Wednesday, June 4, 2014

Apam Kampung Perisa Pandan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Lama tak bersiaran, terasa rindu sangat. Setiap hari mmng masak, tapi biasalah masak biasa2 je. Kadang2 tu bimbang juga bila pengunjung dtng dan lihat menu2 biasa je. Tapi takpelah, ini blog sempoi dan tuannya pun biasa2 je. Jadi saya mmng tak suka berpura2. Apa yg saya kongsikan di blog ni jujur saya masak sendiri buat hidangan keluarga tercinta. Saya lebih gembira bila dpt menyediakan menu yg simple tapi keluarga suka dan amat menghargainya. Dari saya beli dan keluarga lihat hambar je..lagi membazirkan. Ok takmo celoteh panjang, arini saya nak kongsikan bersama apam kampung perisa pandan yg sangat sedap. Selera saya ni mmng suka kuih2 mcm ni. Anak2 pun dah terikut2 selera mcm mama dia. Lagipun ank2 dan suami mmng tak kisah, apa yg saya masak, mereka semua menyukainya. Resepi sama je dngn Apam Kampung Perisa Ros dan boleh juga guna resepi Apam Kampung Gula Merah. Ikut selera masing2lah ya...Selamat mencuba..




Bahan A

  • 2 sudu kecil rata yis mauripan
  • 1/4 cwn air suam
  • 1 sudu kecil gula halus
Bahan B
  • 2 cwn tepung gandum
  • 1/2 cwn gula pasir
  • 1 1/4 cawan air
  • secubit garam 
  • 1 sudu kecil perisa pandan
  • 1 sudu kecil pewarna hijau
Cara-Cara
  1. Satukan bahan A, kacau rata dan biarkan 5 minit atau sehingga berbuih.
  2. Satukan bahan B dlm mangkuk besar dan gaul rata.
  3. Masukkan bahan A tadi. Gaulkan, setelah sebati, tutup dan biarkan perap selama 1/2 jam.
  4. Lenserkan loyang  9x9x3 inci dngn sedikit minyak, gaulkan lagi adunan tadi sebati dan tuangkan adunan ke dlm loyang dan biarkan selama 1/2 jam lagi. Kukus adunan selama 40 minit.
  5. Biarkan kuih  betul2 sejuk barulah di potong dngn menggunakan pisau tajam dngn cara spt gergaji kedepan ke belakang supaya kuih tak kelihatan mampat.
  6. Sedap di makan bersama kelapa parut putih yg di gaul dngn sedikit garam.
**Selalunya saya gaul sebati adunan, kemudian perap 1/2 jam. Setelah setengah  jam, saya gaul rata lagi, barulah tuang dlm loyang yg telah di gris minyak. Saya perapkan lagi dlm 1/2 jam dan terus kukus dlm 40 minit. Saya buat mcm ni supaya apam ni naik cantik dan halus je texture nya. Kalau kita terus tuang kat loyang dan perap, kemudian kukus...apam naik tinggi tapi texture nya kasar. Terpulang pd selera masing2 ya.
** Jangan biarkan adunan apam terlebih naik, nnti apam rasa masam dan menurun bila di kukus. Kalau nak apam naik tinggi sikit, guna loyang 8 inci utk adunan ni.
 **Kalau guna acuan spt di atas, kukus selama 20 minit. Sebelum tuang adunan, sapukan sedikit minyak di sekeliling acuan.

1 comment:

  1. as salam kak...sy nk tanye ni..nak sapu minyak kt acuan tu byk mane minyak nye...?? sy buat kuih apam puteri ayu ..acuan plastik yg ade lubang tgh nye...dh sapu minyak...tp slpas dh masak, susah btol nk kluarkn apam dri acuan...pdhal sy dh sejukkn...minyak nk sapu byk mne?? frust ni nk wat apam gune acuan.
    harap akak dpt berikan sy beberapa tips...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails