar bersama air di atas, tapiskan dulu)
Cara caranya :
  1. Bancuh semua bahan bahan diatas, tapis ke dalam periuk
  2. Masak sehingga naik wap dan sentiasalah di kacau guna whisk. Tuang ke atas lapisan bawah
  3. Kukus selama 30 minit.(Lap penutup kukus 5 minit sekali, Kalau guna steamer trio, tak perlu lap..biarkan masak sampai 30 minit)
  4. Angkat kuih dan biarkan betul2 sejuk barulah potong kuih guna pisau plastik.

5 comments:

  1. Tie... cantik betul kejadiannya serimuka pandan tu... adeeehhh terbau aroma pandannya. Memang betullah, kalau nak cuba resepi kenalah ikut betul-betul, saya pun bila cuba resepi baru beruangkali saya amat-amati bahannya, dan caranya... sebab adakalanya kita tertinggal langkah atau terlebih langkah!

    ReplyDelete
  2. Saya juga sekarang tengah giler buat kuih Talam...yg jd sumber rujukan blog akak ler ni.. nanti saya cuba versi yang ni plak... mesti ada kelainan

    ReplyDelete
  3. Kak zai pun suka seri muka ini.Dulu pernah belajar kuih talam dengan chef asma,memang sedap.

    ReplyDelete
  4. Cantiknya kuih ni. Perfect jer kejadiannya

    ReplyDelete
  5. Assalam...saya dah cuba resepi ni dan kejadiannya mmg cantik jer..rasanya pun sedappp!

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails