Monday, June 24, 2013

Puding Kastad Buah

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Menu penyejuk tekak di kala musim panas dan sesuai di buat berbuka puasa. Puding ni dah selalu sangat buat, tapi saya mmng suka puding yg lembut mcm ni..nyaman je lalu kat tekak. Pada peminat puding tu, bolehlah buat...sesuai di makan bila2 masa saja.



Bahan2 Utk Puding
  • 1 cwn tepung kastard
  • 5 cwn air
  • 1/2 cwn susu cair
  • 1/2 cwn gula
Cara-Cara
  1. Satukan tepung kastard bersama gula, susu cair dan air. Gaul semuanya.
  2. Masak di atas api sederhana sehingga agak pekat dan kacau sentiasa. Biasanya dlm anggaran 20 minit. Setelah agak pekat, matikan api dan tuang dlm bekas2 kecil atau loyang.
  3. Biarkan sejuk sebentar dan simpan dlm peti sejuk. Setelah beku barulah boleh di hidangkan.
Bahan Utk Kuah
  • 1 tin koktel buah2an ( Boleh ganti buah laici, peach dan nanas..)
  • 1 tin susu cair
  • 1 tin air biasa (air masak)
  • 1 cwn gula( terpulang pd masing2 ya..)
  • Ais secukupnya
Cara-Cara
  1. Masak gula bersama air(sekadar gula hancur je..). Setelah itu biarkan sejuk.
  2. Setelah air gula sejuk, bolehlah tuang koktel dan susu.
  3. Ambil puding tadi dan masukkan kedlm mangkuk...tuangkan kuah yg bercampur koktel buah2an.
  4. Sedap di makan ketika sejuk. Boleh juga di letak ketulan ais.
**Biasanya saya guna air masak biasa campur dngn susu cair dan gula saja. Lepas tu tuang koktel buah2an  tadi.Gaul sebati dan letak sedikit ketulan ais. Barulah di hidangkan bersama puding kastard

7 comments:

  1. nice pic....memang menggoda time2 jerbu & kemarau ni...insyaAllah akan dicuba...slama ni tau buat pudding tu jak...koktel tu memang nda tau buat...thanks for the resepi:)

    http://jumnutriblog.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. ~sedap nyer...betul mmg menggoda tiba musim panas ni...

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum ..sedapnya klu dapat segelas ni..terima kasih diatas resepi...

    ReplyDelete
  4. Mmg sedap mkn musim panas nie...2 mangkuk pun xperasan..hehehe

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Yati...lamanya tak tinggal jejak kat sini...hope yati n family sihat sumenya...
    Perit2 tekak ni memang elok menelan puding yang sejuk dan nyaman ni kan..:)

    ReplyDelete
  6. mmm..sedapnye..saya paling suka kalau tambah ais sikit..:)

    ReplyDelete
  7. wahh.sedapnya..makan sejuk2 ni memang sedap ni kan..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails